31 oktober, 2011

När det vita färgas grått…

kilipprosaNär det gäller vårt eget privatliv så är det ju så, att lögner snedvrider och färgar det vita grått, i värsta fall svart. En del av oss inser inte hur fruktansvärt farlig den gråzonen är, ja den kanske är farligast av allt, för när vi befinner oss där så inser vi kanske inte faran utan tycker att … “det där lilla kan väl inte vara till någon skada”... Det finns ingen gråzon om vi vill vara säkra på att stå på Guds sida. Den onde lockar oss med att dra till med vita lögner… det kan väl inte vara så farligt… eller att dra bort lite på sanningen, bara den här gången… men genast har sanningen blivit uppblandad med lögn och renheten som Gud vill ha, är inte längre ren. Fryser

 

Ingen av oss är felfri, vi gör ju alla möjliga misstag och säger saker som vi ångrar senare. Men det som är superviktigt, det är att rätta till misstagen i tid. Först och främst genom att gå till Jesus Kristus och be om förlåtelse från ett ärligt och ångerfullt hjärta. Då får vi också förlåtelse av Jesus och får börja om på nytt. Om vi har gjort någon annan illa med vår osanning så behöver vi också rätta till det med den personen för att känna att vi kan lägga det som blev fel bakom oss.

Jesus-forgives-sinners

Men det som är absolut livsfarligt, det är att fortsätta på den vägen som har blivit en gråzon, där lögnen, även om den var liten, får bo kvar och frodas i lugn och ro. Du kan vara säker på att den snart har dragit till sig en lögn till och en till… och den grå zonen blir snabbt allt mörkare och vi själva bryts ner - inifrån. Det ligger mycket i detta att “ger du djävulen ett lillfinger så tar han snart hela handen”! Det är han som är “lögnens fader” och någon sanning finns inte i honom, säger Guds ord.

image

Herren ger inte den lön som världen ger, men han ger oss istället frid, glädje, hopp, tillförsikt och sådana gåvor som är så mycket mer värda än penar. Dessa gåvor ger han oss fritt som vår naturliga del när vi vandrar med honom. Det beror inte på vår egen förträfflighet. Tvärtom!  När vi har insett vår egen svaghet, då drar vi oss närmare honom som ÄR SANNINGEN.

Jesus%203

När jag själv insåg min egen svaghet och förstod att jag behövde Jesus varenda minut och sekund, då lade jag hela mitt liv i hans händer! Då först fick jag uppleva vad frid vill säga, vad inre glädje från honom är! Före detta hade jag stått med ett ben kvar i världen och det andra benet hos Jesus och inte riktigt vågat lämna mig helt till honom. Jag trodde att allt skulle bli både tråkigt och eländigt. Men det var först DÅ, när min hjärta fick tillhöra honom fullt ut, som livet verkligen började, det inre fridfulla livet, som trots motgångar och prövningar som möter, alltid har en inre källa porlande som fyller på och fyller på, med nytt friskt levande vatten. Läs vad Fyrbåken blinkar i dag!

Fyrbåken blinkar:

star5

(Johannesevangeliet kapitel 7, vers 37 – 39.) (Johannesevangeliet kapitel 4, vers 14.)

På högtidens sista och största dag ställde sig Jesus och ropade: “Är någon törstig, så kom till mig och drick. Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.”

Joh. 4:14

“Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.”

8 kommentarer:

  1. Så sant Myrra. Hos Gud, finnes inga vita lögner. Ett mycket viktigt budskap från dig. Vi är satta här i världen för att sprida sanningen. Bättre att få sig en tillrättavisning, än att få en "vit" lögn och gå evigt förlorad.../ Var välsignad även denna dag, Kära kramar från mig till dig !

    SvaraRadera
  2. Vi får vandra i Ande och Sanning!!! Mycket bra och allvarligt inlägg!!!....Barndomsminnen kommer också fram,jag älskade Pinoccio som liten....Ha en fin fortsättning på dagen,Myrra. Det mörknar fort nu,sedan vi ändrade klockan.....Kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Hihi...har du med en bild på Pinocchio?...



    /Andreas

    SvaraRadera
  4. Hej Maruguerite-1
    Ja, det får vi göra! Hålla oss tätt intill sanningen, eftersom det finns krafter som vill försöka att förvränga sanningen så att vi ska bli förvillade! Skönt med en Hjälpare vid vår sida... Kram till dig Marguerite! Ha en fortsatt fin och välsignad vecka!

    SvaraRadera
  5. Hej Vanja!
    Ja, jag undrar hur det uttrycket egentligen kom till en gång i tiden? För som du säger det finns inga vita lögner. Lögn är lögn och sanning är sanning och det som däremellan är är en livsvarligt gråzon... eftersom där är så lätt att tro att man är på säkra sidan, du vet ögonen kan vänja sig gradvis vid att det mörknar en aning och därför kanske man inte märker att en hel del av ljuset har blivit borta. Det har blivit dunkelt och det börjar bli svårt att se klart men ögonen har liksom följt med och vant sig vid skymningen. Då är det nog lättare att förstå när man går direkt från ljuset till mörkret, då märker de flesta att de gått vilse direkt. Önskar också dig min vän en välsignad tisdag! Var välsignad! Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Andreas!
    Hihihi... ja, Pinockio ja. Men här har han inte hållit sig till sanningen eftersom näsan har växt sig riktigt lång! Hoppas att du har det bra Andreas. Här är det skapligt fast jag har en släng av influensan som går nu som inte vill bryta ut ordentligt utan det är ledvärk, huvudvärk och antagligen feber för jag fryser och fryser och går med hellyHansen tröja på inomhus, och hellyHansen sockar också... en riktig fryspåse är jag just nu... ;-)
    Ha det bra och sov gott! Kram!

    SvaraRadera
  7. Ja,jeg er enig!!!
    VELDIG bra inlegg Myrra,og jeg vil si det samme til deg også.
    Jeg lærer utrolig mye av det dere legger inn,og jeg takker Gud for dere alle.
    En stor velsignelse er dere for mange der ute!!

    Nå blir jeg minna på 2 herlige vers til deg.
    Hab.3 vers
    18 Men jag vill jubla i HERREN och glädja mig i min frälsnings Gud.

    19 HERREN, Herren är min starkhet. Han gör mina fötter som hjortens
    och låter mig gå fram över mina höjder.

    AMEN OG ET HØYT HALLELUJA MYRRA!!!!!!!!!!!!
    Gud velsigne deg og dine.AMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ber om fortsatt forbønn,for formen er ikke så god.

    Hilsen fra Katthult.

    SvaraRadera
  8. Hej Jan Samuel!
    Jag tycker också att jag lär mig mycket i gemenskapen med er, vi växer tillsammans, alla har vi något litet korn att bidra med till varandra och det gör mig så glad och tacksam.
    Som nu när jag får dessa uppmuntrande verser från dig! Hur många gånger har inte dessa lyft mig när det varit uppförsbackar! Det är det bästa sättet har jag märkt att när motgångar kommer så ska man lovprisa Herren, det tar udden av fiendens attacker.
    Du är en uppmuntrare, den största jag känner! Och detta trots att du inte känner dig fullt kry! Men nu ropar vi till Herren! Kom med nya krafter! Fyll på, vi ber i Jesus namn! Låt ditt helande genomströmma och läka och göra allting nytt! Du förmår allt, tack för din kärlek Jesus! AMEN!
    Sov gott och vakna med nya krafter och frid och glädje, Jan Samuel! Gud välsigne dig rikligt!

    SvaraRadera

Kommentar: