14 november, 2011

Nu är Teofil Engström i hamn – i sitt rätta hem… Lyssna på texten när hans sjunger om den lugna hamn som var hans mål…

Den här artikeln är ett utdrag ur en artikel från Tidningen Dagen, och var publicerad den 13 november 2011. Du kan läsa mer om detta på följande länk: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=285137

Theofil Engström, sångarevangelisten och profilen från Jubelkvartetten, har fått hembud. I går lördag avled han i stillhet på det ålderdomshem i Södertälje där han sedan några år bodde. Han blev 96 år.

Theofil Engström var gift med Marta. Tillsammans fick de tvillingarna Maj och Gun. Makarna var i många år bosatta i Södertälje, men ett tag efter att Theofil blivit änkling flyttade han till ett ålderdomshem. Den höga åldern till trots, kom hans frånfälle oväntat.

– Så lugnt och fridfullt var det även om vi inte alls hade räknat med detta just nu. Han fick bara somna in lugnt. Det här var vad han längtade efter. Mamma dog för fyra år sedan, berättar dottern Gun Patring.

– Han var redo, förklarar dottern Maj Berge, som tillsammans med Guns dotter Linda var med vid bädden när Theofil somnade in för sista gången.

Theofil Engström efterlämnade två döttrar, nio barnbarn och ett växande antal barnbarnsbarn. Förutom en stor släkt sörjs han av många, många som älskade hans varma sånger och rättframma budskap.

Jag drömde så konstigt i natt. Jag såg en himlakropp i mörker. Den såg ut som en måne eller sol, men utan något skarpt sken, bara en dov rödaktig färg. Plötsligt exploderade en del av denna himlakropp och jag såg glöden som slungades ut med väldig kraft rakt ut i mörkret. När jag kom upp så läste jag om den oroliga solen. De här nya bilderna visar att det är en orolig aktivitet som pågår på solen. Du får länken till bilderna och texten (engelska) under bilderna.

image

 

image   image

http://theextinctionprotocol.wordpress.com/2011/11/13/awakened-suns-convulsive-behavior-dismays-scientists-across-the-globe/

Rapporten från “Space weather” Rymdväder, säger att det pågår en imponerande aktivitet på solen. Det är en enorm vägg av plasma som reser sig över solens sydöstra horisont. Stephen Ramsden i Atlanta, Georgia, tog denna bild den 11 November. Det går som en glödtråd av magnetism över nästan halva solen, se den lilla pilen vid den högra bilden. Om glödtråden blir instabil och kollapsar, kan det bli explosioner som beroende om de är vända mot vår jord kan orsaka skada. Jag ser att människor har frågat “The Extinction Protocol” som har presenterat artikeln, vad som kan hända om en s.k. “Hyder flare” sker? Deras svar är att ingen vet säkert vad som kan hända, men att de oroas över den aktivitet som de ser sker på solen och undrar vad den beror på.

Att solen finns med i Guds plan för en speciell tid det läser vi i Uppenbarelseboken. När den tiden som åsyftas i Uppenbarelseboken inträder, det vet bara Gud. Bara för att solen är orolig nu, behöver inte det innebära att den tid som Bibeln talar om är inne nu. Men det kan vara intressant för dig som inte känner till bibeln så bra, att veta att solen finns med i de skrifter som finns till för oss att hämta kunskap i från. Följ med till Fyrbåken för att läsa dess budskap i dag.

Fyrbåken blinkar:

star5

Sju änglar tömmer sina sju vredes skålar över jorden.

(Uppenbarelseboken kapitel 16 vers 8.)

Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.

6 kommentarer:

  1. En underbar sång Myrra, tack att jag fick lyssna till den, nu på morgonen. Ja, det är sannerligen en trygg hamn. Vilken fantastisk dröm du har haft. Det är alltid så spännande. Även om vi inte riktigt fattar innebörden, så visar det sig förr eller senare. Och Herrens dag skall komma som en tjuv, det vet vi. Allt sker väldigt fort nu. Önskar dig en fridfull dag med Herren. Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Vanja!
    Jag älskar också den låten. Den ger trygghet och sätter fokus på vårt slutmål. Och jag älskade Theofil Engström, han var så naturlig och okonstlad. Han påminde mig om mina söndagsskolelärare. De var av den gamla stammen, som stod stadigt på ordets grund. Ha en fin dag Vanja! I dag skiner solen i Arvika! Hoppas den gör det hos dig också när du och Palle ska ut och gå!
    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Han fick ett långt liv,Theofil...det är en underbar sång....Tänk vad du drömmer,Myrra!!!Väldigt spännande,tack för att även vi får ta del av detta!!! Kramar!!!

    SvaraRadera
  4. Hej Marguerite!
    Ja det är inte så ofta jag kommer ihåg mina drömmar, men de gånger jag gör det tänker jag på dem, de kan betyda något särskilt.
    Theofil sjunger nog och spelar fiol i Paradiset vid det här laget. Ja, han är sannerligen i hamn. Kramar till dig min vän!

    SvaraRadera
  5. Den där bilden, där jorden skymtas bakom solen, hur kan man ta en sådan bild då? Satellit? Eller så är det ingen "riktig" bild?


    /Andreas

    SvaraRadera
  6. Hej Andreas!
    Ja den bilden jag tror du menar har de nog lagt dit jordgloben i efterskott för att ge oss en jämförelse av jorden bortom solen. Bilderna i rymden tas ju med specifika instrument så de kan få uppförstorade tydliga bilder av speciella händelser på exempelvis solen. Men den lilla jordgloben är nog ditsatt efteråt :-)

    Hoppas att du har det bra Andreas! Önskar dig en fin vecka! Dagarna går så fort, nu är vi redan inne i mitten av den här veckan också, snart är det helg på nytt. Med den här farten är det väl jul vilken dag som helst.
    Kramar!

    SvaraRadera

Kommentar: