04 juni, 2011

Vilket tåg väljer du…?

Jag hörde en berättelse för inte så länge sedan, som jag själv har byggt på lite grann med min fantasi för att försöka klargöra något jag tycker är viktigt. En man har tillsammans med sina vänner bestämt att de ska ut på en lång tågresa. Det är två tåg som står och väntar på stationen när han i sista stund kommer springande med sitt tunga bagage. När han kommer upp på perrongen så är det ett förfärligt liv där. Han ser massor av vänner som böjer sig ut genom de öppna rutorna och vinkar och viftar av glädje över den förestående resan och eftersom mannen är mycket omtyckt av sina vänner så vill de att han ska åka med samma tåg som dem.

imageimage

“Kom hit! Skynda dig! Tåget åker ju snart! Kom igen nu då! Inte tänker du väl åka det där gamla stånket som står där, fortsatte de och pekade på tåget bredvid, när de såg att han tvekade? Tänker du inte ha kul? Snabba dig på nu, här är det bekvämt och värsta lyxen! Du skulle bara se vilka sovkupéer det är i det här tåget!”

image

Det är så stor skillnad på de två tågen.  Det ena är gammalt och slitet och ser ut att ha många år på nacken. Det ser inte ut att vara en gnutta av bekvämlighet och lyx där inne,  trots det ser han hur någon enstaka går och sätter sig på det tåget. Mannen var förståndig och gick långsamt mot det gamla skraltiga tåget som så få hade valt. Han promenerade lite längre fram på perrongen och längs tåget och såg ett plakat i fönstret. Orden som stod där avgjorde hela saken och han lyfte sorgset sin hand med en sista blick på sina kamrater som strålade av glädje i sina trendiga nyköpte kläder på det vackra tåget och vinkade åt dem – en sista gång. De skrek och började göra narr av honom, när de insåg att han inte tänkte göra dem sällskap. Deras tåg hade börjat rulla och när det överfulla tåget passerade mannens tåg,  såg han plakatet i fönstret som visade vart det var på väg…

image

image

 

Han kom in i tågvagnen på det gamla tåget och kände hur det också rullade igång. Han  mötte några av sina kamrater som också hade gjort samma val, de reste sig upp och kramade om honom, glada för att han hade valt att göra dem sällskap på resan. Det fanns en sak som de som satt på det andra lyxtåget hade glömt bort. De hade blivit så påverkade av det val som deras kamrater hade gjort före dem, så de valde detsamma av bara farten.  Där fanns ju redan de allra flesta av deras vänner, då måste det ju vara rätt! De hängde ut genom fönstren och tjoade och ropade, upprymda över hur kul de skulle ha och ingen tänkte på att kolla upp vart de verkligen var på väg! Det var ingen som hade tänkt på det! På plakatet som satt vid vindrutan stod det “Helvetet”! På det andra tåget satt en likadan skylt i fönstret, men där stod det “Himlen”!

Vet vi vart vi är på väg! Vet vi vart slutstationen är på det tåg som vi just nu sitter på? Har vi tittat efter på skylten vad det har för slutstation eller gör vi bara som de flesta andra gör, åker på det tåg där de flesta sitter,  i tron att det är det rätta? Än har vi tid att välja rätt tåg och inte bara följa med strömmen! Det är vårt eget val, ingen annan kan välja åt oss!

Fyrbåken blinkar:

star5

(Psaltaren 100, vers 1 – 5.)

Höj jubel till Herren, alla länder. Tjäna Herren med glädje, kom inför hans ansikte med fröjderop. Vet att Herren är Gud. Han har gjort oss, och inte vi själva, till sitt folk och till får i sin hjord. Gå in i hans portar med tacksägelse, i hans gårdar med lov, tacka honom, lova hans namn. Ty Herren är god, hans nåd varar evinnerligen och han trofasthet från släkte till släkte.

 

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar berättelse!!! Ja,jag sitter ju på det gamla skraltiga tåget,som har destination:Himlen!!!HALLELUJA!!!Ha en skön och välsignad helg,Myrra!!!Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Myrra, Myrra!!! Vilken fantastisk berättelse. En underbar bild, på hela frälsningen. Den talar rakt in i hjärteroten. Det är så sant det du skriver. Det gäller verkligen att välja rätt tåg. Jag hoppas att många hittar till din blogg och få läsa detta, och bli frälsta. Ha en fortsatt skön och solig dag. Många kära kramar! OCH GUD VÄLSIGNE DIG!!!

    SvaraRadera
  3. Hej Marguerite! Ja, jag valde också det tåget, för någon berättade för mig i förväg vart tågen var på väg! (ler) Vi får hjälpas åt att påminna alla att inte bara följa hopen... utan själv undersöka destinationen, slutstationen innan man gör sitt val! Kramar till dig min älskade vän! Han en riktigt fin dag!

    SvaraRadera
  4. Hej Vanja!
    Jag tror att våra bloggar kommer att spela en stor roll i sluttiden, för så många sitter hemma och söker svar på sina frågor och går inte till någon kyrka. Det kan kännas som om det är ett för stort steg att ta när man börjar att vakna upp och inse att Jesus är en verklighet och vill söka vidare. Jag minns själv att det var en process när jag ser bakåt. Därför tror jag att våra bloggar aldrig har varit så viktiga nu! Jag älskar din blogg! Den är ett oerhört starkt redskap för sanningen och vägen till befrielse! Öndkar dig nu en riktigt välsignad dag! Solen strålar här i Arvika och på torget står Frälsningsarmen och sjunger om Jesus, jag hör dem in i lägenheten, jag bor ju nästan "på torget"! Många kramar till dig min älskade vän!

    SvaraRadera

Kommentar: