21 juli, 2011

VARNING…

Google warns of massive malware outbreak

 

image

http://business.financialpost.com/2011/07/19/google-warns-of-massive-malware-outbreak/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+NP_Top_Stories+%28National+Post+-+Top+Stories%29&utm_content=Google+Reader

Google Inc. har upptäckt ett "stort antal" av Windows-baserade datorer infekterade med en viss typ av skadliga program, och företaget bakom världens största sökmotor varnar Webbanvändare att de kan påverkas. 

"Det här är viktigt,"  skrev Matt Cutts, programvara ingenjören som leder företagets Webspam team, i ett inlägg på tisdag kväll.
"Om du går till Google och gör en genomsökning  just nu, kolla om du får ett "Din dator verkar vara infekterad" - varning högst upp i sökresultatet"  sade han i kommentarer som senast redigerades kl 20:22.
"Om du ser meddelandet måste du rensa upp infektionen från din dator!"


image 

Google säkerhets ingenjör Damian Menscher, förklarade i ett inlägg på Googles blogg att den här typen av skadlig kod orsakar infekterade datorer för att omdirigera trafiken som skickas till Googles startsida genom en liten grupp av mellanhand eller "proxy" servrar.
Den utbredda infektion upptäcktes nyligen vid en rutinmässig underhållskontroll och bekräftas av säkerhets ingenjörer vid ett flertal företag, sade han.
För närvarande verkar det som om bara Windows-plattformen påverkas av skadlig kod.
Google har inte spekulerat i omfattningen av infektionen eller varför ändrade data överförs till sökmotorn i första hand.
 
Genom att utfärda ett offentligt tillkännagivande, sade Mr Cutts att Google försöker göra "ett experiment för att varna och skydda konsumenterna" i hopp om att motverka skadorna.
"Kom ihåg att utföra en faktisk genomsökning och kontrollera överst på sidan, gå inte bara till hemsidan"  säger Mr Cutts stressat.
"Snälla dela detta ordentligt till allmänheten!"

Slut på artikeln som var införd i Financial Post och var uppdaterade 19 och 20 juli.

Du kan klicka på länken under bilden högst upp om du vill läsa artikeln själv, den är på Engelska och jag har försökt mig på en fri översättning, för jag ville hjälpa till att varna. Det är visst så att Kanadas två mest respekterade tidningar har den här varningen så de som vanligtvis inte brukar bry sig om virusvarningar, tar det här på fullaste allvar. Bäst att köra virus-sök och hålla koll.

 

Fyrbåken blinkar:

star5 

(Johannes uppenbarelse kapitel 1, vers 7 – 8.)

Se, han kommer med molnen, och varje öga skall se honom, också de som har genomborrat honom, och alla jordens stammar skall brista ut i klagan för hans skull. Ja, amen. Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, allhärskaren.


 

4 kommentarer:

  1. Oj,oj,oj,Myrra jag är så dålig på det här!!! Alltså om man ser den varningen på sin skärm,har man fått något virus då??? Jag har inte sett någon sådan än,i alla fall!!! Bäst att vara på sin vakt och hålla ett extra öga öppet då!!!Tack för att du varnar oss,snälla Myrra!!! Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Marguerite!
    Jag är också dålig på det här, men jag tror att det menas de som inte har automatisk genomsökning av virus på sina datorer, eller de som har för långt emellan sina automatiska genomsökningar. Det finns så många olika virus-skydd, och en del kanske har sitt virus-skydd inställt på att det ska göra en genomsökning en gång i veckan bara, eller kanske med ännu längre mellanrum.

    Men som jag förstod det från artikeln så kommer det eventuella meddelandet när man kör genomsökning efter skadligt virus. Själv har jag en liten knapp att klicka på vid mitt virus-skydd, där jag kan klicka i att jag vill ha en snabb genomsökning av datorn, men i vanliga fall så söker datorn själv automatiskt efter skadliga virus. Men det händer att jag ser något som verkar misstänkt medan jag jobbar och då kör jag alltid en snabb genomsökning.

    Det är svårt med allt detta tekniska tycker jag. Men jag tänkte att det kanske alltid kunde hjälpa någon att vara mer vaksam. Vi som inte kan så mycket får göra det lilla vi kan och be om Guds beskydd.
    Önskar dig en riktigt fin sommardag Marguerite! Kramar om dig!

    SvaraRadera
  3. Det är samma med min dator, den säger ifrån direkt, den varnar och sätter stopp automatiskt. Jag hoppas att Herren, håller sin hand över oss, så vi kan fortsätta med att evangelisera. Tack för att du varna Myrre. Ha en välsignad fortsatt dag. / Kramar !!!

    SvaraRadera
  4. Hej Vanja!
    Jag det är min bön också att Herren ska beskydda oss. Ingen kan längre skydda sig med teknisk hjälp, det tror inte jag i alla fall, för det var inte länge sedan jag läste att självaste CIA:s dator hade de tagit sig in på. Och Vita Huset i Washington har ju haft påhälsning. Så vill de förstöra och har kunskapen så verkar det inte vara någon hejd...
    Vi håller oss tätt intill Jesus, det är det bästa av allt! Ha det gott du goa fina Vanja! Kramar!

    SvaraRadera

Kommentar: