03 december, 2011

Har du bråttom inför julen…

image

Tänk så fort den försvinner, den vackra Adventstiden. Ordet Advent kommer av det latinska uttrycket ”adventus Domini” och betyder egentligen “Herrens ankomst”. Vi tänker förstås på det lilla Jesus barnet som föddes till jorden för vår skull. Men i dessa dagar har samma ord för mig fått ytterligare en betydelse. Väntan på Herrens andra ankomst! Den här gången kommer han inte för att betala ett pris för oss. Priset är redan betalt, utan den här gången kommer han som Konungars Konung och Herrarnas Herre, står det i bibeln. När vi tänker på hur allt har utvecklats på jorden fram till i dag, så förstår vi att tiden kan vara kort tills vår Herre åter ställer sina fötter på Oljeberget i Israel.

 

kinderen[4]

Adventstiden kan vara en fridfull, vacker tid, utan stor stress. En del av stressen är det nog svårt att undgå, just därför att hela vår värld är i ett stresstillstånd, och vi lever på den så vi får med oss en släng av stress vare sig vi vill eller inte. Men vi får försöka att inte låta den påverka oss för mycket utan göra det bästa av situationen. De finaste presenterna av alla som vi kan ge till varandra tror jag är kärlek och tid, omtanke, att vi lyssnar och ser varandra utan en dömande attityd, att vi ger varandra uppmuntran och förståelse och att vi skapar en fridfull atmosfär i hemmet. Detta tror jag är långt mera värt än de dyrbaraste presenter och något att eftersträva.

Blanko-Home-of-Holiday

 

Fyrbåken blinkar:

star5

 

(Uppenbarelseboken kapitel 1 vers 7-8.)

Se, Han kommer med molnen, och varje öga skall se Honom, också de som har genomborrat Honom, och alla jordens stammar skall brista ut i klagan för Hans skull. Ja, amen. Jag är A och O, säger Herren Gud, Han som är och som var och som kommer, Allhärskaren.

6 kommentarer:

  1. Åh, vad vackra glittriga bilder ! Vi lever i väntans tider. Snart rycks vi bort med Jesus på skyar. Så det gäller att ha olja i sin lampa. Tänk vad spännande, det ska bli. Nej, jag tänker inte stressa, jag har skogen att gå i, och där är det fridfullt och lugnt. Jag kan tänka mig, att man märker av stressen mer, när man bor i en stad...? Ha en skön och fridfull helg Myrra. Kram !

    SvaraRadera
  2. Med tanke på överskriften. NEJ osså

    SvaraRadera
  3. Hej Osså!
    Det gör du rätt i, som inte stressar! Det finns det tilläckligt många som gör ändå. :-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Hej Annika!
    Ja, jag har märkt att du är en naturmänniska, och där finner du stor frid, det förstår jag. Det bästa jag vet det är att få lyssna till naturens egna ljud, känna alla blomdofter, lyssna på vågorna och på fåglarna, det känns som balsam för hjärtat. Men då det måste vara UTAN alla andra störande ljud som bilar....
    Önskar också dig du trofasta, en riktigt fin helg och sänder en stor kram!

    SvaraRadera
  5. När jag var yngre stressade jag upp mig inför julen,,,men man blir klokare med åren och inser att det finns andra värden,,,nu har man ju Jesus också,tack och lov!!!...Fina bilder du lagt ut!!!Kramar!!!

    SvaraRadera
  6. Hej Marguerite!
    Skönt att vi har kommit till insikt om det, jag tycker också så. När jag blev frälst fick jag andra värderingar, tack och lov. Det enda som kan stressa upp mig lite är om jag inte hinner med jobbet så någon kund kommer i kläm, de går alltid först. Mitt eget tar jag när jag hinner, lite pö om pö.
    Ha en fridfull välsignad helg du Herrens troga tjänarinna! :-)

    SvaraRadera

Kommentar: