14 juli, 2011

Kung Salomo…

image

http://www.thetrumpet.com/?q=8442.0.136.0

I januari 2010 gjordes de viktigaste upptäckterna av en utgrävningen som pågått under en längre tid i Jerusalem. Den 21 juni öppnades det för publik.

Vet vad det här är? Hit skulle jag gärna vilja gå och känna på stenarna och tänka mig in i gamla tider! Muren har daterats till år 10 före Kristus och allt pekar på att den byggdes av kung Salomo och är den som nämns i Första Konungaboken 3:1. Det är den ansedde arkeologen Eilat Mazar som har lett arbetet med utgrävningarna. Det måste vara en märklig känsla att vandra omkring inne i gångarna där kung Salomo själv vandrade dagligen för årtusenden sedan.

Här fanns det också mycket annat intressant, ingraveringar, keramik, olika tecken som tillsammans visar att det med största sannolik är det rätta palatset. Denna arkeologiska upptäckt rankas bland den viktigaste som någonsin gjorts. Inte för att den bevisar judarnas historiska koppling till Jerusalem, utan snarare för att den visar att Bibeln är korrekt! Men var är nu mediabevakningen???

Anledningen till stor del, är att upptäckten av en betydande judisk närvaro i Jerusalem så tidigt som på 10: e talet f.Kr. undergräver de populära vänstergruppernas berättelser som säger att den bibliska grund av en Davids monarki  är överdrivna eller en vanföreställning. Den upptäckt, som Jonathan Tobin noggrant påpekade i kommentaren, är en "ständig anklagelse mot dem som hänvisar till delar av Israel huvudstad som" traditionell palestinsk "eller" arabiska östra Jerusalem "(juni 21).

Det här "visar att Bibeln är verklig,"  "Det visar att för 2.000 till 3.000 år sedan var Jerusalem centrum av världen. Och vi älskar att dela detta med världen "Dr Mazar, en dam med en smittsam passion för Jerusalem arkeologi, betonade på samma tema:" Så många människor i världen uppskattar historiska källor, från Bibeln, bland annat i Nya testamentet . Saken är den, när det blir konkret, blir det lätt att förstå. Människor tror på sitt sätt, det som är skrivet i Bibeln, men de har ingen aning om att ibland kan mycket av det, verkligen ses.

Om du tycker att det är intressant att läsa mer om artikeln själv så finns den på länken under bilden av muren ovanför fast artikeln är på engelska.

Fyrbåken blinkar:

star5

(Första Konungaboken kapitel 3, vers 1.)

Och Salomo blev genom giftermål släkt med Farao, kungen i Egypten. Han tog Faraos dotter till hustru och förde henne in i Davids stad, och där fick hon bo, till han hade byggt sitt hus färdigt, likaså Herrens hus och muren runt omkring Jerusalem.

6 kommentarer:

  1. Jag hade ett samtal med en lärare . Han påstod att det var Palestinerna som hade rätt till Israel . Han grundade sitt påstående på tiden kring 1400 talet . Jag sade till honom att jag grundar min åsikt på de som Gud sade till Abraham för ca 6000 år sen gå ut ur dit land och din släkt och gå till ett land som jag skall visa dig . Och de som välsingnar dig skall jag välsingna.
    Fick ett nyhetsbrev från Israel där det nu tvistas om en gräns som FN har dragit upp en sjögräns vid Libanon. Enl uppgifter har Israel funnit mängder av naturgas och andra fyndigheter inom sitt område som nu Libanon gör anspråk på så det kanske smäller snart där nere igen Tyvärr. Men vi välsingnar Israel. Jag var i Israel för en del år sen och då köpte jag en keps som det stod Israel på. Den hade jag på mig när jag var på kurs här i Sverige . Och du må tro att kursledaren tittade på kepsen men han sa inget. Vi står upp för Israel vi ber för Israel.

    SvaraRadera
  2. Hej Osså!
    Tusen tack för din kommentar! Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg! Ja, AMEN! Israel behöver våra förböner och vårt stöd! Jag ber också för Israel. Det du beskriver om synen på Israel och Palestina verkar vara den enda uppfattningen som går ut i media och så kommer det nog att fortsätta ända till den dag Jesus kommer tillbaka och upprättar allt.

    Det är mycket intressant det du berättar om naturgasen! I boken "Synen" av David Wilkerson beskriver han för oss vad han fått ta emot av Gud i bön. Där nämner han att ett sista världskrig kommer att handla om energi...ja, jag tror inte heller att det dröjer länge förrän det drar ihop sig till slutstrid... Vi fortsätter att be Osså, de behöver oss och varje förbön.
    Jag blir så glad när jag vet att du också ber för Israel, det är som att ha fått en fin gåva tycker jag, ännu en vän som ber för Israel! Tack för din kommentar! Gud välsigne dig! Kram!

    SvaraRadera
  3. Israel är ett land jag aldrig besökt, men jag hoppas det en dag ska få bli av, innan det nya Jerusalem kommer. Ska bli mycket intressant att följs den närmsta tidens händelseutveckling, både i Israel, men även dom kringliggande nationerna. Tror det kan fort nu...

    SvaraRadera
  4. Hej Tony!
    Jag har heller aldrig varit i Israel men längtar förstår dit! Jag och Håkan talade ofta om att vi skulle åka dit, men han fick hembud innan vi hann åka. Det händer mycket I Israel och Mellan- Östern nu, jag tror som du - det dröjer nog inte länge...
    Ha en välsignad fortsättning på veckan! Kram!

    SvaraRadera
  5. Oh, vad spännande du delar med dig av. Hade också gärnat velat gå omkring där, känna på stenarna och få känna dofterna. Ja, vi får fortsätta våra böner för Israel. Men som sagt: Hela världen, är i den ondes våld. Därför tror jag inte att sanningarna får komma fram. Men tusen tack för det du skriver om och ger ut. Det skall föra stor välsignelse med sig. Kära Kramar från Småland!!!

    SvaraRadera
  6. Hej Vanja!
    Ja visst är det spännande när det dyker upp i verkligheten direkt från Salomos dagar! Vilken tid vi lever i! Vi tror att det inte är långt kvar! Kramar till dig!

    SvaraRadera

Kommentar: