15 juni, 2011

Förberedelser till 100-årskalas…

P5030439

Här börjar de nu idag att lägga ut det som ska hålla fast det stora fest-tältet. Hela torget ska fyllas av ett stort tält som är 20X50 meter! Arvika stad fyller 100 år och det är det som ska firas! Redan på fredagen klockan 18.00 börjar festligheterna med artister på torgets stora scen, där det spelas fram till 23.00. På lördag dukas det till kaffekalas där alla kommuninnevånare ska bjudas på jubileumsbakelse på torget och det är underhållning hela dagen ända fram till natten. Ett av det bästa inslagen vill jag inte missa. Det är 60-tals uppsättningen av The Vikings, det blir en höjdare! Lördagen ska alltså firas med många olika orkestrar och invigning av upplevelseparken osv.

P5030440

Här kom de baxandes med ett hus som på millimetern kom in mellan träden. Jag tror det innehåller kyl för all maten som ska bjudas på, jag tycker det står något som får mig att tänka på kylar och frysar ovanför dörren…

PinkRose

På söndag så fyller också vår stora stadskyrka 100 år, Trefaldighetskyrkan! Då blir det förstås stor jubileumsmässa med Biskopen Esbjörn Hagberg och efteråt ska det dukas i kyrkparken, kaffekalas med en kaksort för varje år – 100 sorters kakor! Vi får hoppas på vackert väder! Och blommor på torget! För i år har vi nästan inte sett en blomma där, undrar om det kan bero på att vår förra stadsträdgårdsmästare inte längre har hand om vår stads planteringar? Jag vet inte vad det beror på men jag har aldrig sett Arvika torg som en enda stor stenöken, men det har det varit i år. Det är tur att vi har träden så vi får lite grönt i alla fall.

starheaven

Önskar hett att det skulle vara klart i natt så jag finge se på månen! Det är månförmörkelse nu natt mellan onsdag – torsdag och jag tror inte att vi kan se själva månförmörkelsen härifrån, men efteråt, och då gissar jag att den blir märklig att skåda. Jag minns när jag och Håkan åkte till sjön Racken för några år sedan. Vi visste att det skulle bli månförmörkelse och sent på kvällen åkte vi till sjön och hade kaffe med oss och varma kläder på oss. Kameran var med och vi fick fina bilder på en måne som såg ut som något vi aldrig någonsin hade sett!

Blessings

Nu är klockan snart midnatt mellan onsdag och torsdag. På torget arbetas det och borras för fullt i mörkret. Ja… de bör nog inte gå ifrån sina saker utan att låsa in allt väl, för i kväll firar  ungdomarna examen som  de har haft i dag så det är fullt ös på gatorna. Vad säger Fyrbåken idag:

Fyrbåken blinkar:

fyrbåken blinkar

(Filipperbrevet kapitel 4, vers 6 – 7.)

Gör er inga bekymmer, utan när ni åkallar och ber, tacka då Gud och låt honom få veta alla era önskningar. Då skall Guds frid, som är mera värd än allt vi tänker, ge era hjärtan och era tankar skydd i Kristus Jesus.

10 kommentarer:

  1. Oh, vad roligt det kommer att bli,däruppe i Arvika!!! Det är så att man har lust att åka dit!!! Tack för bilderna också,Myrra!!!Härligt att få se torget,har du tagit dem från din balkong? Tänk att få sitta däruppe och njuta,titta på allt som händer och sker....JAG BLIR SÅ AVUNDSJUK!!! Ha,hahahaha!!!Ha en riktigt fin och välsignad helg!!! KRAM!!!

    SvaraRadera
  2. Jag antar att du har hela härligheten till fest mitt framför dina fötter, eller snarare under din balkong. Hoppas det blir lika roligt som det låter.
    Kramar om <3

    SvaraRadera
  3. Hej Annelie!
    Jo, jag har så att säga "första parkett"! Vad roligt att du hälsade på! Önskar dig en riktigt välsignad sommar! Många kramar till dig min vän!

    SvaraRadera
  4. Hej Marguerite!
    Jo, jag har tagit bilderna från min balkong! Jag bor på andra våningen så jag kommer en bra bit upp för att se bra över tältet och mot scenen så det är fint! Torget är i år så fattigt på blommor och det sörjer jag över för tidigare år har vi haft massor av vackra blommor i alla färger... jag vet då rakt inte vad det beror på, jubileum och allt utan en blomma... men, de kanske kommer på sluttampen...
    Kramar om dig! Blir så glad att du kom in en sväng på Fyrbåken!

    SvaraRadera
  5. Så artig Myrra!!!!!!!!
    En av mine forfedre kommer fra Arvika.Hun het Karoline Jahnsdotter,og ble født i 1855.Hennes far het Jahn Nilsson.
    Veldig mange av mine forfedre kommer fra Sverige,så jeg kan jo nesten si at jeg har røtter der.Vet ikke,men det kan godt være at det ennå finnes noen av min slekt i Arvika.

    SvaraRadera
  6. Hej Jan Samuel!
    Så intressant det är att få reda på lite om sin gamla släkt, det tycker jag är jättespännande! Ja, då har du rejält med Svenska rötter! Om jag inte minns fel så är min mormors mamma född i Norge. Jag är född i Gunnarskog och det ligger bara någon mil från Norska gränsen vid Morokulien sidan. Ha det riktigt bra, många kramar till er!

    SvaraRadera
  7. Ojdå!!! Vad mycket festligheter. Då har du fullt upp i helgen ser jag. Hoppas du har "plåtmage" till alla kaffekopparna...Haha!!! Ja, du har ju fin utsikt, över torget.Härliga bilder Myrra. Hoppas ni får strålande sol. ( Men sola kanske är i Karlstad? )Önskar dig en riktigt trevlig festhelg och många kramar!!!

    SvaraRadera
  8. Karoline Jahnsdotter ble faktisk født i Gunnarskog,og vokste opp i Arvika.
    Utrolig artig med slektsforskning.Jeg har kommet helt tilbake til 1600 tallet.
    Skal se vi har samme slekt Myrra:0)

    SvaraRadera
  9. Åh, vad spännande Jan Samuel! Jag tycker det är så roligt och intressant med släktforskning men jag har inte haft den tid jag skulle önska att hålla på med det. De uppgifter som vi har fått fram om min släkt är det min storebror som har forskat fram. Han är så snäll och berättar för mig vad han har kommit fram till. Men kära du har du kommit så långt som ända till 1600-talet! Det var inte dåligt och så spännande att jag nästan ryser när jag tänker på våra förfäder och den hårda kamp de levde i... så långt i från dagens bekvämlighet och IT-samhälle! Ja, tänk att hon var född i Gunnarskog av alla platser! Just min hembygd! Jag ska fråga min snälla storebror om han vet något om detta namn, om det är okej för dig?
    Ha det riktigt bra! Kram till dig och Solstrålå!

    SvaraRadera
  10. Hej Vanja!
    Det är roligt att dokumentera bilderna när de sätter upp jubileumsfesten tycker jag, så jag sätter nog in några fler bilder de kommande dagarna. Det är roligt att dem kvar på Fyrbåken, för det är ju inte varje dag man får vara med på 100-års kalas! (ler) Men det är så konstigt att de inte jobbar på dagarna utan på nätterna! Då skär de metall och bankar och slår och skriker så det står härliga till! Jag sover nästan inte en minut på nätterna, det går helt enkelt inte med Bom-och Pang- och Dunder(som Martin Ljung sa) så jag blir nog lite groggy till festen... :-)
    Många kramar till dig min vän!

    SvaraRadera

Kommentar: