09 augusti, 2011

Ett telebolag hjälper mig att bygga upp mitt tålamod… tack för det Televerket…

röd glitterros

Minns du den gamla sketchen “tack för det Televerket”? Kan man tacka Gud för att det krånglar så att man blir utan telefon under snart två veckor? Ja, det är det bästa sättet, vill jag lova! Tänk på alternativet. Om jag skulle sitta och ruva och klaga som en gammal rugguggla i granskogen, sitta och hoa och bua ut detta telebolag, skulle jag bli lyckligare och få telefon snabbare för det? Nej, det skulle inte gå ett dugg snabbare med uppkopplingen, men det skulle gå ganska fort med nedkopplingen – nedkopplingen av min frid och min glädje! Det är dyrbara tillgångar, mycket mer värda än pengar.

F6

Friden och glädjen är tillsammans med tron på Jesus så viktiga beståndsdelar i en troendes liv, att jag tror att det är några av de mest utsatta angreppspunkterna för den onde själv när han kommer för att attackera oss.  Han är en tjuv och en lögnare säger Guds ord. Han kommer för att stjäla, slakta och förgöra, säger också bibeln. Om jag inte håller mig tätt intill Jesus, så kan en sådan förhållandevis enkel sak bli fruktansvärt frustrerande, när det går dag ut och dag in, utan att man ser någon lösning i antågande. Kunderna mailar att de inte kommer fram på telefon, och när de ringer får de till svar att numret har upphört. Det är klart att de undrar, vad detta är för ett konstigt företag som inte ens har en fungerande telefonlinje. En del väljer att i stället göra sina inköp på andra ställen.

globerose

När jag skulle skriva in ett meddelande på webbshopen att telefonlinjen ligger nere, då fungerade inte Internet! Jag satt länge och fick olika meddelanden. “Internet Explorer har slutat att fungera, din dator kommer att stängas av”! Fortsatt väntan, stänger av modemet, väntar igen, sätter på datorn på nytt och börjar arbeta. Då går det inte att skriva, flytta markören, ladda upp bilder eller sätta färg på text, med andra ord så gick det inte ens för mig att lägga in en förklaring på webbshopen. Nu inväntar jag besked från webbplattformens ägare hur det ligger till med den saken.

sunrise

Jag tar en paus, men vad jag än tar mig till så krånglar det bara, det ena efter det andra. Från små bagateller till större allvarliga saker så blir det kraftiga missräkningar. Det är då det är så viktigt att inte bemöta ont med ont utan att börja tacka istället. Och det jag tänker på som ligger närmast till att tacka för, det är att jag faktiskt får träna upp mitt tålamod! Det ger uthållighet, det kan vara bra att lära sig att hålla ut, även när det tar emot, trots missräkningar. Uthållighet är en värdefull gåva  som inte kan köpas för pengar. Det var fyra saker som Gud ger oss gratis, men som ingen med alla sina miljoner kan köpa sig: TRO, GLÄDJE, FRID och UTHÅLLIGHET! 

Jesus i floden

 

 

Fyrbåken blinkar:

star5

(Psaltaren 31 vers 1 – 3.)

Herre, mitt hjärta står inte efter vad högt är, och mina ögon ser ej efter vad upphöjt är, och jag umgås inte med stora ting, med ting som är mig för svåra. Nej, jag har lugnat och stillat min själ, som ett avvant barn i sin moders famn, ja, som ett avvant barn, så är min själ i mig. Hoppas på Herren, Israel, från nu och till evig tid.

14 kommentarer:

  1. Grattis Myrra!!! Du tycks ha lärt dig hemligheten, att Tacka Gud,i livets alla förhållanden!!! Jag har också fått lära mig det,och fått se att det fungerar!!! Det fungerar att stå på Ordets fasta grund,HALLELUJA!!!...(det hjälper att kunna skratta lite åt sig själv också,eller stämma upp en sång,mitt i allt elände,det lyfter!!!)För den som älskar Gud,samverkar ju allt till det bästa!!!Han kommer att löna dig,Myrra!!! Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Tack min vän Marguerite! Det finns mycket att vara tacksam för, livet, frälsningen, alla goda gåvor som vi har fullt av omkring oss, Guds kärlek, m.m. listan kan göras lång... men så när motigheterna kommer är det bra att även tacka för dem, för Gud kan ju se till att vända det svåra till något gott för oss.
    Tack för din uppmuntran, som gjorde mig glad! Du får ha en fortsatt fin vecka! Kram till dig min vän!

    SvaraRadera
  3. Nu kanske inte denna länk nedan kommer under "rätt" inlägg. Men om jag lägger den under nån gammal artikel så kanske inte folk ser den (?). Det var om teknik som "samlar" information. På tal om ämnet: Är man positiv så kanske man säger att det öppnar möjligheter, är man negativ till det så kanske man säger att det innebär ett sämre integritetsskydd etc. Men jag gillar det inte så mycket. Kanske du Myrra redan tagit upp det, men i alla fall.

    http://www.idg.se/2.1085/1.395226/nfc-teknik-ersatter-kontanter-och-id-kort



    /Andreas

    SvaraRadera
  4. PS:Annika var här och drack kaffe idag!!! Jag framförde hälsningen ifrån dig,vilket gjorde henne glad!!! Hon lånade dessutom boken jag köpte av dig...jag sa att den var MYCKET läsvärd!!! Ha det bra!!! Vi hörs......Kram!!!

    SvaraRadera
  5. Marguerite! Tack för att du framförde hälsningen! Tack också snälla du för dina uppmuntrande ord om boken. Jag har skrivit den mest för att den som ännu inte har kommit till tro ska känna igen sig i tvivel, oro och rädsla som vi många gånger kan känna över att våga gå den väg som vi upplever att Gud visar oss. Och för att visa på att Gud står trofast kvar hos oss trots vår ilska och våra tvivel, som vi ibland känner när vi blir frustrerade. Sen ville "Anders" i boken att allt han fick uppleva av Guds nåd och under, skulle berättas vidare, till alla!
    Kram till dig min älskade vän!

    SvaraRadera
  6. Andreas
    Tack kära du för att du sände länken! Vad glad jag blir att vi hjälps åt att hålla koll på detta. Jag regaerade extra mycket för en liten bit längst ner i artikeln där det stod så här:

    "Men det finns problem också. Ett av de största är – inte helt oväntat – säkerheten. I princip alla trådlösa protokoll har utsatts för framgångsrika attacker genom åren. En teknik som skickar pengar genom luften kommer att bli ett lovligt byte. Störningar, datamanipulation och avlyssning är tre allvarliga risker."
    SLUT CITAT
    Det är här jag tror att steget vidare inte är långt innan de börjar fundera på att sätta chipet direkt på huden, det finns ju redan på flera ställen och krogar, utomlands, där de redan använder det. Så vi hjälps åt att hålla koll!
    Tack för din kommentar Andras! Önskar dig en riktigt fin vecka! I Arvika ösregnar det i dag, tisdag. Kramar till dig!

    SvaraRadera
  7. Jag kom till hans lustgård allen
    Medan daggen låg kvar på var blomma
    Och en röst jag hör som mej saliggör
    du får till mej nu komma
    Och jag hör hans röst i mitt eget bröst
    Och den säger att jag är hans.
    Sorg och oro fly för den glädje ny
    Vars like där aldrig fanns

    Han kallar med stämma så mild.
    Så att fåglarna upphör att sjunga.
    För den melodi med Guds kärlek i
    Fly alla tankar tunga.

    I lustgården dröja jag vill.
    Men där utanför ropar mig nöden.
    Och han ber mej gå till de fallna små
    För dem han gick i döden.

    Tydligen är det många som upplever hur den onde hela tiden lägg hinder i vägen för Guds folk. Men han skall veta att det är totalt lönlöst för vi ger oss aldrig eller hur.
    Osså

    SvaraRadera
  8. Takk for inlegg Myrra!!!
    Tøffe tak for Katthultarn om dagen.Har holdt meg unna røyken i snart en mnd nå,og er kjempestressa.
    Trenger forbønn!!!!!!!!!!!!!!!!!
    JEG SKAL KLARE DET!!!
    I JESU NAVN.AMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  9. Det ska få släppa taget Jan Samuel! GE INTE UPP! Herren kommer att fylla på med styrka! Jag ska be extra mycket över detta! Jag står med dig Jan Samuel! Kram! Herrens styrka ska vara din styrka!!!

    SvaraRadera
  10. Osså!
    Tusen tack för den välsignade sången! Sen jag fick den har jag sjungit den många gånger, jag sjunger den högt för jag kan melodin, och jag tänker noga på texten. Då blir jag så välsignad och glad, det blir som en ström av glädje i mitt hjärta! Tack för att du har hjälpt mig att få känna så här mitt i allt annat som har varit motigt!
    Många kramar till dig Osså! Gud välsigne dig rikligt tillbaka!

    SvaraRadera
  11. Guds Frid älskade Myrra. Fråga mig om tålamod, Haha...Jag har skaffat allt nytt från dator till modem, och det fungerar jätte bra. Fast ett problem har uppstått. JAG ÄR ANONYM IGEN, PÅ MITT EGET KONTO. Satan är tydligen vred på oss Myrra. Är det bara du och jag som har krångel..? Jag fortsätter att be för dig, och hoppas att det ska lösa sig med allt. Och jag skall undertiden försöka hitta min identitet...Många kära kramar från Annika!!!

    SvaraRadera
  12. Du är väl för go Myrra, som ser glädje och lycka i de mest frustrerande situationer ;)) Det är få förunnat. Men du är en av de lyckliga som klarar av det. Stor kram och massor av kärlek till dig. // Annelie

    SvaraRadera
  13. Hej Annelie!
    Ja fast det är faktiskt inte min förtjänst utan det får jag tacka Jesus för! Det är när jag börjar tacka som det onda viker bort och solen kommer tillbaka, och friden likaså! :-) Hoppas du har fina dagar Annelie, jag vet du älskar att vara utomhus och nu kommer hösten snart, med hög och klar luft, som gjord för promenader!
    Kram till dig goa Cikoria! Önskar dig en riktigt finer helg!

    SvaraRadera
  14. Hej Vanja!
    Nej men usch och fy, fick du skaffa allt nytt? Visst är det roligt med nytt, men inte roligt att det gick sönder och krånglade! Men åh vad du är efterlängtad! Jag är så glad att du är med på banan igen! :-)
    Det är så frustrerande detta med kontot! Jag undrar om det är Blogger eller själva Internet Explorer som strular till det? Ibland när jag kör Internet Explorer och går in för att kommentera på någon blogg, då blir jag också anonym. För min del fungerar allt så mycket bättre när jag använder Firefox, men det kan allt krångla det med. Jag tror att det blev stora problem med Internet Explorer när de bytte till IE 9. Men jag är inte säker, jag bara anar...
    Önskar dig i alla fall en riktigt kanonfin helg! Guds välsignelse därtill!
    Kramar!

    SvaraRadera

Kommentar: