17 juni, 2011

Dokumenterade bilder över festförberedelser inför 100-års kalaset…

 

Hela natten har de kapat metallprofiler, kånkat upp dem på plats och slamrat och strävat, dessa flitiga arbetsmyror. De arbetade under natten med ljus från truckar och arbetsfordon som lyste över torget. När förmiddagen kom började de att trappa av och drog sig senare tillbaka för en välbehövlig sömn. Sömn ja, det har det inte blivit någon för oss som bor i närheten under den här natten, men det får man nog räkna med när det rustas till kalas!

Tar ett foto på förmiddagen på torsdag.

0382

P5040441

9x

Nästa kort tar jag  när klockan drar sig mot 16.30 på torsdag och då har inte mycket hänt. De har ju sovit…

P5040442

9x

Sista kortet för dagen tar jag vid 22.30 på kvällen, då är arbetarna på högvarv så även i natt kommer det att bli en härlig

pang o bom o dunder-natt! 0448

P5040443

Oj, här blev det visst suddigt kort… men det får gå…

 

Igår hämtade jag mina glasögon från optikern. Han hade föregående vecka gjort en synundersökning och på torsdag skulle jag få hämta de färdiga glasögonen. Glad i hågen satte jag dem på näsan när jag kom hem och tog fäste på bildskärmen! Men jag såg så suddigt så jag såg mycket bättre när jag tog av mig glasögonen! Oooooiiiijjjj….. bigO

Det blir till att ta sig en ny tur till optikern  i morgon och be honom göra om synunderökningen.

Fyrbåken blinkar:

star5

(5 Mosebok kapitel 31 vers 8.)

“Och Herren är den som går framför dig, han skall vara med dig, han skall inte lämna dig eller överge dig. Du må inte frukta och inte vara förfärad.”

 

8 kommentarer:

  1. Hoppas det ordnar sig med glasögonen. Har du progressiva kan det hända att det är brytningspunkten som sitter fel. Fick du inte prova glasögonen hos optikern så han/hon kollade upp att allt stämde innan du fick betala och åka hem?
    Ha nu en härlig fredag, hoppas ni får massor av sol och värme, ska försöka att låta bli att skicka vårt regnväder vidare uppåt.
    Kramar om.

    SvaraRadera
  2. Hej Annelie!
    Jo, då jag skulle prova glasögonen för att se att bågarna bakom öronen satt bra annars skulle de värma plasten och böja dem lite extra. Så jag koncentrerade mig på bågarna bara. Jag märkte att jag såg suddigt, när jag tittade ut mot gatan, men eftersom det här bara var datorglasögon så är de anpassade enbart till att se tydligt på dataskärmen, så jag tänkte att det blir nog bra när jag kommer hem. Men det bidde inte så bra...
    Här regnar det, så det regnvädret smet allt iväg norröver ändå! :-)
    Ha också du en skön helg min vän! Tack för att du kom till mig! Kram, kram!

    SvaraRadera
  3. Stackars dig Myrra. vad jobbigt det måste vara, att inte få sin sömn. Ja, glasögon är ett måste, men det är fruktansvärt dyrt. Själv "trevar" jag mig fram i ett par läsglas, än så länge. Funkar till bilkörningen och läsningen. Ha nu en trevlig helg, och Jesus går med dig! Kramar!

    SvaraRadera
  4. Hej Vanja!
    Jag sa en gång innan jag flyttade till "stan" att om jag ändå måste bo i en stad så vill jag bo mitt inne i centrum, så centralt det någonsin går! Och mer centralt går nog inte att komma :-)
    Nu gläder jag mig mest åt att ungdomarna skulle få en fin helgkväll, för de tog examen den här veckan, så den här ungdomskvällen är extra för dem. Men det ser inte ut som att det blir en fin kväll för det har fullkomligt ösregnat och inte är de klara på långa vägar ännu med förberedelserna. Men vi får hoppas på det bästa, för detta är något de har sett fram emot länge, gissar jag!
    Önskar dig en riktigt fin helg min vän! Sänder dig många kramar!

    SvaraRadera
  5. Tack för att du håller oss uppdaterade med de fina bilderna på ditt torg!!! Det är roligt att kunna vara "med" och se hur det fortskrider!!!....Jag ska gå till optikern på tisdag,göra synundersökning och köpa nya glasögon.De jag har nu är så gamla.Jag tänker skaffa ett par,som blir mörka i solen (bra när man kör MC),och ett par vanliga....Hoppas det ordnar sig med dina!!! Ha en fin och välsignad helg nu,Myrra!!! Kramar!!!

    SvaraRadera
  6. Det måste vara härligt att dra iväg på motorcykel. Jag fattar inte ens hur ni orkar hålla dem upprätta? Min son har en jättestor motorcykel och desto närmare den jag kommer, desto större tycker jag den blir! :-)
    Här i Arvika regnar det över de stackars ungdomarna, men de har ju tälttaket att gå in under. Men VAR är alla blommor? Kan du förstå hur man kan fira 100 år jubileum för miljontals kronor utan en endaste liten ynka pelargon än någon annan stackars billig blomma? Jag menar inte att vara småpetig och kritisk, men jag undrar storligen? En svensk sommar utan en blomma?? Nej, jag begriper då inte...

    SvaraRadera
  7. Såna där vita "evenemangstält" har jag varit med och slagit upp förr (jobbade på ett sånt företag se). Fast jag hjälpte mest till, hade nog aldrig klarat det ensam (Vet du vilket företag det är som bygger? Kanske man känner till namnet).

    Dumt att de håller på och stör mitt i natten. Tycker de kunde upphöra med arbetet efter kl 22 och återkomma nästa dag, kanske tidigast på förmiddagen. Hinna bli klar i alla ära, men då kunde de väl börjat nån dag tidigare istället?

    Fattar inte hur du kan tycka det är okej att bo där vid torget om det dels är bullrigt nu, men också annars (?). Nä, en annan är nog mer eller mindre allergisk mot buller.


    /Hej.

    SvaraRadera
  8. Hej Andreas!
    Välkommen! Kul att du tittar in på Fyrbåken! Jaså har du varit med och jobbat med uppsättning av sådana tält? Det är mycket jobb ser jag innan de är klara. Nej, jag har inte tänkt på att titta efter vad firman heter, men jag ska berätta för dig om jag ser det. Det är nog Arvika Kommun som skulle ha kallat hit dem tidigare, det är synd om arbetarna tycker jag för de har jobbat hela nätterna och ändå hann de inte klart utan en del fick de fortsätta göra när programmet hade börjat på kvällen.

    Jo, jag trivs allt vid torget och älskar när de spelar musik, och gärna får de spela högt, det tycker jag mycket om! (ler) Men många gånger vaknätter blir det förstås, när man bor så här. Men helst av allt skulle jag vilja bo på landet, med en sjö i närheten och så skulle jag skaffa mig en trofast och snäll Labrador.
    Ha en riktigt fin helg Andreas! Tack för att du hälsade på mig! Många kramar!

    SvaraRadera

Kommentar: