02 maj, 2011

Minns du förr…?

 

 

 

                    

 

När jag ser tillbaka så känns det inte så väldigt länge sen, ändå har det passerat över ett halvt sekel sen jag började småskolan! Hur kan tiden gå så fort, utan att man märker det? När jag ser tillbaka så tycker jag livet var så mycket mindre komplicerat innan vi fick all teknik, mobiler, datorer, bilar som är som datorer under huven, telefoner som man måste läsa instruktionerna noggrant om man överhuvudtaget ska veta hur de fungerar. När jag ringde på min första telefon så vevade jag några varv  på veven och lyfte luren.

Då svarade min farbrors fru Agnes, som på på den tiden hade telefonväxel på landet där vi bodde. Det var bara två siffror. Jag skulle ringa till min bästis Britt-Louise. Jag vevade och hörde snart Agnes röst:

- Allstakan!

- 52, svarade jag.

- 52, upprepade Agnes.

Sen hörde man hur hon drog ut de små propparna och flyttade dem till 52 i växeln och snart hade jag Britt-Louise på tråden. När vi hade pratat klart och sagt hej då, lade jag på luren och vevade en gång till. Då var det “avringt”.

 

När man skulle se på TV apparaten så var det inte många knappar att välja på. Det var väl av och på stängning, volym och ljus/kontrast. Det var inte så mycket att få huvudbry av då, som nu när man knappt vet vilka knappar man ska våga röra.

Det är ju en mängd och nu behöver vi ju inte längre resa oss upp för att gå till tv:n vi har ju alla knapparna tillgängliga framför oss  i dosan på bordet.  Bilarna var inte mer invecklade än jag själv kunde se i motorhuven på de enklaste felen.

Nu vet jag knappt var jag ska byta lampor och säkringar i bilen, det är ett enda virrvarr av grejer under huven.

Det är stor skillnad på förr och nu. Allt var inte bra förr, men det var som sagt mycket mindre komplicerat och jag tror att vi mådde bättre och var mindre stressade, trots att vi inte hade det så modernt och lättvindigt som vi har nu. Vad jag vill säga med det här är – att vi har allt att vinna på att ta vara på varje dag på ett bra sätt. Inte skjuta upp för mycket av det vi vill göra, utan göra det medan vi kan. Det går fort tills vi kanske har  en kropp som inte vill vara med på samma sätt som tidigare. Varje dag är en gåva, att ta emot som en underbar möjlighet att försöka göra något bra av. 

Fyrbåken blinkar:

star5

(Matteusevangeliet kapitel 6, vers 19-21.)

Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

6 kommentarer:

  1. WOW,vilken nostalgitripp du bjuder på,Myrra!!!Det var verkligen jätteroligt att se!!!1000 tack för "resan"bakåt i tiden!!!......Nej,vi ska inte samla oss skatter här på jorden,men de sakerna du visar här,skulle vara ganska mycket värda i dag,ha,haha!!! Ha en fin dag och Herren välsigne dig!!! Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Marguerite! Ja visst är det lite roligt att tänka tillbaka på vår tid utan all denna teknik och stress som är nu. Det var all bra mycket lugnare förr.. :-)
    Ha det fint och stor välsignad kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Tack för nostalgitrippen Myrra. Ja, det var mycket bättre och enklare förr. Vi har ju vår skatt i himmelen, Halleluja! ha en trevlig välsignad dag. Kramar!

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for hyggelig kommentar,og et flott inlegg søster!!!!!!!
    Mange gode minner kom fram når jeg så inlegget ditt.
    Var det bedere før tenker jeg nå?

    Ja,jeg velger og tro det jeg.Vi hadde jo mye mer tid til hverandre.
    Den gang kunne vi ta en kaffekopp og en liten kakebit på kjøkkenet når vi fikk besøk.Nå må alt planlegges 14 dager i forveien,og alt skal være så fint og flott.

    La oss drømme oss tilbake søster.
    La oss ta vare på alle gode minner,og også ta de fram når vi har en dag som ikke er så bra.La oss muntre hverandre opp i hverdagen.Nå kjenner jeg gleden sprer seg inni meg.Halleluja!!!!!!! :0):0)

    Idag blir jeg minna på et mektig vers til deg søster.Nå ble gleden inni meg enda større.
    HALLELUJA!!!!!!!

    2 Mosebok 33 vers
    17 Da sa Herren til Moses: «Det du også nå ber om, vil jeg gjøre, for du har funnet nåde hos meg, og jeg kjenner deg ved navn.»

    En velsignet god dag ønsker vi deg her fra Katthult søster.
    Hilsen med Guds rike velsignelse fra Jan Samuel.

    SvaraRadera
  5. Åhh, TACK Jan Samuel! Du är en stor glädjespridare! Jag blev så glad över dina ord och för din bibelvers! Jag tänker i bland på hur Gud andvänder sina lydiga tjänare. Du som själv har det svårt med värk och plåga efter olyckan, du är en stor uppmuntrare och styrkegenerator! Jag blev så tacksam och glad och tar din bibelvers till mitt hjärta och håller fast vid orden! Tack igen! Önskar dig och de dina en underbart välsignad vecka! Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Annika!

    Tack för att du kikade in till mig! Önskar dig en riktigt fin dag, vi behöver varandra starkt! Nu hårdnar det ute i världen ännu mer eftersom Usama har blivit dödad! Vi får lyssna noga till himlens Gud hur han vill att vi går till väga som Hans redskap, för nu blir det ännu tuffare. Skörden ska in, arbetarna måste ut! Kram,kram, kram...

    SvaraRadera

Kommentar: