12 oktober, 2011

Fördömelse…

Jag blir ledsen över hur lätt vi svenskar har att döma varandra hårt. Nu tar jag Juholt en av våra politiker som exempel. Nästan ingen har väl kunnat undgå att märka alla anklagelser mot den mannen på sistone. Det hjälper inte mycket vad han själv säger, han är redan dömd av de flesta, verkar det som. Jag vänder lite på steken och tänker efter om någon hög med journalister skulle göra en sådan djupdykning mot mig. Det skulle bli mycket som jag skulle få skämmas för, det vet jag bestämt. Dessa journalister skulle vända upp och ner på allt ända från barndomen och framåt och vem finns som är fläckfri, mer än Jesus? Den människan skulle jag vilja möta, för den måste vara ett unikum i denna värld!   Hur är det med dig om du är ärlig, skulle du känna dig stolt och kunna visa upp ett fullständigt fläckfritt yttre?

rosehjerte2233f

Nu försvarar jag inte lögnen, absolut inte. Men jag tycker inte om när det är drev på människor, de blir jagade som ett villebråd ända tills de stupar och hela deras familj är skadad. Räcker det inte om de får stå till svars och deras skuld eller oskuld, utreds av närmaste ansvariga utskottet? De har ju egna rättegångar för sådant som är tvivelaktigt. Det blir ännu allvarligare när jag tänker på Guds ord. Med den dom vi dömer andra med ska vi själva dömas en gång. Det mått vi mäter med, ska vi själva mätas med. Jag tror av vi behöver påminna varandra om detta, att vi är mer varsamma i våra domar. Vi kan berätta att något inte känns bra eller att vi tycker att någon handlat fel, men vi behöver väl inte starta ett drev mot den eller de personer det handlar om?

242

Jag hörde en gång Jan Sparring på tv. Han var en sångare och evangelist med ett varmt hjärta, nu är han hemma i himlen. Han sa en gång vid en intervju så här: “Ska man använda de vassa armbågarna, så tycker jag att man i första hand ska använda dem på sig själv”! Det tycker jag var bra sagt. Man ska ha rätt att säga att man tycker att någon handlar fel eller att något inte är bra. Men det är inte okej att likt en flock vargar jaga ett villebråd tills det stupar, sönderrivet, sargat och till och med dess familj är skadad. Det har hänt förr i Sverige och jag är rädd att det går för långt med Juholt också. Jag önskar att vi skulle vara mer varsamma mot varandra. Ingen av oss är bättre än någon annan. Att jag är frälst och befriad, det är inte min förtjänst, det är Jesus som har betalat priset för min uselhet. Det gör han för vem som än vill komma till honom. Han dömer inte utan förlåter. Jag önskar att vi skulle kunna lära oss mer av Jesus. Han vet vad det vill säga att förlåta! Han betalade med sitt eget liv och sin egen smärta, för vad du och jag har gjort och kommer att göra. Du minns kanske  vad han sa när han led på korset, hans ord som var riktade till de som just hade korsfäst honom,  som plågade honom, slog honom, spottade på honom och hånade, han valde att säga… “Fader förlåt dem, för de vet inte vad de gör”!

Fyrbåken blinkar:

star5

(Matteusevangeliet kapitel 7, vers 3 – 5.)

Varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget? Och hur kan du säga till din broder: “Låt mig ta bort flisan ur ditt öga – du som har en bjälke i ditt öga? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.

13 kommentarer:

  1. MYCKET bra inlägg,Myrra!!! Jag håller med dig helt och fullt,känner precis som du i de här frågorna!!! Det finns inte en enda människa,som kan berömma sig av att vara perfekt!!!Därför behöver vi Jesus,varenda en av oss!!! Kramar och Herrens rika välsignelse!!!

    SvaraRadera
  2. Ett underbart budskap, du kommer med idag Myrra. Den som är fri ifrån synd, kastar den första stenen. Ja, Sverige ha blivit som ett angiverisamhälle. och man riktigt frossar, och hänger ut andra människors liv. Vi kan döma ut synden, men aldrig människan, ty nåden varar ännu. Det är som häxproccesen på 1600-talet. ( Det är tur, att vi inte bränns på bål idag. )Tack för ditt inlägg idag, och var välsignad !/ Ps. Har haft problem igen med mitt konto. Mitt foto försvann, och jag hette Annika Andersson..? Men jag satt och mixtrade lite och kom tillbaka igen. Det är märkligt detta, den onde är tydligen vred. Men Jesus får hålla sin hand över oss, och det tekniska, eftersom vi vill sprida Hans evangelium, ut till alla dem, som går där utanför, som lider och har det svårt. Många kära kramar till dig min vän!!!

    SvaraRadera
  3. Hej Marguerite!
    Jag blir glad för din inställning. Det är som Annika skriver tycker jag, att det är bättre att fördöma synden, än att fördöma syndaren. Visst har vi åsikter och får ha det också, men det är grymt och skär i hjärtat på mig, när drevet går och människor går sönder i själ och hjärta på kuppen. Tack! Många kramar till dig!

    SvaraRadera
  4. Hej Vanja!
    Tack för din kommentar och för din påminnelse om nåden. Ordet NÅD var det rätta ordet jag sökte efter och inte kom att tänka på utan försökte förklara det på olika sätt. NÅD är precis vad vi behöver ge mer av! Tack Vanja!

    Angående tekniken så är det ofta så att datorn beter sig tvärtemot vad man själv vill och även bloggen är jättekonstig emellanåt. I går fick jag helt plötsligt ett meddelande, "Windows har stött på problem och programmet måste stängas ner". Allt stängde sig och blev svart, datorn startade upp sig på nytt och när den kom tillbaka så kände jag inte igen mitt E-postprogram. Allt var kringkastat med helt andra teckensnitt och marginaler och jag fann inte längre min egen epost i inkorgen. Samtal till Telia igen, men där såg de inget konstigt när de kontrollerade och de ville att jag skulle förklara precis hur det såg ut tidigare. Det var ganska svårt att minnas och förklar hur allting var placerat innan, man tänker inte så mycket på det - så länge datorn fungerar. Jag har ett mycket bra skydd till min dator och ett extra flerårigt avtal med experter som tar över och söker efter misstänksamheter. Ändå, så kastas det kring rätt vad det är. Och man suckar för tekniken har jag tappat tålamodet med.
    Jesus själv ska vaka över sitt ord och se till att det når dit det ska. Vi kämpar vidare, systrar! Kramar!

    SvaraRadera
  5. Ligger mycket i vad du skriver här. Men samtidigt måste det ställas krav på våra folkvalda politiker att hålla sig i skinnet. Vi kan ta bara som ett exempel, vad händer t.ex om vi lämnar in deklarationen nån dag för sent?
    Men det är inget snack om att dom behöver våra förböner, lätt att glömma det

    SvaraRadera
  6. Ja på tal om teknik. Igår skulle jag fylla på min mobiltelefon med 'Telia Refill', men då gick det inte.

    Svårt när man inte vet var felet sitter så att säga. Är det den egna telefonen, eller kanske Telia? Eller banken? (för man kan tydligen fylla på via banken också).

    Vad gör man för att komma tillrätta med felet? m.m.

    Jämt detta "teknikens under" :(



    /Andreas

    SvaraRadera
  7. Satt i bilen och hörde en cd skiva av Evy Juneswed tror jag hon hette och nu förstår jag varför alla dessa angrepp kommer på oss som vill hålla oss till de gamla evangeliet och de bibliska sanningarna. Vi är ett angrepp på hela den sammlade ondskan andemakter som är iriterade så till den grad därför de inte får i lung och ro förföra människor vi är en nagel i ögat på dem och så skall vi vara så var lugn det är i sin ordning att vi blir angripna och anfäktade av än det ena och än det andra. Men vi ger oss inte vi skall segra vi skall kämpa tills sista blodsdroppen vi skall igenom till en härlig och genomgripande väckelse för Sverige. Ty ondskan andemakter är besegrade och avväpnade vad gör de då om lite anfäktelse kommer på de ger mej ju besked om att jag lever Min Jesus lever därför vill jag leva. Min Jesus lever därför är jag trygg. Jag säkert vet att han mej leder. Mitt liv är värt att leva för han älskar mej. Och det gör han varenda sekund på dygnet. Osså

    SvaraRadera
  8. Hej Tony!
    Jag förstår hur du menar. Det är själva drevet jag blir ledsen över. Om vi t.ex lämnar in vår deklaration för sent, så blir det en sak mellan oss och myndigheten. Men när folket är domare, blir det en desto hårdare dom. Det är där jag tycker att vi behöver visa större nåd! Vi ber Tony, precis som du säger! Det är bästa sättet, att gå bönevägen!

    SvaraRadera
  9. Hej Osså!
    Jag tycker det stämmer precis det du skriver Osså. För så länge vi är ljumma och talar om en bättre värld eller om miljögifter eller om Gud i största allmänhet, då får vi vara i fred. Men när vi talar om Jesus, om förlåtelse, befrielse, då blir vi angripna. Så sa Jesus att det skulle bli och det har vi märkt av många gånger. Men det är nog ett bra mått på att vi är på rätt väg! Så vi ropar ännu högre till människor att det finns räddning att få, för om vi är tysta så kommer till och med stenarna att ropa, sa Jesus! Ha en fortsatt fin vecka Osså!

    SvaraRadera
  10. Hej Andreas!
    Tänk jag mötte samma fel som dig! Jag ringde Telia och frågade varför jag inte kunde fylla på telefonen. Jag blev hänvisad till mina sidor på Telia och där hade jag varit förut, men det fungerade inte. Jag kollade också banken men där gick det inte heller. Det slutade med att jag fick ringa för att skaffa ett abonnemang till mobilen, trots att jag inte kan använda den mer än i nödlägen. Men jag var så illa tvungen att ha något att ringa i, tills jag fick min fasta telefon tillbaka. Så jag önskar dig lycka till av hela mitt hjärta, men jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem, för jag fick inga svar på alla mina "varför" när jag frågade varför det inte gick att fylla på refill. Ha det gott Andreas!

    SvaraRadera
  11. Ja jag har kontantkort till mobiltelefonen, så jag får inga fakturor i brevlådan (tack och lov). Det känns bra på sätt och vis att ha kontroll över hur mycket man ringer för.

    Det gick idag att fylla på telefonen igen; men det gick inte igår, så jag vart orolig.


    /Andreas

    SvaraRadera
  12. På tal om att lämna in skattedeklarationen sent. Jag gjorde det en gång, för jag hade glömt nämligen. Då fick jag nåt brev har jag för mig, där det stod att man kunde få betala 500 kr i straffavgift eller nåt. Konstigt nog så fick jag aldrig betala in några böter. Kanske de först och främst ville skrämmas?



    /Hej. /Andreas

    SvaraRadera
  13. Hej Andreas!
    Skönt att det löste sig med telefonen! Det var just det jag tyckte var så bra tidigare också att man slapp få fakturor på abonnemang. Men nu sitter jag fast i abonnemanget ändå för det var en bindningstid om man skulle kunna ringa något så när billigt.

    Det var då för väl att du slapp de 500 kronorna. Det var nog ett skrämskott för om du inte hade kommit in med deklarationen sen heller, då hade det nog blivit dyrt. Hoppas du har det bra Andras! Natti, natti, nu ska jag äntligen i säng. Klockan är 01,30. Sov gott om du är vaken ännu!

    SvaraRadera

Kommentar: