30 oktober, 2011

Halloween…

Jag tycker inte om Halloween,  kanske att en del av oss inte tänker på vad det är för en fest egentligen. Det sägs att det är så roligt för barnen, men om jag hade egna barn som vore små nu, så skulle de aldrig få gå runt och leka detta. Min väninna berättade för mig i kväll att det ringde på hennes dörr, hon öppnade och där stod helt svartklädda barn med ett stort svärd som de stack mot hennes mage samtidigt som de uttalade sitt, “bus eller godis”! Barnen är ju helt oskyldiga, de leker ju bara, men om vi tänker på vad som ligger bakom, så blir inte leken så rolig enligt mina egna funderingar.

I stället för bild på pumpa väljer jag en vit duva, symbolen för Den Helige Ande.

Duva till halsband

Jag tänkte jag ska ta reda på lite mer var detta kommer ifrån och fann det här:

http://hogtider.wordpress.com/2007/10/30/varifran-kommer-egentligen-halloween/

Firandet av Halloween har sitt ursprung på Irland. Kelterna firade kvällen den 31 oktober till dödsguden  samhains ära. Festen till samhains ära var en av fyra kvartalsfester och firades då naturen dog och sommarhalvåret gick över till vinterhalvår. Natten mellan oktober och november var fylld av demoner, spöken och andra övernaturliga krafter som fanns i den irländska traditionen. Senare kom traditionen att tända Jack O´lanterns – alltså rovor som man gröpt ur och sedan satt ljus i. Jack, som gett namnet åt rovorna var en smed som lurade djävulen vid tre tillfällen enligt sägnen och sedan dess irrar omkring på jorden med en rova som enda ljus. Pumpan kom senare då den förmodligen sågs som pampigare än den mindre rovan.

B10

 

Fyrbåken blinkar:

fyrbåken blinkar

(Jakobs brev, kapitel 1 vers 17.)

Allt det goda vi får, varje fullkomlig gåva kommer från ovan, från himlaljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.

 

6 kommentarer:

  1. Mmmm...Jag håller med dig vännen/Kraaaaaaaaam Annmi

    SvaraRadera
  2. Hej Annmi!
    Åh vad roligt att du tittar in! Jag har försökt kommentera på din blogg men det lyckas inte! Då får jag sända dig en stor kram här i stället och önska dig Guds välsignelse! Många kramar! Tack för att du tittade in på Fyrbåken!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig helt och fullt,Myrra!!!....På min blogg,Hilleborg, har jag lagt ut när mina barnbarn kom och hade klätt ut sig,men jag ska ha ett samtal med dem om detta vid ett senare tillfälle...ville inte göra dem ledsna inför deras kompisar....de förstår inte hur galet det är!!! Tack för inlägget och stor KRAM!!!

    SvaraRadera
  4. Vi har varit i Växjö idag, och handlat leksaker på Toy...Någonting vad det nu hette..? Och precis när man kom in, hängde det massor av masker och spökkläder. Föräldrarna stod, och skrattade och provade på sina barn. Det är verkligen skrämmande. Jag hade lust att skrika ut en predikan, och riva ner alltihop. Men behärskade mig. Så kan man ju inte göra..Eller ? Även om det kan verka "oskyldigt" ur barns ögon, så kan det öppna upp dörrar till någonting ohyggligt. Tack för ditt inlägg Myrra, och glöm inte att låsa om dig...Hihi ! Ha en välsignad kväll, och knackar det någon på dörren din, får du väl läsa, ett Guds ord istället för dem.7 Kramar!

    SvaraRadera
  5. Hej Vanja!
    Ja, det är det som är det riktigt otäcka att det öppnar upp för mörkrets krafter, men det skulle nog vara svårt att få föräldrar som inte själva är troende att förstå den kopplingen! Ingen anar vad mycket som kan verka oskyldigt kan ställa till med. Ja, det blir nog att ge dem ett bibelord i stället för godis... hi,hi...
    Önskar dig en ny välsignad vecka! Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Marguerite!
    Ja håller med dig, för barnen vet ju inte alls vad det handlar om de vill bara leka och tycker att det är spännande, så man vill inte göra dem ledsna. Jag gissar på att om fler vuxna bättre kände till vad det handlade om så skulle de kanske också bli tveksamma till Halloween-firandet. Jag har skickat en kram till dig genom Vanja på hennes blogg, för det gick inte att kommentera på din blogg där du hade inlägget om mötet ni var på under helgen. Men nu när du är här på Fyrbåken så får du en Bamsekram till! Tack för att ni tjänar Herren, frimodigt och med glädje! Ni har verkligen beredvillighetens skor på era fötter. Trots arbete, studier och arbete i hemmet, så förtröttas ni inte, du och Vanja! TACK OCH LOV FÖR DET! Gud välsigne er rikligt, bägge två! Lycka till också med dina studier som du kommer att greja galant! Kram!

    SvaraRadera

Kommentar: