25 oktober, 2011

Kontanterna försvinner på fler platser, närmar vi oss det kontantlösa samhället…?

image

Nu tar Nordea Värmland bort sin kontanthantering på flera platser. Först ut är Kil, Forshaga och Grums. Efter nästa sommar är det enbart kontoren i Torsby, Arvika, Karlskoga, Hagfors och Stora Torget i Karlstad som ska ha kvar sin kontanthantering. Jag hörde på radion i dag hur ledsna besvikna äldre människor fick komma till tals och berätta att de var både arga och ledsna. En av tanterna som intervjuades var synskadad och ville ha kvar möjligheten att få komma in på banken och ta ut pengar att betala med. Hon klarar inte av att se  bokstäverna och siffrorna vid automaterna. Men hon mötte ingen förståelse från bankens personal som intervjuades i samma program. De nämnde att hon skulle be anhöriga göra hennes ärenden. Jag tror att vi närmar oss alltmer det kontantlösa samhället, men hastigheten på väg dit är oviss, hur snabbt vi är där, det vet vi inte. Men vi har ögonen öppna så vi ser vad vi blir indragna i och kan sätta stopp i tid!

Vi fortsätter att hålla böneljuset tänt för Jan Samuel! levande ljus  

Fyrbåken blinkar:

fyrbåken blinkar

(Jakobs brev, kapitel 1 vers 12.)

Salig är den som håller ut då han prövas; när han har bestått provet skall han få det eviga livets segerkrans, som Gud har lovat dem som älskar honom.

 

12 kommentarer:

  1. Ja det är skrämmande hur fort allting går!!! Skrämmande,men spännande.,,,,,,Vi beder för "Katthultaren",vad två eller tre kommer överens om att bedja.....vi är ju minst tre; Du,jag och Annika!!! Ha en fin och välsignad dag!!! Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Ja det är gott att veta att vi är i bön för Jan Samuel. Jag är säker på att vi är många för jag vet att Fyrbåkens läsare och säkert även era läsare, vill hjälpa till i bön.
    Det är som du säger spännande att följa med i händelserna nu och allvaret tilltar!
    Bästa välsignade hälsningar med kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Utvecklingen går alltid frammåt, men ibland funderar man över om de som driver på den verkligen tänkt till...

    Som det här med att Telia ändrar om sina villkor så att de inte längre behöver tillhandahålla fast telefoni överallt för de som vill ha det - det räcker med mobil telefoni. Jag vet inte om du hörde om mannen som låg hemma i fyra dygn med bruten nacke innan han fick signalstyrka nog att kunna kontakta hjälp? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13810125.ab
    Usch, man blir ledsen när företagen inte längre ser till sina kunder som människor...

    Hoppas du har det bra!
    Kram, Anneli

    SvaraRadera
  4. Hej Anneli!
    Vad hemskt detta var med farbrorn, jag hade inte hört talas om det förut! Det gör ont att tänka på hur han måtte känna sig, det är inte lätt att försöka få rätt mot de stora drakarna. Man kan förstå att han känner sig maktlös som inte blir riktigt trodd på och det är det som gör mig mest arg - att de inte tror på vad han säger. Säger han att han har ringt så är det klart att han har gjort det, det ska han inte behöva bevisa ens, tycker jag.
    Nej jag tror inte att de har tänkt till alls Annelie, utan det är ett led i det som redan är bestämt, pengarna blir borta. Du vet säkert varför jag är så bergsäker på det - det är för att Bibeln berättade om detta redan när bibelböckerna skrevs.
    Ha det riktigt bra Annelie! Många kramar till dig min vän! Tack för att du kikade in till Fyrbåken!

    SvaraRadera
  5. Allt går i en rasande takt nu, och jag förstår mycket väl, att människor är upprörda, och tycker det är en skrämmande framtid, vi går till mötes. Men : För Guds barn, Herren alltid har en utväg. Om än vägen genom eld och vatten går. Aldrig någon uti nöden lämnats ensam. Nej, bredvid vår sida Mästar´n alltid står. Genom tron, genom tron. Går min väg till seger genom kamp och strid.../ Var välsignad ! Kramar !!!

    SvaraRadera
  6. Hei Myrra.

    Ja,nå har jeg kommet hjem fra sjukhuset.Er fortsatt veldig slapp,og har enda litt vondt,men alle prøver på sjukhuset var bra.På fredag var infeksjonsprøven på vei oppover,men når de tok ny prøve på mandag var alt bra.Utrolig!!!
    Halleluja,bønnens makt er stor!!!!!!!!!!!
    ALL ÆRE TIL VÅR KJÆRE FRELSER JESUS!!!!!!!!!

    Tusen hjertelig takk for at dere ber for meg,og det er fint om dere fortsetter å be for meg og mine.

    Må Gud rikelig velsigne dere med alt godt ifra Himmelens land.AMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Hilsen Katthultaren.

    SvaraRadera
  7. VÄLKOMMEN HEM JAN SAMUEL! Det var goda nyheter du kom med! Tack Jesus, nu ska vi tacka för nåd och hjälp och vi ska fortsätta be för dig om styrka och nya krafter! Men tack och lov för det positiva som du berättade, det betyder mycket att du berättade så vi får veta hur det är med dig! Tack Jan Samuel och hälsa så gott till din familj att vi är glada för er skull men att vi ska fortsätta be om mer styrka! AMEN!
    Gud välsigne er på Katthult!

    SvaraRadera
  8. Hej Vanja!
    Det var en välsignad text, du kan så många fina sånger ni som sjunger mycket! Tänk vad sångtexter säger mycket! Ja, den som vandrar intill Jesus är trygg! Hur det än går med allt annat! Ha en fin dag min vän!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Jeg ønsker deg og dine en velsigna god dag med Salme 126,som jeg ble så minna på idag,og som gjorde meg så fantastisk godt.HALLELUJA!!!!!!!

    Hilsen Katthultaren.

    SvaraRadera
  10. Hej Jan Samuel!
    Så gott att veta att du är hemma igen! Ja, denna psalm 126 är så fin och jag tänker särskilt på detta att "De som sår med tårar, ska skörda med jubel"! Nu får du hämta nya krafter för varje dag och Herren ska fylla på så det flödar över! :-)
    Gud välsigne er på Katthult!

    SvaraRadera
  11. Ha ei velsigna god natt søster!!!!!!!!!!!
    Det er en stor velsignelse å lese det du skriver!!!!!!!

    Hilser også deg og dine med:

    JESAJA 12 VERS
    2 Se, Gud är min frälsning, jag är trygg och fruktar inte,
    ty HERREN HERREN är min starkhet och min lovsång.
    Han har blivit min frälsning."
    3 Med fröjd skall ni ösa vatten ur frälsningens källor.

    Hilsen Katthultaren

    SvaraRadera
  12. Hej Jan Samuel!
    En sådan underbart fridfull och fin vers att sova på! Tack, tusen tack!

    Sov gott också ni på Katthult! Jag är så tacksam att ni är hemma tillsammans igen bägge två och att du ska stärkas, dag för dag till ande, kropp och själ Jan Samuel! Gud är god och han vakar över sin tjänare! Guds välsignelse önskar jag er!

    SvaraRadera

Kommentar: