19 december, 2011

Ett verktyg i Guds hand…

image

Har du tänkt på de ord som Jesus använde, så träffsäkra och levande och verkliga de är. Vi kan ta som ett exempel att vi är “verktyg i Herrens hand”. När vi håller en hammare i handen och börjar att arbeta med den, eller en såg och börjar att såga, så kan ju inte verktygen börja göra som de själva vill. De måste forma sig efter den som använder dem. Hammaren måste finna sig i att träffa mitt på spikhuvudet med den kraft som användaren vill och ligga i handen på det sätt som användaren har bestämt . Sågen måste såga sig igenom materialet genom att vinkla sig och såga igenom med den kraft och i den riktning som dess användare bestämmer. Lek med tanken att sågen skulle säga: “Nej, jag vill inte luta så mycket, jag vill vinkla mig åt andra hållet och jag vill inte tryckas så hårt mot underlaget, jag vill hellre såga mig igenom längre bort, det ser enklare ut där”! Eller om hammaren började protestera över att slagen den måste utföra är för många eller att den hellre vill spika fast några spikar längre bort. Nej, då blir inte resultatet som Mästaren har tänkt sig. Hela arbetet kan bli förstört om verktygen själva börjar bestämma.   image 

image

 

Arbetet måste utföras så som ägaren vill, så som användaren har bestämt. Så vill Jesus använda oss. Han ser ett behov hos en människa och tittar i sin verktygslåda vilka verktyg han ska ta fram för att kunna bistå och hjälpa den människan. Ska han ta den supervassa kniven, eller den tunga hammaren, behövs det en skruvmejsel eller vilka verktyg behövs just då? Därför behöver vi aldrig vara oroliga när Jesus använder oss att vi inte ska klara av jobbet, för det är Mästarhanden som bestämmer slutresultatet, vi ska bara forma oss och låta Honom använda oss som Han vill, så blir det bra. Alla verktyg behöver han, olika verktyg för olika arbeten. Därför har han utrustat oss alla så unikt med olika egenskaper, svagheter, och styrkor. Alla behövs vi, fast vid olika tillfällen och för olika jobb! Men vi är till för varandra och vi ska stå till Herrens förfogande när Han genom oss vill hjälpa någon av sina barn.

image

Det är Mästaren som styr verktyget, en Mästare som känner alla hemligheter och äger all makt. Jag ber om att få vara ett verktyg som Herren kan använda. Då beror det inte på min kraft eller kunnighet, utan på Mästaren som hanterar verktyget. Han kallas Mästaren, för att han ÄR MÄSTAREN!

 

 

 

image

Fyrbåken blinkar:

star5

(Uppenbarelseboken kapitel 3, vers 11.)

“Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar ifrån dig segerkransen.”

8 kommentarer:

  1. Vilken underbar liknelse, du kommer med Myrra. Samma som krukmakaren, att vi är leret, som formas för att bli till dem, vi skall vara, i vår Mästares hand, så vi kan bli dom verktyg för Guds rike. Ja, vi få hålla ut, så vi få te emot vår segerkrans. Jesus kommer snart. Kram !

    SvaraRadera
  2. Hej Vanja!
    Ja, DET är en underbar liknelse! Vad jag är tacksam för den! Vad skulle det ha blivit av mig tänker jag på ibland, om inte Mästaren hade börjat om på nytt och format på nytt? Och rätt vad det är så måste han börja om igen, och forma om och forma om, det fortsätter hela livet. Vi får sjunga som i den underbara sången: Börja om än en gång i mitt liv...
    Kram till dig! Ha en bra och välsignad dag!

    SvaraRadera
  3. UNDERBART!!! Det var ju en väldigt fin och talande bild!!! Kramar!!!

    SvaraRadera
  4. När kärlet i hans hand misslyckades, det var inte han som misslyckades utan kärlet, men då begynte han om ingen. Och det står ingen stans att de nya kärlet som formades blev sämre utan det blev ett käril som han ville ha det och då blev det ju bättre. Jag tror att när man har lagt sitt liv i Guds händer då är man kvar där och även om vi känner oss misslyckade så misslyckas inte han som håller i verktyget.Osså Bert

    SvaraRadera
  5. Ja jag vet inte ja... Myrra och verktyg - går det ihop?... :(



    /Andreas

    SvaraRadera
  6. Hej Marguerite!
    Ja, jag har ofta tänkt på hur levande ord Herren använde när han talade med oss. Enkla bilder som vi skulle lätt förstå.
    Tack och lov att inte Herren kastar bort oss när vi misslyckas utan att han formar på nytt igen och igen...
    Kram! En fin vecka önskar jag dig!

    SvaraRadera
  7. Hej Osså!
    Ja Amen, så är det! Tack och lov för att Mästarehanden vet hur han ska forma och använda oss! Och tack och lov att vi blir kvar i Guds händer, även när vi känner att vi själva misslyckas! Herren kan forma och använda oss efter sin vilja!
    Gud välsigne dig!

    SvaraRadera
  8. Hej Andreas!
    Jo då, det går bra när Herren håller i verktyget! Hihi... om jag ska hålla i verktygen själv går det inte bra, det kan jag lugnt säga.
    Ha det riktigt gott!

    SvaraRadera

Kommentar: