27 september, 2011

Kraftig geomagnetisk solstorm…

image

  image

Radio blackout indicator

image

http://theextinctionprotocol.wordpress.com/2011/09/26/earth-blasted-by-one-of-the-most-intense-geomagnetic-storms-seen-in-years/

Det rapporteras att måndagen den 26 september inträffade ett kraftig utkast från solen och i rapporten beskrivs en “stark kompression av jordens magnetosfär” . Önskar jag kunde förklara närmare vad det är, men förstår tyvärr inte detta invecklade sammanhang. Om du läser länken som är under bilderna kanske du begriper bättre vad som händer under en solstorm, jag vill bara här rapportera för dig att du ska kunna kika efter en vackert färgad natthimmel de närmaste dagarna och att du kan vara beredd på störningar från satelliter. Den här solstormen beskrivs som den kraftigaste som setts på många år.

Dödahavsrullarna nu online!!!

image

http://news.yahoo.com/2-000-old-dead-sea-scrolls-online-130506738.html

Nu kan vi zooma, titta och begrunda de 2000 år gamla skrifterna som hittills bara varit tillgängliga för ett fåtal personer.  På måndag får för första gången var och en som har tillgång till en dator möjlighet att ta del av skrifterna – 2000 år efter att de var skrivna! Det är ett samarbete mellan Israels national museum och webbgiganten Google. Rullarna innehåller bl.a. den Bibliska Jesajas bok och man ska kunna översätta via datorn direkt från rullarna till engelska om man vill. Alla rullar är ännu inte översatta men arbetet fortgår och beräknas att vara klart till 2016. Jag tycker det är jättespännande och undrar om det kan ha någon betydelse att detta blev en möjlighet 2000 år efter att de skrevs? Här kan du läsa om dem, zooma, och översätta via datorn. http://dss.collections.imj.org.il/

Fyrbåken blinkar:

star5

(Jesaja kapitel 57, vers 14 – 21.)

Ja, det skall heta: “Bana väg, bana och bered väg. Skaffa bort stötestenarna från mitt folks väg.” Ty så säger den höge och upphöjde, han som tronar till evig tid och heter “Den Helige”: Jag bor i helighet uppe i höjden, men också hos den som är förkrossad  och har en ödmjuk ande. Ty jag vill ge liv åt de ödmjukas ande och liv åt de förkrossades hjärtan. Ja, jag vill inte evinnerligen gå till rätta och inte ständigt förtörnas. Eljest skulle deras ande försmäkta inför mig, de själar som jag själv har skapat. För hans girighetssynd förtörnades jag. Jag slog honom, och i min förtörnelse höll jag mig dold. Men i sin avfällighet fortsatte han att vandra på sitt hjärtas väg. Hans vägar har jag sett, men nu vill jag hela honom och leda honom och ge honom och hans sörjande tröst. Jag skall skapa frukt från hans läppar. Frid över dem som är fjärran, och frid över dem som är nära! säger Herren. Jag skall hela honom. Men de ogudaktiga är som ett upprört hav, ett som inte kan vara stilla, ett hav vars vågor rör upp dy och orenlighet. De ogudaktiga har ingen frid, säger min Gud.

6 kommentarer:

  1. Oj, man lär sig mycket på din blogg!
    Mest intressant var nog dödahavsrullarna! Titta kan man ju göra, men jag tror inte jag förstår så mycket av vad som står.

    Kram, Anneli

    SvaraRadera
  2. Tusen tack kära Myrra, för ett mycket intressant och spännande inlägg. Nej, det är som du säger: Det är inte mycket man förstå, men man får accepterar det ändå. Själv va´jag med om något märkligt, nu på morgonen. Satte på datorn en stund, och svarade på era härliga kommentarer. Sedan gjorde sig magen tillkänna, att den villa ha frukost. Så då släckte jag ner och stängde av den. Satte mig i köket och njöt av fil och smörgåsar. När jag sedan gick förbi rummet, såg jag till min häpnad att datorn stod på..??? Fattar ingenting, mycket märkligt. Undrar vem som satte igång den igen ? Men okej, det händer mycket nu, omkring oss... Det var ljuvligt att få läsa Jesajas verser, och jag skall hålla koll på himlen. Önskar dig en fin dag, med vår Frälsare och Fullkomnare./ Kramar från Småland!!!

    SvaraRadera
  3. Hej Anneli!
    Kul att du kikar in på Fyrbåken! När det gäller Dödahavsrullarna så är det fantastiskt vad tekniken har hjälpt till. Det går ju att översätta dom nu till engelska, men inte till svenska ännu, men du är jätteduktig på engelska. Hoppas nu att ni inte får allt för stora störningar på "Fixa din Blogspot". det tar ju ett par dygn för magnetstormen att nå jorden och det är då som det kan bli störningar. Men har vi tur kanske vi slipper också... :-)

    Kram till dig och tack för allt ni gör för oss på Fixa din blogspot!

    SvaraRadera
  4. Hej Vanja!
    Här är länken dit du kan läsa, zooma och översätta om du vill. http://dss.collections.imj.org.il/
    Märkligt med datorn! Hur kunde det bli så??? Skrämmande!
    Du ska ha en fin dag och fortsätta sprida välsignelse var du går fram, både i verkliga livet och på Nätet. Kram till dig!

    SvaraRadera
  5. Tack för de spännande saker vi får ta del av här!!! Må Jesus rikligen välsigna dig,Myrra till att stå på i tjänsten för Honom!!! (Nu vet vi varför Vanjas dator "stod på"!!! Ta en titt på hennes blogg,det var meningen att hon skulle lägga ut ett visst fotografi idag,där hon har fått med Jesus,på bilden!!! Kram!!!

    SvaraRadera
  6. Hej Marguerite!
    Tack min älskade vän för din bön! Jag önskar dig detsamma, må Gud alltid välsigna dig och de dina!
    Det låter spännande med Vanjas blogg! Jag såg att hennes dator hade stått på, det var konstigt, men det här med bilden det visste jag inte om! Jag tror jag rusar dit med en gång! Kramar om dig först Marguerite! Kram, kram! Sov gott!

    SvaraRadera

Kommentar: