07 januari, 2012

Att sitta vid Hans fötter och ta emot undervisning…

image

I berättelsen om de både systrarna Marta och Maria i bibeln får vi läsa om hur Jesus kommer och hälsar på de bägge systrarna och om hur Maria valde att strunta i alla sina sysslor och i stället sätta sig vid Jesu fötter och lyssna till Hans undervisning. När hennes syster Marta uppmanade henne att hjälpa till i hushållet så satt hon ändå kvar – och blev försvarad av Jesus själv. Marta sa till Jesus:

- Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt?

Herren svarade henne:

- Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.

image

I dag ska jag göra likadant. Jag ska sätta mig vid Jesu fötter och ta reda på vad Han säger genom att gå igenom nya testamentet med början i Matteusevangeliet och på alla ställen där Jesus ger oss en direkt uppmaning att leva efter, ska jag skriva ner det och samla alla dessa specifika råd på ett ställe, så blir det riktigt översiktligt. Om vi håller oss noga till Guds ord så kommer vi rätt och i de tider som ligger framför oss så är det så innerligt viktigt att vi håller oss rätt på vägen. Det är inte så svårt att se skillnad på svart och vitt, på mörker och ljus, på natt och dag. Men det finns en grå-zoon som är livsfarlig att befinna sig i och som jag vill undvika av all min kraft. Då är det viktigt att ta reda på vad Jesus själv säger, så vi inte går på någon annans ord. Om vi vill att någon ska komma till tro så MÅSTE vi hålla oss till ordet och den undervisning som Jesus lärde oss eftersom tron kommer av predikan och predikan bygger på Guds ord.

image

Just i dag vill jag sammanföra alla specifika, direkta levnadsråd som vi fått av Jesus och sammanföra dem på ett ställe så jag lätt kan läsa, memorera, göra dem till ett med mig själv, påminna mig om dem och liksom äta av dem så ofta som möjligt, för att de ska verka gott i mitt hjärta. Både för min egen och för mina medmänniskors skull. UTAN MIG KAN NI INGENTING GÖRA, SA JESUS.

(Följ med till Fyrbåkens blinkning idag!)

9773618-origpic-7b3ec8

Fyrbåken blinkar:

star5

(Johannesevangeliet kapitel 15, vers 4 – 5.)

“Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni göra det, om ni inte är kvar i mig. Om någon är kvar i mig och jag i honom, bär han rik frukt: utan mig kan in ingenting göra.”

8 kommentarer:

  1. Underbart Myrra !!! Vi får sitta vid Jesus fötter. Ta emot, den goda delen. Han undervisar oss, om den väg vi skall vandra. Och ju närmar vi tränger till Honom, dessto mer får vi tillbaka. Det är tid för rannsakning, och rening. Ty snart är Han här. Vår Frälsare, och Förlossare. Så låt oss gå ut, till dem som ingenting är, och vittna om frälsning och befrielse. Vi är ett i Anden. Tack för ditt budskap, idag kära Myrra. Vi får tränga ännu djupare in, i Gudsordet. Var välsignad. KRAAAM !!!

    SvaraRadera
  2. Hej Vanja!
    Ja, så viktigt det du säger! De som ännu inte känner Jesus, det är de som ligger på mitt hjärta att nå! Och på ditt hjärta också, det vet jag! När jag letade efter bilder på Internet om att tränga sig nära intill Jesus, vad tror du jag finner då? Jo, Vanjas blogg, Midnattsrop, kom upp i sökresultaten och ropade ut samma budskap via en bild. Ja log av tacksamhet och tänkte, du trogna tjänarinna! Ett så tydligt budskap du fick fram! Vi är sannerligen ett i Anden! Kram till dig! Go helg!

    SvaraRadera
  3. AMEN!!!,,,säger jag till detta!!!...KRAAAM!!!

    SvaraRadera
  4. Hej Marguerite!
    Ja, AMEN! Gud välsigne dig och hela din familj, Marguerite! Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig duva där på bilden överst på sidan.



    /Andreas

    SvaraRadera
  6. Hei og Guds fred til deg og dine søster!!!!!!!

    Tusen takk for ditt velsigna inlegg!!!!!!!
    Trengte dette også ikveld.
    Jeg er nå i fast jobb på barne og ungdomsskolen her vi bor,men jeg sliter veldig med smerter.
    Jeg ber hver dag om at at Jesus skal gi meg kraft og styrke,og det gjør han,men jeg blir fryktelig sliten av smerter og for lite søvn.

    Tenker mange ganger at,hvorfor kan du ikke helbrede meg Jesus,men så tenker jeg at jeg blir så mange ærfaringer rikere,og så får jeg kraft og styrke til og stå på videre.
    Priset være vår kjære Frelser!!!!!!!!!!!!!!!!
    Hilsen fra Katthultaren.

    SvaraRadera
  7. Hej Andreas!
    Ja, du kanske menar att hon inte kommer någonstans när hon flyger... hihihi, men jag tycker om hennes långsamma vingtag, det är liksom frid i dem tycker jag...

    SvaraRadera
  8. Hej Jan Samuel!
    Det gör ont att läsa att du fortsatt lider av dina smärtor. Det är en av de svåraste bitarna att förstå detta med lidandet tycker jag. Det är svårt att förstå varför vi måste vänta på helandet som vi ber om. Jag själv är också i den situationen att varje dag är en kamp i smärtor och trötthet, men vi ger inte upp Jan Samuel! Vi vet att Gud känner till det och vi tror på att när vi minst anar det ska han gripa in på ena eller andra sättet. Han ser alltid till att det kommer något gott ur det vi kämpar med!
    Jag är i alla fall glad och tacksam för att du har fått jobbet, men vi fortsätter att be om helande och krafter och glädje!
    En välsignad och god fortsättning på nya året önskar jag er på Katthult!

    SvaraRadera

Kommentar: