24 juni, 2011

Bli stilla…

Sveriges flaggaGlad Midsommar! Sveriges flagga[3]

gruesse_image2

Befinner du dig just nu i kamp och förtvivlan och kämpar för att få ordning på din situation? Har du vänt ut och in på alla möjligheter och stirrat rätt in i förtvivlans mörka ögon? Känner du dig  helt slutkörd av all kamp som du har utkämpat, utan att se något resultat? Till dig vill jag komma med ord direkt från Bibeln, Guds ord.

kilipprosa

“Herren skall strida för er – och ni skall vara stilla därvid”! (Andra Mosebok 14:14)

“Genom stillhet och förtröstan blir ni starka”! (Jesaja 30:15)

“Bli stilla och besinna att jag är Gud”! (Psaltaren 46:11)

animaatjes-bloemen-en-natuur-03992

Kanske är det just det som är det svåraste - att vara stilla och invänta Guds lösning på problemen! Att fullständigt förtrösta på att Gud har allt under kontroll och att han också har lösningen – och att lösningen kommer! Men det går efter Guds eget tids-schema. Våra liv är ju så sammanlänkade med andra människors liv och ibland tar det tid, det som Herren vill göra i vårt liv. Men vi kan vara säkra på att håller vi fast vid honom, så kommer han också att bära oss framåt, rätt in i vad som är hans vilja för oss. Och att det är den bästa vägen, det behöver vi aldrig någonsin tvivla på.

ROSES

Så jag vill uppmuntra dig som kämpar, försök att vara stilla och knäpp dina händer i stillhet och be i Jesu namn att Herren vår Gud tar hand om hela din situation och vägra sen att släppa taget om tron på att han ska hjälpa dig! Även om det är svårt! Jag skriver det här för att jag vet att det fungerar, jag har sprattlat och försökt i egen kraft så många gånger i mitt liv och nästan stångat min panna blodig i en hopplös situation. Men det har visat sig att när jag lägger ner allt mitt eget stångande och kamp, då kommer Herren med SIN styrka. När jag blir stilla och litar på HANS förmåga, då blir stillheten och förtröstan på Herren – min styrka och den blir på samma sätt – din styrka!

Önskar dig en fridfull och vacker midsommarhelg!

image

Fyrbåken blinkar:

star5

(Psaltaren 46, vers 1 – 6.)

Gud är vår tillflykt och vår starkhet, en hjälp i nöden, väl beprövad. Därför skulle vi inte frukta, om än jorden omvälvdes och bergen vacklade ned i havsdjupet, om än dess vågor brusade och svallade, så att bergen bävade vid dess uppror. Sela. En ström går fram, vars flöden ger glädje åt Guds stad, åt den Högstes heliga boning. Gud bor därinne, den vacklar inte. Gud hjälper den, när morgonen gryr.

 

6 kommentarer:

  1. När allt var som värst då satt jag i bilen och började be med tårar som tryckte på . Jag sa till Jesus vill du hjälpa mig så kan du det är en enkel sak för dig att reda ut allt. Men om du inte vill sa skall du veta en sak sa jag högt i bilen det får bli som det blir jag lämnar dig inte ändå.

    SvaraRadera
  2. Tack kära Myrra, för detta budskap. Det var direkt till mig. Jag bär på en kamp, och inväntar på Herrens svar. Men djupt i mitt hjärta så vet jag svaret, men ändå...? Fina bilder du visar! Ha det så gott, du Herrens välsignade tjänarinna. Många kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Hej Osså!
    Kära du, vad jag känner igen mig i det du berättar! Men känner och vet djupt i sitt hjärta att det är vår Herde som känner vägarna och alla faror efter den, han kommer att lotsa oss på den allra bästa vägen! Jag blev så gripen av det du skrev för jag tror att det är precis den kärlek som du beskrev som Gud vill ha från oss! En kärlek som älskar givaren mer än gåvorna! En kärlek som stannar kvar även fast det inte gick den väg som längtan hade...
    Jag tror Gud ler i sin kärlek när han ser på oss då och säger, "Rätt så du trogne och gode tjänare/tjänarinna!"
    Önskar dig en riktigt fin midsommar Osså! Många kramar!

    SvaraRadera
  4. Hej Vanja!
    Ja, det är en trygghet i att Han som vet vad som finns bakom nästa krök, Han är det som är vår Herde. Han stannar när det behövs och då väntar vi vid hans sida. När han vet att vägen är klar, så tar han oss med vidare! Men det gör så ont ibland medan vi väntar... då får vi påminna oss om att så fort det är dags reser sig Herden och då går han och då får vi helt andra och nya förutsättningar igen - friskt nytt gräs att äta och nytt härligt livgivande vatten att dricka...
    Önskar en fin helg och sänder kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för inlägget,Myrra!!! Herren för oss IGENOM svårigheterna.Det gäller att inte springa före i egen kraft,utan att invänta Honom.Ja,det är väl det som är det svåra....men det fungerar,vet jag också av egen erfarenhet.......Kramar!!!

    SvaraRadera
  6. Hej Margurerite!
    Ja, det är svårt att vara stilla och vänta, man vill så gärna att något ska hända åt "rätt håll" men själva väntan när ingen positiv förändring är i sikte kan vara svår. Men jag tror att det är jättebra det ni har gjort, ni har berättat att ni har egen erfarenhet av det här. Det tror jag är viktigt att de som ännu inte har avgjort sig för Jesus märker att vi är äkta och har det svårt i bland vi också även om vi är frälsta. Skillnaden är att vi har en att gå till som tar hand om allt och ger kraft medan kampen pågår, tack och lov! (ler)
    Nu önskar jag dig och din familj en riktigt fin helg Marguerite! Hoppas att solen ska skina varmt och gott på er! Gud är med och välsignar er i allt! Många kramar!

    SvaraRadera

Kommentar: