05 maj, 2011

David Wilkersons budskap till Sveriges evangeliska kristna…

(Här är länken till artikeln)

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=258930

image

(Den här artikeln var publicerad i Tidningen Dagen den 4 maj 2011 och jag presenterar den här precis så som den stod där.)

Våren 2004 besökte David Wilkerson Filadefilakyrkan i Stockholm. Hans predikan var skarp och blev mycket uppmärksammad, i Sverige men också i andra delar av Skandinavien. Den citeras ofta i olika sammanhang, inte minst nu i samband med hans död, som en beskrivning av läget i svensk kristenhet. Här följer en sammanfattning.

Jag fick ett uppseendeväckande budskap från Gud när jag satt på hotellrummet för att förbereda mig inför det här mötet. Gud sa: 'Jag ligger i strid med den evangeliska kyrkan i Sverige.'

Eftersom jag själv knappast har någon konflikt med kyrkorna i Sverige så blev jag förvånad och oförstående. Men jag kunde inte komma ifrån Guds krav på mig att framföra det här budskapet till de kristna i Sverige och Skandinavien. Jag bävar och känner mig förkrossad, och min avsikt är inte att sträcka upp er här i Sverige.

Gud sa till mig att 'om du vågar framföra budskapet så kommer det att spridas över hela Skandinavien och en stor mängd människor kommer att lyssna uppmärksamt?' Gud säger till Sveriges kristna: 'Jag kan inte göra allt jag vill med er, eftersom vi är i otakt med varandra. Det beror inte på att ni har fallit i avfällighet eller ondska. Problemet ligger på en annan nivå: Sveriges kristna har gripits av apati och håglöshet ...'

Jag kan uppleva hur de evangeliska kyrkorna i Sverige försöker gå till rätta med andra kristna i ert land. De anklagas för att sakna Guds kraft. Men det är inte rätt att göra så. Även de evangeliska kyrkorna har förlorat sin kraft på grund av håglöshet och passivitet. Ni har blivit för toleranta mot samhället och olika företeelser i ert land. Jag besökte Sverige på 1970-talet. Då såg det ut som om Gud försökte resa upp en ung, ny generation som profeter och evangelister. Men vart har denna generation tagit vägen? De borde i dag vara fullt sysselsatta med att vinna människor, men de har dragits in i välstånd och karriär - allt detta har gjort att de tappat gnistan. De var inte beredda att göra försakelser. I stället satsade man mest på att köpa prylar och sitta framför tv:n. I stället för att vara profeter så har ni blivit sprattlande marionetter som inte oroar någon!

I dag lägger vi kristna många timmar i veckan på tv och teater, men hur mycket tid lägger vi på bön och arbete för människors frälsning? Vi vill inte bli störda och alltför berörda när vi kommer till kyrkan i dag. Jag har sett brinnande kristna som förr satsade allt på att nå ut med budskapet. De grät för sina barns frälsning. Men i dag sitter de framför tv:n och skrattar åt den underhållning som bjuds.

Gud har gett församlingarna i Sverige en skörd att samla in. Men tyvärr innebär håglösheten bland de kristna att jobbet inte blir gjort. Alla samfund startade en gång i brinnande väckelser. Men i dag ruttnar 'säden' i våra lador. Den trampas ned i stället för att bli 'bröd'. Precis så här var det i Israel under profeten Nehemjas tid: trots massor av varningar från profeterna föll Jerusalem i ruiner. Folket satsade på sitt personliga välstånd i stället för att se till nationens bästa. Välstånd är ett problem för oss. Elden försvinner så lätt när vi får det bra materiellt. Receptet mot apati heter nöd för människors räddning!

I USA fick vi en kraftfull varning den 11 september 2001. Det blev en milstolpe, men ändå verkar det som om varningen inte tog skruv. Vårt lands högmod har lett till att vi nu planerar ett ännu högre bygge än det raserade World Trade Center i New York! Sveriges kristna behöver sitt eget '11 september': nu måste unga män och kvinnor resa sig upp och säga ifrån: 'Nu räcker det - det måste bli en förändring ...'

Gud vill ha profeter som kan visa var skiljelinjerna går mellan helighet och orenhet! Kyrkorna i Sverige är inte utraderade, men om håglösheten fortsätter att grassera så hamnar församlingarna till slut på ruinens brant: Vakna upp och ta kontroll över de onda makterna. Gud har något nytt i beredskap för Sverige, ja för hela Skandinavien! Utlys bön och fasta så att det här budskapet blir början på en förändring. När fastade du senast för ditt land, din församling, ditt äktenskap, dina barn? Låt inte det här budskapet till dig och de kristna i Sverige upplösas i ingenting. Sätt igång förändringsprocessen NU!"

(Slut på tidningsartikeln.)

Fyrbåken blinkar:

star5

(Psaltaren 32 vers 8.)

Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra, jag vill ge dig råd och låta mitt öga vaka över dig.

9 kommentarer:

  1. ÅH, Vilket budskap Myrra. Det gick rakt in i hjärteroten. Tänk vilken allvarlig tid vi lever i. Vi får göra det vi kan för Jesus, den korta tid som är kvar, för varje dag som går, närmar vi oss hemmet där ovan. Vi få be för Sverige ! Gud välsigne dig av det du delar med dig av. Det är alltid intressant att ta del av vad du skriver om. Många Kära Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, Annika! Varje gång jag läser hans ord leder det till att jag rannsakar mig själv och att hans ord är från Gud tvivilar jag inte en sekund på. Hans ord spreds över hela Skandinavien precis så som Gud hade sagt. Kyrkorna ordnade videokvällar och samtal runt denna uppmaning som de fått genom David Wilkerson. Men det var 2004. Jag tror att vi på nytt har svalnat från elden som tändes inom oss när vi först fick höra budskapet. Men jag vill rannsaka mig själv på nytt och ta nya tag.
    Tack för att du besökte mig och läste de viktiga orden Annika! Gud välsigne dig! Många kramar!

    SvaraRadera
  3. Detta behövs verkligen lyftas fram och blåsas nytt liv i,för dem som har svalnat!!! Tack att du gör det,Myrra!!!Vi må vara i ständig bön för landet och folket,vara ljus och salt,där vi är satta att vara i denna sena midnattstid!!!Jesu Nåd och Frid vare med och över dig!!! KRAM!

    SvaraRadera
  4. Tack kära Marguerite! Måtte vi komma "i takt" med Herren på det sätt som han vill vandra med oss så vi varken går före eller hankar efter! Jag är så tacksam att vi har varandra! Vi stöttar och uppmuntrar och håller varandra uppe så gott vi förmår i en tuff tid som hårdnar alltmer! Men det är inte många som har förmånen att gå in i ett krig där de redan vet i förväg att de är lovade seger! En evig seger! Det har Herren gett oss skriftligt på, så det kan vi lita på! Vi får lyssna på Den Helige Ande, Han vet hur vi ska gå till väga - och det är bråttom! Kramar i mängd till dig min kära vän!

    SvaraRadera
  5. Tusen takk for et mektig budskap søster!!!!!!!
    Ja,det gikk rett i hjertet!!!!!!!
    Skulle ønske at mennesker forstod hvor alvorlig det er og ikke ta imot Jesus.Vi må be Gud om visdom,og gå ut med det han gir oss.
    Først og fremst tenker jeg på mine nærmeste som ikke er Frelst,men selvfølgelig også på alle andre.

    Jeremia 33 vers 3
    3 Ropa till mig, så vill jag svara dig och låta dig höra om stora och ofattbara ting som du inte känner till.
    Sakarja 10 vers 12
    12 Jag skall göra dem starka i HERREN,
    och i hans namn skall de gå fram, säger HERREN.
    Lukas 1 vers 37
    37 Ty för Gud är ingenting omöjligt.
    Hilsen fra Katthult

    SvaraRadera
  6. Sefanja 3 vers
    17 HERREN, din Gud, bor i dig, en hjälte som frälsar.
    Han gläder sig över dig med lust, han tiger stilla i sin kärlek,
    han fröjdas över dig med jubel."

    SvaraRadera
  7. Tack för dina uppmuntrande hälsningar Jan Samuel! Jag tänker också mycket på våra barn och anhöriga! De bibelord som du sände, ger nytt hopp och ny gläjde! Nu när David Wilkerson har flyttat hem så har vi tack och lov en annan broder kvar här på jorden som i alla fall jag har stort förtroende för, han är norsk och heter Emanuel Minos! En del skulle kanske säga att det inte kommer an på människor, och det gör det ju inte heller. Vi har ju Guds ord att förlita oss till. Men själv behöver jag också dessa förebilder som har vandrat länge med Herren, de har så mycket att lära oss. Tack för att du gav mig ord och uppmuntran och tack för att du kom in till Fyrbåken och hälsade på! Många kramar! Gud välsigne dig och familjen!

    SvaraRadera
  8. Sv: Tusen tack =) Ska försöka få till några fina foton så ska jag komma ner och hälsa på dig så du får se han och få ett foto på han =)

    SvaraRadera
  9. Tack Johan! Och GRATTIS än en gång! Nu har ni fått det värdefullaste av allt i hela världen i er vård, en ny liten människa att vårda, undervisa, göra lycklig och vägleda genom livet! Jag är så glad att allt har gått bra! Hälsa din familj så gott! Kram!

    SvaraRadera

Kommentar: