05 februari, 2011

Tumult och revolution i Mellanöstern…

0-025

Jag har de senaste dagarna, kvällarna och nätterna följt Egyptens folk när de kämpar för det de tror på. Jag är för dåligt insatt för att ta ställning för någon av sidorna egentligen. Inte vet jag om det blir bättre för folken om Mubarak omedelbart avgår eller om det vore bäst om han sitter kvar. Inte vet jag vad som väntar folket där eller hur det slår för den övriga regionen i Mellanöstern.

image

Torget i Egypten

Men det jag fascineras av är deras sammanhållning och hjälpsamhet mot varandra och för sitt land. De är villiga att ge sitt liv, för det de tror på. De kämpar och försvarar sig, de lever på torget både natt och dag, de gör verkligen allt de kan… och mer därtill. Flera har mist livet. Flera är svårt skadade. Många är uttorkade och hungriga, utan sömn, stora kraftiga män, gråter över det som de anar väntar av uppoffringar och vad som deras landsmän redan har fått betala i form av högt pris till kropp och själ. Men de ger sig inte. De håller i hop och kämpar, sida vid sida, till sista droppen.

image

På gatorna i andra länder kommer sympatier med protester där miljontals människor sluter upp som stöd. Jag ser på bilderna från gatorna i direktsändning. När demonstrationstågen drar fram genom gatorna i de olika städerna, räcker gatorna nästan inte till. De är utnyttjade på bredden maximalt, människor nästan trycks in i väggarna längs sidorna på gatorna, när de försöker få plats att ta sig fram. Och jag ser inte början och inte slutet på tågen. Det är en mängd människor. De gör allt för att hjälpa varandra att hålla modet uppe. Deras ord ekar och skallar över torget Tahrir i Egypten. Det är i dag lördag och den 12:te dagen de kämpar vidare och de sover på torget på nätterna. Jag vet inte vad som är bra eller dåligt politiskt sett, det är deras sammanhållning och uthållighet, som jag tycker är så unik. I alla fall med de svenska ögon jag ser på det hela med.

3mn

 

Jag jämför ju förstås med Sverige och är så innerligt tacksam för freden och det politiska lugn som vi har. När vi har 1 maj demonstrationer här hemma så är det inte många krakar i tågen, det måste väl betyda att de flesta är ganska så nöjda, trots allt.  När jag kommer ut till vardagsrummet och knäpper på tv:n så lagar de mat i flera kanaler. I en annan håller de på att jämföra auktionsgods. Sen är det sport förstås. Jag fortsätter att bläddra för att se om det inte finns någon specialsändning, men nej, ingenting. Jag knäpper då över till parabolens sändningar och följer nyhetsbevakningen från BBC. Där ligger torget ute i direktsändning. Sådan skillnad det är…

Så här skriver tidningen DN på lördagen:

Minister ber om ursäkt för övergrepp

Publicerad lördag 06:05

Statskontrollerade egyptiska medier och inrikesministeriet har hetsat mot utländska journalister de senaste dagarna. En våg av attacker, misshandel, gripanden, hot och trakasserier har följt, främst utförda av civilklädda människor, lojala mot president Hosni Mubarak. Egyptens finansminister Samir Radwan ber nu om ursäkt för övergreppen.

– Jag ber alla journalister och utlänningar och, för den delen alla egyptier, som utsatts för denna hårda behandling om ursäkt, sade den nyutnämnde ministern i en intervju med CNN. Slut citat.

fleur_009

Jag tänker på Israel och den övriga Mellanöstern och hoppas och ber att det inte ska gå illa på grund av allt som händer. Kanske är tiden inne för det uppror som bibeln talar om ska komma. Folk mot folk och rike mot rike. Vi får vara vakna och tänka på vilken tid vi lever i och vara tacksamma för att vi trots allt har det så bra i Sverige. Men akta så vi inte har det FÖR bra, så vi somnar in och inte märker vad som händer runt omkring oss! Det uppmanar oss Jesus Kristus själv till på flera olika ställen i Guds eget ord. Att vi ska vara uppmärksamma på vilken tid vi lever i, och alltid vara beredda på att Han själv kan komma när som helst!

För som han själv sa:

“Håll er därför vakna, ty ni vet inte vilken dag er herre kommer. Det förstår ni ju att om husägaren visste vid vilken tid på natten tjuven kom, skulle han hålla sig vaken och hindra honom från att bryta sig in i huset. Därför måste också ni vara beredda, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen!” (Matteusevangeliet kapitel 24, vers 42 – 44.)

Fyrbåken blinkar:

fyrbåken blinkar

(Matteusevangeliet kapitel 6, vers 19 – 21.)

Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: