25 februari, 2011

Blodet flyter i Mellan Östern….

Är du intresserad av vad som händer i Mellan Östern? Håller du dig uppdaterad om vad som händer eller är du inte intresserad alls? Om jag tittar på svenska TV:n så är det inte mycket rapporter om vad som sker mer än i de vanliga nyhetssändningarna. Om det gällde sport eller något annat, då vore det säkert sändning hela dagarna.  Men många andra länder har direktsändningar dygnet runt för de som vill följa med. Jag tillhör de som följer nästa varje händelse som  kommer inrapporterad till oss, men det får bli via datorn, om jag ska kunna följa med något så när.

animaatjes-overig-71734

Jag är helt bestört över det jag ser hända, och tycker det känns svårt när jag kommer in i vardagsrummet för att slå på TV apparaten för att se vad som händer där. Ingenting särskilt. Där står de vid sina grytor och lagar mat som vanligt, eller diskuterar vilka kläder som just nu är inne eller ute. Du får tycka vad du vill men jag kan inte begripa hur de bara kan hålla på med allt möjligt krims krams och vrida och vända på varje sten inom mode, mat, pengar, möbler, aktier, figuren, allt kretsar om oss själva. Men när hela Mellan Östern är som en kokande gryta och blodet flyter, då finns inte mycket till rapporter mer än i någon nyhetssändning. Om jag låter irriterad så är jag det också.

animaatjes-overig-71734[5]

Jag begär inte att de ska åka dit med kameror och bli skjutna eller få en kniv i ryggen. Men när människor sätter hela sitt liv på spel och använder kanske de sista minuterna av sitt liv innan de blir nedskjutna, för att med sin mobiltelefon visa oss vad som händer på gatorna, så finns ingen där och sänder det! Jo, en blink någon gång kanske. Men i flera andra länder går rapporterna ut hela tiden, de pressar på världens ledare att göra något, innan allt för många har fått sätta livet till. Det senaste jag hörde innan jag knäppte av datorn nu i kväll var att Gaddafi  sagt att han inte drar sig för att använda vapen av värre slag, jag orkar inte ens uttala ordet.

animaatjes-overig-71734[8]

Jag har sett unga män bäras bort med blodet strömmande från huvudet andra ligga skjutna på marken på mage, med bakbundna händer… avrättade. Men varför sitter du och tittar på detta då, kanske du undrar? Du är ju inte tvungen? Nej, jag vet att jag inte är tvungen. Men jag vill göra det, på samma sätt som man är hos andra i sina tankar som vi vet har det svårt, på samma sätt vill jag vara med de här människorna som kanske lever de sista minuterna av sina liv, i sin kamp. Jag vill vara med dem i tanken och jag vill be för dem allihop. Jag vill be att Gud ska lägga allt under sin kontroll och att kärleken på ett eller annat sätt ska segra.

animaatjes-overig-71734[10]

Det politiska har jag inte förstånd till att bedöma, men jag ser smärtan och förtvivlan i människornas ögon, jag ser plågan de bär och jag tycker mig känna hoppet de bär på. Jag vill att Guds vilja ska få ske, och han vill inte att en enda människa ska dö. Jag ber för dem och jag ber för alla människor att de ska vakna och se vilka tider vi lever i. I morgon går en av mina bästa vänner till graven med sin man. På måndag går en annan av mina bästa vänner till graven med sin man. Bägge männen allt för unga för att avsluta livet. Jag vill vara hos dem i tankarna och be för dem, jag kommer att tända ljus för dem.

animaatjes-overig-71734[12]

Men jag vill också vara med dem som inte vet om de lever en timme till, de lever mitt under brinnande revolution, och jag vet bara en sak, det enda jag kan göra för dem är att be för dem. Och det vill jag fortsätta att göra. Jag vet att det gör stor skillnad. Även dina böner gör lika stor skillnad som mina. Så om du har en tro – be för världen just nu, för unga män och kvinnor som möter döden allt för tidigt, dödade av sina egna landsmän. Be för varje människa och de styrande och ledande – att de ska höra vad Gud säger till dem – och följa det! Snart är Jesus här hos oss tillbaka! Han kommer som vår räddning! Är vi redo att möta honom? Det är vår viktigaste fråga i dag! Och den viktigaste någonsin!

Gode Gud, förbarma dig över dem och över oss!

Fyrbåken blinkar:

fyrbåken blinkar

(Jesaja kapitel 55, vers 8.)

Se, mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger Herren.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Länge sen... Men efter vad jag ser på fb så rullar livet på rätt bra..? Jag har nu äntligen fått (ursäkta) arslet ur vagnen och beställt din bok! Ser fram emot att få läsa den.
    Kramar, allt gott och Guds välsignelse till Dig från Helena

    SvaraRadera
  2. Hej Helena!
    Vad roligt att du vill läsa boken! Den kommer på posten! Många kramar!

    SvaraRadera

Kommentar: