29 juni, 2011

Bilder från min “trädgård”…

Jag tänkte också lägga in lite bilder på mina omgivningar. Det är det kära gamla torget. Här träffade jag min älskade Håkan en helt vanlig torglördag, här började vår romans som skulle bli evig…

Ny bra bild på Håkan ensam

I dag är det en helt vanlig onsdag och då är det torgdag, onsdagar och lördagar är det torgdag. Massor av frukt och grönsaker, blommor, kläder, loppis, nybakat bröd… ja lite av varje, som det brukar vara på torgdagar. Det är roligt att traditionen med torgdagar finns kvar, för det försvinner mer och mer från städerna. Klicka på bilderna om du vill se dem större!

P5170479

Det här lilla tåget kör rundturer i Arvika, för att besökarna ska kunna ta sig runt till lite olika ställen och se sig omkring. Hållplatsen är vid den lilla skylten vid trädet i högerkanten av bilden, alldeles under min balkong. När det kommer så klingar en liten klocka och jag ser på de leende resenärerna att de tycker att det är roligt att tuffa runt lite i Arvika.

P5170480

Så här ser det ut i dag, onsdag. Det gör inte det hela rättvisa när man ser det uppifrån med alla tråkiga plast-tak, men när man kommer ut på torget är det fint och man känner de flesta. Ofta är det musikunderhållning på sommaren och det är mysigt. Glasskiosken med mjukglass och goda glassar ser man på den övre bilden, det lilla gula huset i överkanten.Ler med tungan ute Men glass och godis har jag lyckats klara mig ifrån nu i många månader, och suget kan jag numera hantera. Men inte går jag ner i vikt för det inte – men inte upp heller och det är då för väl…Tummen upp

Kopia av P7260151

På bilden här ovanför skulle jag gärna sitta och titta ut över havet i stället! Det är utsikten från mitt och Håkans alldeles “egna ställe” på Öland och Löttorps Campings strand. Längst ut i havet i mitten på bilden syns en pytteliten prick, det är den riktiga Fyrbåken, som både bloggen och presentbutiken har sitt namn efter! Fyrbåken som vi så ofta suttit och sett på när den blinkar ute i havet, så fartygen inte far vilse. Värre är det när vi far vilse på livets hav. Det handlar sången “Fyrbåken” också om. Här kommer lite av texten ur den sång som betyder mest för mig av alla sånger…

“Så jag tackar Gud för denna Fyrbåk, som räddade mitt liv.

För Jesus är min Fyrbåk, och jag vet han älskar mig.

Han har tänt ett ljus omkring mig, som jag ska kunna se.

Om jag ej fått se denna Fyrbåk- säg mig vad vore då mitt liv?”

Det är Jard Samuelsson som har skrivit den svenska texten.  Ja, tänk att sitta och titta ut över havet på alla gnistrande diamanter på vattnet! Att känna den Öländska ljumma vinden svalka så där alldeles lagom underbart gott! Och känna hur tacksamheten över frälsningen genomströmmar varje nerv i kroppen. Lyfta blicken mot horisonten, där himmel och hav möts och få en känsla av det oändliga… då känns det tydligt att det bästa har vi kvar bortom det vi nu känner till…

Vill du följa med till Fyrbåken och låta Guds ord verka rent och klart på ditt hjärta? Då går vi, kom…

Fyrbåken blinkar:

star5

(Johannesevangeliet kapitel 15 vers 4-5.)

Bli kvar i mig så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni göra det, om ni inte är kvar i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon är kvar i mig och jag i honom, bär han rik frukt: utan mig kan in ingenting göra.

8 kommentarer:

  1. Åh,så fint du skriver om dig och Håkan, Myrra. Jag får tårar i ögonen. Stan har ju också bra sidor..Tänk att bara gå ner och köpa färskt bröd, det kan minsann inte jag göra. Och gå omkring bland alla grönsaksstånden och frukter. (MUMS) Jättefina foton. Många kära kramar! Ps. Ja, vi få gå tillsammans...Mot det eviga hemmet.

    SvaraRadera
  2. Hej Vanja!
    Tack för din hälsning! Den gör mig glad! Ja, det har sina fördelar också med stan, men just den här tiden längtar jag "hem" till Öland! Det känns faktiskt som vårt eget paradis på jorden, efter alla somrar där av lycka och glädje!

    Men så älskar jag stan också, och jag tänkte när jag flyttade till stan att om jag ändå ska bo i stan så vill jag bo "mitt i" och mer centralt än jag bor nu går det inte att bo! Det är gott med rörelse och att bara kunna gå ut på balkongen och vinka åt vänner! Ändå är det bästa stillheten på landet, fågelsången, dofterna, sjön... ja, du vet, det där som smeker själen på insidan, som ger sådan underbar frid! Du har ett paradis hemma hos dig, så vackert ni har gjort det!
    Många kramar till dig min älskade vän!

    SvaraRadera
  3. Oj,vilket fint,härligt,underbart inlägg!!! Jag skulle mer än gärna sitta hos dig på balkongen och titta på alla människor,springa ner och köpa glass,eller något annat gott!!!Ja,allt har sin tjusning....Jag har ju läst din bok Myrra,den grep mig så oerhört,jag vet ju hur du träffade Håkan,hur han blev frälst och hur mycket Öland betyder för dig!!! Tack för att du delade med dig av torgdagen,väldigt roligt att få se!!! Ha en skön och välsignad dag!!! Kramar!!!

    SvaraRadera
  4. Hej Marguerite!
    Tack för din uppmuntran till mig, goa fina du! Jag blir glad att du tyckte om boken! Jag grät av tacksamhet häromdagen, för nu när inte Håkan finns hos mig längre och vi kan vara på Öland, så har jag fått skicka min bok till Lennart Åsberg som ska sälja den på Öland, på Löttorps Camping, där vi alltid var tillsammans jag och Håkan på somrarna! Nu finns vi inte där, varken jag eller Håkan, men boken om vårt liv tillsammans finns där, och det var det som gjorde mig så tacksam att jag grät! Nu får Håkan fortsätta att berätta för de som vill läsa boken om vad Gud har gjort i hans liv och jag hoppas så innerligt att den ska nå till de som liksom Håkan gjorde, sitter fast i någon form av beroenden, i hans fall var det ju alkoholen. Men Jesus sätter oss fria och när han gör det så sker det rejält! Tack och lov!!!
    Många kramar till dig min älskade vän! Tack för all kärlek du ger ut av!

    SvaraRadera
  5. Så fint att din fina bok finns på Löttorp, Jag vet ju vad den campingen betydde för er båda. Mitt första riktiga minne av dig är från Måbra sidan när du skrev att Håkan varit ute och fotograferat en underbar blomma någon stans i Arvika, jag kommer inte ihåg riktigt var....Jag hade aldrig sett blomman innan (trodde jag iallafall) men fån den dagen så ser jag Mangolia på massor av ställen om våren, och varje gång tänker jag på dig Myrra och på din Håkan .
    Massor av kramar du fina <3

    SvaraRadera
  6. Hej Annelie!
    Vad glad jag blir för att du minns det! Jag minns att dagarna innan Håkan flyttade hem till himlen så sa jag till honom, att "nu ska vi hoppas att du blir fort bra så du får komma hem och se när Magnoliaträden står i full blom längs gatorna hemma"!
    Jag är så tacksam för er från Måbra-tiden, ni betydde så väldigt mycket för både mig och Håkan. Han blev så glad över alla hälsningar och kramar från er, och jag fick prata av mig mycket som låg och gnagde och mötte alltid goda vänner som mötte mig med förståelse!
    Tack för din hälsning fina Annelie! Många kramar till dig!

    SvaraRadera
  7. När vi var i nyhem förra veckan hittade jag en Cd med Samuelsons, där bl.a just den sången finns med. En härlig låt!

    SvaraRadera
  8. Hej Tony!
    Det var riktigt roligt att läsa att du har köpt en skiva där Fyrbåken finns med! Den är helt underbar tycker jag! Hoppas att ni hade det fint på Nyhem! Själv har jag aldrig varit där, eftersom vi alltid har varit på Öland hela somrarna och Löttorps campings kristna kampanj där.
    Önskar dig och familjen en kanonfin helg! Kram!

    SvaraRadera

Kommentar: