03 juli, 2011

Nu är det humlornas tur att råka illa ut…

Döda humlor i Bjästa (publicerat på Allehanda.se)

image

Det regnar döda humlor i Bjästa. I måndags plockade barnen på Ankarets och Lövträdets fritids flera händer fulla med döda djur. Och sen dess har det bara fortsatt. En teori är att ett importerat träd, Lindträdet, orsakat massdöden. Men något sådant träd finns inte i Bjästa.  Här kommer länken som du kan klicka på om du vill läsa mer.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.3658345-doda-humlor-i-bjasta

 

Tummen upp Lerimage

(Foto: Johnny Isaksson) Artikeln publicerades 3 juli 2011 i DN

 

Korset är 30 meter högt och kom på plats i fredags i Hassela, sydväst om Sundsvall. – Prästen Karl-Erik har haft den här visionen i 25 år. Sverige har blivit så sekulariserat och vi vill slå vakt om kristna värderingar. Att placera ett kors här är en viktig symbolhandling, säger Stig Fagerhov, sekreterare i Föreningen S:t Staffans kapell, till DN.s

Artikeln berättar också att betongfundamentet som korset står på är konstruerat i form av en trehörning som ska symbolisera treenigheten – Fadern, Sonen och Den Helige Ande. Du kan läsa DN: s artikel i sin helhet, för det här vara ett utdrag.

Länken kommer här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/30-meter-hogt-kors-mitt-i-sverige

Fyrbåken blinkar:

star5

(Johannesevangeliet kapitel 16, vers 7 – 11.)

(Från avskedstalet som Jesus höll till sina lärjungar)

Men jag säger er sanningen: det är för ert bästa som jag lämnar er. Ty om jag inte lämnar er, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går, skall jag sända honom till er, och när han kommer, skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är.  Synd: de tror inte på mig. Rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. Dom: denna världens härskare är dömd.

6 kommentarer:

  1. Det är så mycket som händer nu, på kort tid, så man hinner nästan inte med. Jag tycker det var en jättebra ide, att bygga detta stora kors. Vi måste stå upp mycket, mycket mer, för det vi tror på. Tack för dessa nyheter Myrra, och Herren välsigne dig rikligt. Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Vanja!
    Ja, jag blir också så glad över ett stort kors mot skyn, och när vi tänker på hur de har fått kämpa i 25 för att få sätta upp det så förstår man vilket motstånd det har varit från olika myndighetsinstanser efter vägen!
    Seger i Jesu namn!
    Kram till dig Vanja! Gud välsigne dig rikligt inför den kommande veckan!

    SvaraRadera
  3. Ja undrar vad muslimerna tycker om det där korset...

    SvaraRadera
  4. Hej Andreas!
    Ja, de tycker nog säkert inte om det, men de får ta seden dit de kommer, för det får ju vi göra när vi kommer till deras land. Så tycker i alla falla jag... :-)
    Hoppas att du har haft en fin helg! Önskar dig en riktigt bra ny sommarvecka! Kram till dig Andreas!

    SvaraRadera
  5. Tack för inlägget Myrra!!! Intressant med humlorna....Jag gläder mig också att det står ett kors upprest!!! Det behövs verkligen!!! AMEN,HALLELUJA!!! Kramar till dig!!!

    SvaraRadera
  6. Hej Marguerite!
    Ja, det behövs verkligen att korset kommer i människors blickfång! Kanske kan det få någon att tänka till lite extra också...
    Jag önskar dig en riktigt fin och välsignad vecka Marguerite! Många kramar på vägen!

    SvaraRadera

Kommentar: