23 maj, 2011

Att inte ge igen med samma mynt…

158_large

En ny vecka ligger framför oss som ett oskrivet blad. En del kan vi inte påverka av det som möter oss, men en del kan vi faktiskt göra själva. Vår inställning spelar en stor roll och vi blir en produkt av våra tankar.  När vi väljer att se det negativa först, så kanske vi inte ens märker det positiva. Det är lätt att livet blir så mörkt att glädjen som är en kraftkälla att ösa ur, blir som en källa vars vatten blivit bittert och osunt.  Vi måste ju använda vattnet i källan om det ska fyllas på med nytt friskt vatten. Annars blir det unket, stillastående vatten som inte kan släcka törsten och inte heller är hälsosamt att dricka.

75_large

Jag tänker på hur viktigt det är i dessa dagar, att försöka se den ljusa sidan, trots att det tar emot ibland. Jesus har förberett oss på att utvecklingen ska gå åt det hållet, att kärleken bland människor ska kallna alltmer och egoism och kärlekslöshet breda ut sig, då är det viktigt att tänka på att inte bemöta ont med ont, eller hån med hån osv. Jag förstår varför Jesus Kristus gav oss rådet att be för dem som förbannar och förföljer oss! Om vi går den goda vägen så vet vi att inte det onda lyckas få fäste inom oss, det får blåsa förbi på ytterkanten. När vi börjar tacka och lovprisa Gud så viker mörkret undan, det står inte ut tillsammans med lovprisning till Jesus.

roos-goud-2

Kanske känns det svårt att börja att tacka och lovprisa Gud när det känns mörkt. För egen del har jag bara haft gott av att börja att prisa och tacka Gud även om det i början tar emot eftersom missmodet försöker slå ner mig. Men allt eftersom jag fortsätter i tacksam bön, så skruvar Herren på välsignelsen och glädjen kommer strömmande och helt plötsligt är det som om en dimma försvinner för ögonen och jag ser klart – hur mycket jag har att vara tacksam för. När jag är färdig i bön har jag fått dricka ur den källa som ger liv – och liv i överflöd. Då har jag fått påfyllning av styrka, glädje och frid och kan glad vandra vidare. Om jag valt att inte tacka och prisa så gissar jag att jag gått med hängande huvud både den dagen och kanske flera dagar för då hade missmodet lättare fått fäste.

28_large

När jag ber för något som har gjort mig ledsen, så vet jag att Gud själv tar itu med situationen och han dömer rättvist. Han som ser både bakåt och framåt och ser till hjärtat, han vet hur han ska ta hand om varje situation. Min uppgift är att bemöta med kärlek, det behöver inte alls vara särskilt svårt, om vi tänker på vad vår Herre och Mästare fick utstå. Vi skulle inte förvänta oss något annat sa han till oss. Han ville förbereda oss på att inte ge igen med samma mynt. Nej, Guds ord säger att: Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. (Första Kor. 13: 4-7.)

Fyrbåken blinkar:

star5

(Romarbrevet kapitel 12, vers 12.)

Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen.

227m

Sång

Glad att få leva de solljusa stunder, när livet är blommor och sång.

Glad att få leva när prövningen kommer och dagen blir töcknig och lång.

Glad att Gud lyssnar på bönen jag beder och vet vad mitt hjärta begär.

Glad att Gud svarar och hjälpen mig sänder, han vet vad som bäst för mig är.

                                                                                     S. Janson

 

10 kommentarer:

  1. Tusen tusen takk for et velsignet inlegg søster!!!!!!!
    Ble så velsigna når jeg leste det nå,
    og det var så herlig og begynne dagen med å lese det oppmuntrende inlegget ditt.HALLELUJA!!!!!!!

    Har du fått en mail fra meg søster?
    Hilsen
    Katthultarn

    SvaraRadera
  2. God Morgon Myrra! Jag håller med dig, man skall inte belöna ont, med ont. Då är det bättre att tiga och vara stilla. Vi ska visa kärlek mot vår nästa, oavsett om vi får spott och spe. Har själv fått uppleva, hur Jesus har kommit till min undsättning, när människor har varit orättvisa. Han fyller vår bägare, så det flödar över. Halleluja!!! Ja, nu får vi se vad dagen har att erbjuda...Jag vet att jag skall jobba i kväll i alla fall...Haha!!!(Tråkigt) Ha det så gott Och tack för ditt underbara inlägg. KRAMAR!!!

    SvaraRadera
  3. Hej Jan Samuel!
    Tack ska du ha för uppmuntran! Nej, jag har inte fått något mail, kanske något som blev fel i adressen? Önskar dig en riktigt fin och välsignad vecka Jan Samuel! Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Annika!
    Ja, precis så har jag också känt! Så välsignat han möter oss vår Frälsare när vi går den här vägen! Många gånger har jag kunnat vända en dag som skulle kunna ha blivit en dag av hopplöshet och modlöshet, genom att i stället börja tacka och välsigna. Då fyller han på precis som du säger, så bägaren flödar över! Tack för din kommentar, min vän!
    Önskar dig en välsignad dag! Kram!

    SvaraRadera
  5. Det var merkelig,for jeg sendte den igår.
    Er dette rett adresse?
    ellinor@fyrboken.se

    SvaraRadera
  6. Hej Jan Samuel!
    Vet du vad som hade hänt? Det hade fastnat i skräpboxen, jag glömmer ibland att kolla där. Men när du nu påminde mig så kontrollerade jag där för säkerhets skull - och där låg det! Tack och lov!

    Gud välsigne dig! Ord i rätt tid! Så fulla av välsignelse att jag blev rörd till tårar. Under några dagar har jag haft det mycket tungt och efter att ha läst ditt mail, känner jag ny kraft och lyfter blicken upp mot himlen, upp mot bergen! Varifrån ska min hjälp komma? Det var en hälsning i rätt tid som gav mig glädje och nytt hopp.
    Du har en välsignad uppgift för Herren Jan Samuel och jag är så tacksam för att du var lydig och följde din ingivelse att ge mig ord till styrka och glädje! Från mitt hjärta - tusen, tusen tack!
    Gud välsigne dig och familjen! Du är så värdefull för oss alla! Kram!

    SvaraRadera
  7. Halleluja,og all ære til Jesus!!!!!
    Nå ble jeg glad!!!!!!!!
    Priset være vår kjære Frelser!!!!!

    Glemmer aldri når Jesus ga meg den sangteksten.Tårene fossa nedover kinnene mine,og jeg opplevde en fullkommen forløsning.Gud er god,og han ser hva vi trenger hver dag.

    Som sagt,så har Jesus gitt meg mange sanger opp gjennom årene,og når de kan bli til en slik velsignelse som nå,ja da jubler jeg kjære søster.HALLELUJA!!!!!!!
    ALL ÆRE TIL JESUS!!!!!!!!!!!!

    Hilsen fra Katthult

    SvaraRadera
  8. Jan Samuel! Tack än en gång! Jag märkte också en djup välsignelse när jag läste texten, att den är född av Anden! Det är en helt vidunderlig nåd, frid och kraft över den och jag känner hur glädjen börjar att porla inombords! Dina texter kommer att bli många till välsignelse och har säkert redan blivit det för många! Du har fått en dyrbar gåva som du förvaltar väl, välsignade vän! Tack, tack än en gång! :-) Kram!

    SvaraRadera
  9. Vil dere være snill å be for meg?
    Har store smerter,og jeg er fryktelig sliten pga for lite søvn.
    Jeg ber hver dag om at Jesus må helbrede meg.Ennå har det ikke skjedd,men jeg kjenner at han gir meg kraft og styrke så jeg kan stå på videre.
    Hilsen fra Katthult

    SvaraRadera
  10. Jan Samuel! Jag har precis nu bett för dig och ska fortsätta med det, jag har dig uppskriven i min böneburk så jag vet att jag inte ska glömma bort dig i mina böner. Det är hemskt att slita med smärtor och när sömnen också blir dålig, så blir gärna smärtorna värre. Men I Jesu namn ska vi be att han helar sin tjänare! Det är kraft i det vi kommer överens om att be om, det är viktigt att vi berättar för varandra så vi kan hjälpas åt i förbön!
    Jag önskar att du ska få sova gott och att Gud ska möta dig både till ande, kropp och själ! Tack för allt du ger till oss trots att du kämpar med smärtor och trötthet för egen del!
    Gud välsigne dig och din familj!

    SvaraRadera

Kommentar: