03 augusti, 2011

Ingen kommunikation…

Tänk så bortskämd man blir när saker fungerar felfritt! Efter ett tag är det som om man helt enkelt tar för givet att det ska vara så, det ska helt enkelt fungera! Ta en sådan viktig sak som att det kommer rent klart vatten ur kranen, när vi skruvar på den. De flesta av oss kan även välja med ett enkelt val om det ska komma varmt eller kallt vatten. Jag såg en familj från Etiopien på TV här om dagen, där de inte hade något vatten alls.

image

Mannen tog med sig hela familjen med hustru, barn och husdjur samt hushållets kärl att ha vatten i och så gick de iväg, dragande på en vagn och mamman hade en baby i en klut som satt fastspänd fram på hennes mage. De skulle gå många, kilometer, jag tror det var 7 kilometer, innan mannen slutligen plockade fram en spade och började gräva i leran. Familjen och till och med djuren tittade spänt på medan han grävde i leran, de hade varit med förr och visste att om de hade tur, kunde de snart få vatten. De var matta efter nästan en mils vandring och höll blicken fäst på leran som mannen grävde upp. Plötsligt började leran se lite fuktig ut och några minuter senare började grått lerigt vatten visa sig i gropen. Skrattande av glädje böjde de sig ner och kupade sina händer om de första vattendropparna både för att släcka törsten och för att få lite svalka. Sen skulle djuren få dricka och slutligen skulle kärlen fyllas så de hade vatten till den dagen som inne var. Nästa dag skulle de åter gå denna promenad och nästa och nästa….

image

Ack ja, jag skäms när jag tänker på hur bekvämt vi har det, men tänker vi på det och sätter värde på det? Nej, jag skulle tro att de flesta av oss bara tar för givet att det ska vara så, det ska komma vatten när vi skruvar på kranen. Punkt slut. Men när det inte kommer något, då börjar vi att sätta värde på hur det var när vattnet fanns där. Så är det med många saker. Så länge vi är friska så tar många av oss det för givet och glömmer bort att sätta stort värde på det varje dag. Men så kommer en dag, när vi kanske inte tar oss ur sängen… då kommer tankarna… då först börjar vi sätta helt andra värderingar på hur bra vi egentligen har det. För de flesta av oss är det nog så. Tänk om vi skulle börja koncentrera oss mer på hur bra vi har det, om vi verkligen skulle tänka ännu lite mer på det varje dag – hur mycket större glädje och tacksamhet vi skulle känna inför varje ny dag! Tror inte du också det?

image0450

Telefonen är en sådan sak. Kommunikationen med andra som är så naturlig och enkel, bara lyfta på telefonluren eller skriva en rad på datorn. Men så kommer det en dag när det är dött i luren, och då kommer andra tankar. I min telefonlur har det varit tyst länge nu, väldigt tyst, stendött, sedan torsdag förra veckan. Internet kommer och går och blir borta ideligen det också. Jag håller på att byta abonnemang till den fasta telefonen och då ska det vara ett annat modem eller vad det nu heter när jag har fiber lan koppling. När det blir så här så tänker man efter och inser hur fantastiskt bra vi har det i vanliga fall, när allt fungerar. Nu har jag fått mig en tankeställare till och tar vara på den! Det är bra att rannsaka sig  själv emellanåt… Oj vad jag ska skriva när det kommer igång… bigtup[2]

145

Fyrbåken blinkar:

star5

(Psaltaren 89, vers 16.)

Saligt är det folk som vet vad jubel är, de som vandrar, o Herre, i ditt ansiktes ljus.

2 kommentarer:

  1. Ja det är så sant det du skriver,Myrra!!!Vi behöver verkligen rannsaka oss,lite till mans!!!Hi,hihihi,rolig bild,där med datorn!!!Herren välsigne dig!!! Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Marguerite! Ja nu har jag fått träna och öva upp ett starkare tålamod, och det är faktiskt riktigt bra. Det hjälper upp uthålligheten!
    Ja, jag skrattar varje gång jag ser den strumlästade pianisten... :-) Jesus går med oss! Kram!

    SvaraRadera

Kommentar: