23 september, 2011

Irritation i Mellanöstern som är mycket allvarlig och irritation på Fyrbåken av lindrigare slag…

Enligt Debka file    http://www.debka.com/article/21324/   publicerat den 22 september, så  har Israel mobiliserat med 22 000 extra poliser vid sidan om landets egna soldater som har satts i högsta beredskap,  inför fredagen den 23 septembers eventuella oroligheter, med fredagsbön, demonstrationer och omröstning om den Palestinska staten i FN. Mycket oroligheter och många av oss är i bön!bön
41

image
Här på Fyrbåken är det för övrigt rörigt värre. För ett par dagar sedan var det dags igen – ingen telefon. Fick hjälp av min datatekniker som ringde Telias premium support via sin mobil. Modemet, själva hjärnan i systemet skulle nog bytas ut, trots att det var nytt, sa premiumsupporten.  -  Jaha, hur gör vi då, undrade jag? - Du får avvakta tills det kommer ett nytt modem med posten, och sen postar du det gamla tillbaka till oss, sa han på supporten. 0370 Jahaaa ….. svarade jag undrande och fick lite onda aningar. Då blir jag alltså utan telefon tills dess då? Ja, inte mycket att göra åt det, sa supporten. 0450
Så kom det då äntligen, det nya modemet, och min alltid lika snälla datakille kom direkt till Fyrbåken för att hjälpa till med kopplingarna. Internet fungerade men inte den fasta telefonen, efter en ny kontakt med Telias support visade det sig att de skickat fel modem, samma sort men med fel beteckning! 0446Nya samtal och iväg till Teliabutiken i Arvika, där jag fick ett nytt, modem som var det rätta. Men efter diverse nya samtal med Teliasupporten visade det sig att det nog var i telefonlinjen till lägenheten som felet var och inte i modemet… bigO[3] - Jag anmäler felet till servicekillarna, sa han. När du får ett sms från dem så ska du “resetta” modemet. Fungerar det inte sen, så ska du ringa mig på nytt…
Resetta modemet, betyder att jag ska ta ett gem eller något liknande smalt och vasst och sticka in i ett lite hål på sidan av modemet, hålla fast i ca 10 sekunder, så det stänger och startar om, det har min datakille lärt mig så det kan jag. – Hur länge dröjer det innan de sms:ar då tror du? Blir det idag, torsdag? - Nej! Det blir det inte, svarade han. Det kanske inte blir före helgen, då får du klara dig utan telefon tills efter helgen.  Hmmm…. jag var tänkt att säga honom att jag börjar bli van att klara mig utan telefon… men ville inte göra allt värre utan tackade så mycket för all vägledning och för att han försökt att hjälpa mig. 0293
Men jag undrar varför just min telefon ska behöva krångla så eländigt för jämnan?0190[3]
Nu har jag åter en skylt på min hemsida, där jag  ber om ursäkt på Telias vägnar för att inte kunderna kan nå företaget Fyrbåken bok och present via telefon… 0448

Fyrbåken blinkar:
star5
(Jesaja kapitel 41 vers 8 – 14)
Men du Israel, min tjänare, du Jakob, som jag har utvalt, du ättling av Abraham, min vän, du som jag har hämtat från jordens ändar och kallat hit från dess yttersta hörn, och till vilken jag har sagt: “Du är min tjänare, dig har jag utvalt och inte förkastat” frukta inte, ty jag är med dig, var ej modfälld, ty jag är din Gud. Jag styrker dig och jag hjälper dig, jag håller dig uppe med min rättfärdighets högra hand. Se, alla som är hatiska mot dig skall komma på skam och blygas. Dina motståndare skall bli till intet och skall förgås. Du skall söka efter dina motståndare, men inte finna dem, ja, de som strider mot dig skall bli till intet och få ett slut. Ty jag är Herren, din Gud, som håller dig vid din högra hand, och som säger till dig: Frukta inte, jag hjälper dig. Så frukta nu inte, du mask Jakob, du Israels lilla hop. Jag hjälper dig, säger Herren. Din förlossare är Israels Helige.

16 kommentarer:

  1. Det var väldigt vilka problem du har Myrra.Sedan skryter dom om teknikens under. Du har inget fel i själva jacket eller uttaget då ? Jag ska bedja för dig att Herren får ordna det på det bästa sätt. Idag är det fredag,och vi får tänka på och vara i bönen för Israel, lite extra. Önskar dig en välsignad morgon, trots dina bekymmer. / Kram!

    SvaraRadera
  2. Usch, jobbigt när det krånglar! Vi har också Telia och fick också ett felande modem hemsänt. Tillfällighet? ;-)

    Kram från mig!
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Vi får vara i bön inför vad som händer och sker därnere nu..........Det var då märkvärdigt att det ska krångla så med telefonen,det är så man häpnar!!! Du tycks verkligen ha en ängels tålamod,Myrra!!!......Men det är klart,det hjälper ju inte att explodera.......Önskar dig Herrens välsignelse och en trevlig helg!!! Ring om det är något,hi,hihihi.....förlåt,förlåt...skojar bara!!!Kram!!!

    SvaraRadera
  4. Hej Vanja!
    Jo, det är nog så att det den här gången är något fel i Telias kommunikation in till lägenheten. Jag kör fiber så jag vet inte riktigt hur det fungerar. Tack för att du ber för situaionen i Mellanöstern! Det är mycket på gång där. Kram Vanja! Ha nu en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  5. Hej Anneli!
    Åh vad glad jag blev att höra från dig! Hoppas att allt är bra både med dig och familjen och med FixaDinBlogspot! Tänk så mycket god hjälp du har gett mig och vad jag är tacksam för den. Det var så berikande att läsa på er sida, mycket fin gemenskap och så lärorikt, men nu får jag inte tiden att räcka till. Men några snabba visiter då och då, blir det! Många kramar önskar jag dig och en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  6. "Fick hjälp av min datatekniker som ringde Telias premium support via sin mobil." .

    Jasså? Har du en egen datatekniker? Det var inte illa det...



    /Andreas

    SvaraRadera
  7. Fattar inte varför telefonen är så viktig för företagare? Varför måste kunderna höra av sig så mycket då? Är det för att de ska klaga eller? Ja men då är det för väl att du slipper prata med dem :)


    /Andreas

    SvaraRadera
  8. Hej Marguerite!
    Tack för att du vill hjälpa till i bön för den oroliga situationen i Mellanöstern! Nu händer det mycket och varje stund blir allt allvarligare! Ja, dessa telefoner... det värsta av allt är att de måste aktivera den trådlösa funktionen medan de felsöker och jag blir sjuk av den. Jag fick ge mig iväg från Fyrbåken i dag för att komma ifrån det en stund, men då blir jag i stället stressad för jag måste vara hemma för att återställa modemet när Telia meddelar via mobilen att felsökningen kräver återställning hemifrån mig. Men det var lite svårt att dela på sig och låta halva vara kvar hemma och andra halvan åka iväg... :-) Ack ja, denna teknikens under. Ha det nu så fint under helgen med familjen! Sänder dig många kramar! Hihihi, slå en signal... ja då har det skett ett litet under i fall det kommer en signal!
    :-) Kraaaam!

    SvaraRadera
  9. Hej Andreas!
    Hihi, nej jag har ingen egen anställd datatekniker, det har jag inte ekonomi för, men jag kallar honom "min datatekniker" för att inte lämna ut hans namn på bloggar, för det kanske han inte vill. Han är en frivillig hjälp som rycker in i ur och skur. Han är jätteduktig och fixar det mesta, men han får inte gå in i Telias nät och greja, men han hjälper mig alltid med kopplingar, programmeringar och allt sådant. I kväll kom han hit med en separat hård-disk som jag fick utan att få betala honom! Han är fantastiskt snäll och omtänksam! Ha en riktigt fin helg Andreas!
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Hej Andras!
    Ja, man kan tycker att det mesta fungerar bra via Internet nu för tiden, men det är många som föredrar att ringa. Många vill ställa lite frågor om leveranser, eller när vissa varor kommer hem till Fyrbåken på nytt. Ytterligare andra är företag som som är affärspartner som vi handlar av, eller har avtal med osv. Många gånger kan det vara lättare att ringa än att maila, men min skyldighet är ju att hålla den servicen öppen så alla ska kunna välja vilken metod de vill kontakta oss på. Men bland går det inte att hålla full service eftersom inte tekniken vill vara med på noterna. Och då blir jag ledsen för jag vill så gärna ge kunderna de bästa möjligheter...
    Hoppas att du har det jättefint Andreas! Det ska bli en riktigt fin höstdag i morgon sa de på SMHI:s väderrapport. Sol och 20 grader varmt! Låter som en fin höstdag! Kraaaaaam!

    SvaraRadera
  11. Vi her på Katthult ber for deg Myrra,
    og i Jesu Navn skal ALT ordne seg.AMEN!!!!!!!!!!
    HILSER DEG MED:
    SALME 20
    SALME 91
    JESAJA 12 VERS 2-3
    ROMERNE 8 VERS 32
    HALLELUJA,INGENTING ER FOR GUD,OG HAN HØRER VÅRE BØNNER.
    GUD VELSIGNE DEG OG DINE.AMEN!!!!!!!!!!!
    Hilsen Jan Samuel.

    SvaraRadera
  12. Hej Jan Samuel!
    Det var gott att få läsa stärkande och uppmuntrande ord innan jag går till sängs. Tusen tack för dem! Guds levande ord förmår att förändra tankar och visa på ljuset.
    Hur går det med vattnet för er Jan Samuel? Har det ordnat upp sig? Jag tänker på er och ber att allt ska lösa sig på ett jättebra sätt! Jag ber också om helande och läkedom för dig och värken! Önskar er en riktigt skön söndag! Gud välsigne er rikligt!

    SvaraRadera
  13. Hej. Lät lite intressant det där med att man skulle hålla inne reset-knappen tio sekunder på modemet. Det visste jag nog inte. Undrar: Ska man hålla inne knappen med strömmen på eller med strömmen av? (eller det kanske inte spelar någon roll?).


    /Andreas

    SvaraRadera
  14. Hej Andreas
    Jag har strömmen på och sticker in ett litet gem eller liknande i det pyttelilla hålet. Håller det intryckt tills modemet slår av, då släpper jag upp greppet med gemet och efter ett tag sätter modemet igång på nytt, då har återställningen skett. Från början tyckte jag det lät konstigt att använda ett gem men det var faktiskt premium supporten som sa till mig att göra så.
    Jag har fortfarande inte fått någon telefon och för att sköta kontakterna så har jag fått ta mobiltelefonen till de absolut viktigaste samtalen, och då blir jag sjuk, så nu mår jag inte bra alls, är matt och har hjärtklappning. Hoppas att det löser sig snart.
    Sänder kramar till dig Andreas!

    SvaraRadera
  15. Oj nu vart jag nog lite orolig för Myrra:s hälsa. Elöverkänslig eller nåt?

    Undrar vad det är för sorts strålning som kommer från mobiltelefoner och dataskärmar? Men experter eller sådana, ja de verkar väl aldrig erkänna att det kan vara farligt?...


    /Andreas

    SvaraRadera
  16. Hej Andreas!
    Ja trots att jag är med i elöverkänsligas förbund och har fått detta förklarat för mig så många gånger så är det så svårt att föklara för andra hur det fungerar. Kroppen blir överkänslig mot elektromagnetiska fält. För min del beror det på att jag i 20 års tid arbetade med att skapa jättestarka magnetfält i järndetaljer på en smedja. Jag gjorde säkerhetskontroller på hjulspindlar av järn, som håller fast hjulen på personbilar. Det får inte vara minsta spricka i dessa spindlar för då kan du hjulet falla av. För att se de små ytsprickorna i järnet fick vi skicka stark ström in i järnet under tiden det satt fastspänt mellan kopparbrickor, du vet koppar leder ju ström bra. Medan spindeln satt fastspänd där, skickade vi in pulserandede starkström var sjätte sekund i den och då blev den magnetisk. När vi sen spolade magnetpulver och vatten på den så sögs magnetpulvret in i alla ytsprickor och då såg vi sprickorna under ultraviolett ljus som vi satt och kontrollerade spindlarna under. Vi fick inte ha en klocka på oss, för den kunde bli förstörd och stanna av de kraftiga magnetfälten som fanns runt oss. De inre sprickorna kontrollerade vi sen med ultraljud. Ja, kroppen fick väl för mycket, för nu tål jag inte något sådant mer än i små doser. Jag har en speciellt lågstrålande skärm, men själva datorn är placerad långt ifrån mig. All ström slås av nattetid till datorer och sådant. Vanlig ström tål jag ganska bra, vanliga glödlampor går bra, men sätter du i en lågenergilampa så blir jag sjuk. Fönapparaten med elslinga i änden går inte bra. Där är det en helt annan strålning. Mobilen ligger påslagen vid hatthyllan vid ytterdörren, jag kan inte ha den nära mig och använder den bara i nödfall. Allt trådlöst kan jag inte använda, utan måste be Telia att stänga av det trådlösa till datorn. Men jag har svårt att förklara hur själva dessa fälten arbetar omkring oss, men jag vet att de kallas för elektromagnetiska fält. Ja, nu blev du säkert trött på mig som har skrivit så mycket om detta, men när jag väl började förklara så gick det av bara farten att skriva mer och mer... förlåt...
    Kram Andreas!

    SvaraRadera

Kommentar: