27 september, 2011

Regnet det bara öser ner…

Här i Arvika är det översvämning av det lindrigare slaget, som uppbyggda vallar håller tillbaka, men på flera ställen i Sverige har vägar spolats bort och en del vägar är avstängda. På plats efter plats utomlands står land under vatten. Här nedanför tog jag med ett exempel från Filippinerna som drabbades hårt tisdagen den 27 september.

Tyfonen Nesat slog mot östra Filippinerna på tisdagen och över 100 000 människor blev beordrade att söka skydd. Minst 7 personer är hittills döda och 4 är rapporterade försvunna. Klicka på pilen på tv-rutan om du vill se videosnutten!

Tyfonen Nesat, mot Filippinerna den 27 september (Länk YouTube.com)

petunia

En mystisk eldsboll som kom från himlen förstörde del av stad och lämnade en person död och åtta skadade. Det skedde i utkanten av Buenos Aires och lokalbefolkningen säger att de såg en “kraftfull blixt” och experter säger att det kan ha varit en meteorit. “Det var som en skräckfilm, alla sprang ut ur sina hus, fönstren krossades, bilar snurrade runt…” Det fanns också människor som sade att de hade sett en boll av eld falla från skyn och att det var ett fruktansvärt dån.  En talesman från NASA uteslöt att det skulle röra sig om delar från UARS satelliten, eftersom de delarna ansågs med ha fallit ner i Stilla Havet i lördags. Klicka på tv-rutan nedanför om du vill se hur det såg ut efter nedslaget.

 

petunia

 

NASA säger att det kommer att hålla en presskonferens på torsdagen för att avslöja jordnära asteroider och dra  slutsatser och konsekvenser för framtida forskning. Presentationen kommer att äga rum på NASA högkvarter i Washington.

image

Konferensen äger rum under samma vecka som en 13 meter bred asteroid som heter SE58, passerade inom 0,6 Lunar avstånd från jorden. Det inträffade natten till tisdagen den 27 september 2011. Är det någon som vet hur långt 0,6 lunaravstånd är? Jag har sökt för att finna det på Wikipedia, men det verkade så invecklat att förstå så jag gav upp. En 1300 fot bred (400 meter) asteroid, vilket är mer än en och en halv gånger längden på en fotbollsplan, kommer att passera inom 0,85 lunar avstånd av jorden den 8 november 2011. Nu är vi där igen med detta lunaravstånd som vore intressant att veta hur långt det är.

petunia

image  valentijn-rozen-rood-animaatjes

http://www.chicagotribune.com/entertainment/music/chi-chicagoan-jessy-dixon-who-helped-popularize-gospel-music-dies-20110926,0,2344988.story

Jessy Dixon dog igår morse i sitt hem. Såg honom sjunga om Jesus tillsammans med Kjell Samuelsson både hemma i Arvika och på Öland. Minns när Håkan kramade om honom när han skulle tacka för ett besök i kyrkan. Nu är de hemma i himlen bägge två. Jessy blev 73 år gammal. jag blev alltid så glad när jag såg honom både på tv och i verkligheten för han utstrålade alltid glädje och en varm kärlek till Herren och han sjöng så underbara sånger. Har du hört honom sjunga någon gång? Jag ber för Jessys nära och sörjande. Må Gud ge styrka och hjälpa igenom saknad och smärta.

Fyrbåken blinkar:

star5

(Matteusevangeliet kapitel 7 vers 1 – 2.)

Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er.

10 kommentarer:

  1. Att Jessy Dixon fått hembud hade jag ingen aning om förrän först nu.
    Dixon var en helt underbar, glad gospelsångare. Det blir mer ös i himlen nu, men betydligt mer dämpat på jorden

    SvaraRadera
  2. Hej Tony!
    Ja visst var han en fantastisk sångare, med en stor glädje och värme! Jag blev tröstad vid tanken på att de sjunger i himlen nu, så glad att du påminde mig om det! Det är en tröst att tänka på att livet går vidare och att vi går hem till Herren och kroppen är den som begravs!
    Tack ska du ha Tony, Guds välsignelse!

    SvaraRadera
  3. "En mystisk eldsboll som kom från himlen förstörde del av stad och lämnade en person död och åtta skadade.".

    Ja men kan det inte vara en "vanlig" klotblixt då? Men då kanske "experterna" hade sagt det.


    /Hej. /Andreas

    SvaraRadera
  4. Hej Andreas!
    Jo det kan nog vara som du säger, men de är nog inte säkra på vad detta var egentligen. Jag har aldrig upplevt en klotblixt, men undrar om inte den ger liksom en kraftig stöt och tänder eld på underlaget den träffar! Här blev det en fruktansvärd explosion också... men man vet aldrig. Jag tycker det är mycket konstigt som händer nu.
    Tänk jag minns vad en tant hemma berättade. Hon var rädd för åska, men mitt under ett telefonsamtal, så tvärslog åskan till och ett sådant eldklot kom farande från telefonluren. Det slog till i armen på henne och hon blev så chockad att hon tappade talförmågan under en längre tid. Detta var på den tiden då vi hade luftledningar från varje hus hängande till telefonin.
    Sov så gott Andreas! Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja, du kommer med allvarliga inlägg, det ena, efter det andra. Måtte människor, inse att det är dax att göra sig i ordning, innan Brudgummen kommer. Tack för denna information, om det jordiska läget. Du är en Herrens metrolog. Hoppas regnet avtar över Arvika. Guds frid önskar jag dig. Kramis !!!

    SvaraRadera
  6. Tack för detta inlägg Myrra. Du är verkligen en Herrens metrolog. Du delger, det ena allvarliga budskap, efter det andra. Det är dax att människor vaknar upp, och inser faran, innan Brudgummen kommer. Önskar dig en fin dag i Herrens tjänst. Kramis!!!

    SvaraRadera
  7. Ja, du är sannerligen en Herrens metrolog Myrra. Du delger oss, det ena allvarliga budskapet, efter det andra. Det är hög tid, för människor att vakna upp, och göra sig i ordning, innan Brudgummen kommer. Önskar dig Guds frid och kramis !

    SvaraRadera
  8. Ja, Vanja! Det drar i hop sig mer och mer! Jag önskar bara att vi ska vara vakna inför allt och kanske kan jag på något sätt hålla uppmärkskamheten skärpt hos de som läser så de inte glömmer bort att titta på naturens, himlens, havens, solens, och andra skiftningar som Jesus sa att vi skulle ge akt på. Du är i alla fall mer än skärpt och vaken, supervaken är ett milt ord... jag tänker på bilden i går. Vem skulle ha märkt detta, om inte du Vanja och jag är så glad att jag fick ta del av bilden! Så fantastiskt! En spännande tid ligger framför, men så allvarlig!!!
    Kram! Gud är vid din sida!

    SvaraRadera
  9. Skulle du börja flyta iväg från Arvika,se då till att du flyter häråt då,Myrra!!!....Jessy Dixon känner jag inte alls till,har jag missat något där???......Jag instämmer med Vanja att du är Herrens "metrolog",ha,hahaha!!!Och det är allt tur för oss det,att vi får ta del av allt spännande och allvarligt som du förmedlar!!! STOOOR KRAAAM!!!

    SvaraRadera
  10. Hej Marguerite!
    Hihihi... ja, du. Jag flyter lätt också så det kan gå fort det som jag kommer guppande på vattnet! Hihihi... nu ska det bli Arvika Márten i dagarna tre, så jag hoppas att de håller sig undan från vattnet när det bivit lite "runda" under fötterna, för tivolit är alldeles intill sjön som nu har svämmat över sina bräddar.
    Ha en fin kväll, min vän! Kram!

    SvaraRadera

Kommentar: