12 januari, 2012

Sodom och Gomorra…

Döda havet1

Döda havet är den lägst belägna platsen på jorden under havsytan och därifrån berättas i Bibeln om gamla händelser. Nu har det nyligen gjorts en undersökning genom att borra 235 meter ner under havsbotten, för att undersöka bottensedimentet. Tidigare trodde de att eftersom vattnet är så otroligt salt så har det aldrig kunnat vara torrlagt för den extrema sältan skulle förhindra att vattnet kunde avdunsta.

Nu visar den borrkärna de fick upp att de hade fel. Det de fann var lager av småsten som sannolikt var från en tid när det mesta av området var torrt. Stenar från tider och säsonger hade deponerats i olika lager av salt och lera,  tiden innan salthavets existens, innan förstörelsen av Sodom och Gomorra. Enligt bibeln är Döda havet det som en gång var den dal som kallades “Siddimsdalen” på Abrams tid (hans namn blev senare Abraham).  Dalen hade troligen fungerat som jordbruksmark för människorna i den närliggande utsvävande staden Sodom. Man kan läsa om det i Bibelns Första Mosebok kapitel 14.

Denna forskning visar att Döda havet i själva verket en gång var en torr region och stöder också att att Bibeln i detta är ett pålitligt historiskt dokument, skriver artikeln. I en fördjupande text som utgår från länken nedan så står det att “småstenarna sitter ovanpå ett 40 meter tjockt lager av salt.” Tillsammans  har forskarna rapporterat att det visar att en extrem händelse av torka inträffade! Min egen fundering blir då: Kunde det vara det som inträffade när Gud lät det regna eld och svavel från himlen, när han omstörtade städerna Sodom och Gomorra?

Du kan läsa en fördjupning om du vill på engelska om du klickar på länken här under och därifrån kan du komma vidare till ett par länkar i samma ämne som det hänvisas till längst  ner på den sidan.

http://www.icr.org/article/6577/

 

Fyrbåken blinkar:

star5

(Romarbrevet kapitel 10, vers 11.)

“Ingen som tror på Honom, skall stå där med skam.”

6 kommentarer:

  1. Mycket intressant Myrra. Allt det som står i bibeln, tar jag för sant och äkta. Bibelns ord står evigt fast, och det stämmer till punkt och prickar. Andra böcker ändras och skrivs om, efter tidernas gång. Tänk va? Vi sitter med facit i handen. Vilken kärlek Gud har till oss alla. Var välsignad ! KRAAAMAR ! ( Ps. Jag kan icke kommentera på Marguerites bloggar ? Kan du det, du hade väl lite problem med det innan ? Men det löser sig kanske. )

    SvaraRadera
  2. Ja,det var spännande och faschinerande läsning...Jag tror att det mycket väl kan vara så som du funderar!!!...TACK och KRAAAM!!!

    SvaraRadera
  3. Var får du allt ifrån?...

    Är det inte bättre du blivit journalist eller nåt?...



    /Andreas

    SvaraRadera
  4. Jag har jättesvårt ibland att klara av att lämna en kommentar. Ibland är nästan omöjligt för markören försvinner så det blir inga bokstäver när jag skriver. Helt plötsligt kommer den igång igen men efter några bokstäver är det stopp igen. Sen går det inte att publicera. Men ibland går det bra utan krångel. Det är så mycket konstigt med detta Internet... och så är det störningar från rymden också! Stor kram tillbaka till dig min vän!

    SvaraRadera
  5. Hej Andreas!
    Hihihi... journalist... då måste man skriva om andra nyheter också. Jag är mest intresserad av profetiska nyheter, du vet i bibliskt perspektiv. Just den typen av nyheter får man tyvärr inte så ofta från svenska nyhetsreportage. Men från utlandet kommer de ofta men de är både långa och svåra, för jag är inte så bra på engelska. Men jag översätter lite fritt småbitar ur texten för att ni åtminstone ska få ett hum om också dessa nyheter.
    Ha det riktigt bra Andreas! Kram till dig!

    SvaraRadera
  6. Hej Marguerite!
    Jag läser att Vanja har svårt att kommentera på dina bloggar i dag. Min blogg beter sig också konstigt för när jag ska publicera kommentarerna så blir det bara en tom sida, med sidoadressen "blogspot.com". Man får utrusta sig med tålamod med detta Internet, men jag har svårt med det, tekniken har jag nästan inget tålamod med alls! Hihihi... kanske ännu ett tillfälle att få träna sitt tålamod!
    Kram till dig min kära vän!

    SvaraRadera

Kommentar: