22 januari, 2012

Stenar på vägen som måste flyttas undan…

När jag som vanligt startade upp datorn inför en ny arbetsdag på fredag morgon, så mötte mig bara en stor grå ruta som jag aldrig sett tidigare. Där stod att jag hade ett allvarligt problem, datorn kunde inte startas och jag blev uppmanad att vänta medan datorn försökte reparera sig själv. Jag såg hur den började köra ett reparations program och när det efter ett bra tag äntligen var avslutat, fick jag beskedet att det inte gick att laga den.

image

Jag ringde supporten där jag hade köpt datorn eftersom jag har ett treårigt supportavtal med dem ifall något oförutsett skulle hända med datorn. Efter att jag hade förklarat så tog teknikern över datorn och gjorde olika undersökningar och kontrollerade, det går fint att göra via fjärrkontroll. Det slutade med att han rådgjorde med en kollega och återkom med beskedet att Windows operativsystem hade lagt av helt.

- Vad gör jag nu då, frågade jag honom? Kommer ni och hjälper mig här på plats då?

- Nej det här ingår tyvärr inte i vår support.

- Men… jag betalar ju flera tusen kronor för att få hjälp om något oförutsett skulle inträffa!

- Tyvärr så är det endast hårdvaran du får hjälp med, svarade han. Det som hänt nu hör till mjukvaran för det är Windows operativsystem som brakat ihop.

- Kommer Windows att hjälpa mig med detta då, undrade jag lite dumt…

- Nej det är du själv som köpare som ansvarar för de program som du köper från Windows.

- Men vad ska jag då ta mig till? Jag har en webbshop med kunder som inte kommer att kunna få sina produkter eller få någon information och de kan inte nå fram till mig heller.

- Tyvärr så kan du inte ens köra den reparationsskivan som medföljde ditt datorköp, för den kan radera en del av dina viktiga filer. Det enda du kan göra är att plocka ur hårddisken och sätta den som “slav”  i en annan dator och kopiera över så många filer du någonsin kan.

image

Jag suckade och tittade på den svarta datorskärmen, tackade honom för all hjälp han trots allt hade gett mig när vi hade försökt att starta upp gång på gång efter konstens alla regler och la sen på luren. Jag kände hur en helig ilska kom över mig, jag var så trött på allt krångel sista tiden och med en röst som hördes vida omkring sträckte jag mina händer mot datorskärmen och ropade: “I Jesu namn, starta!!! Samtidigt tryckte jag på startknappen igen, trots att supporten sagt till mig att inte röra datorn mer, men jag kunde i min ilska inte låta bli. Medan jag upprepade orden “I Jesu namn” gång på gång…. så såg jag hur de välbekanta små färgerna började komma fram på datorskärmen, den höll på att starta upp! Några sekunder senare såg jag den välkända hälsningen… Välkommen!

Tack Jesus, ropade jag högt medan jag strålade som solen själv! Tack Jesus…. allt fungerade klockrent, inte ett endaste litet felmeddelande fick jag! Trots att jag tillsammans med supporten hade försökt att starta upp på så många olika sätt så fungerade det inte tidigare. Men nu, i Jesus namn, så blev vägen fri från stenar. Ordningen var återställd, glädjen åter, friden åter på plats och glädjen inför arbetsuppgifterna bubblade.

Fyrbåken blinkar:

star5

(Matteusevangeliet kapitel 7, vers 7.)

Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas.

10 kommentarer:

  1. Jag jublar,,,JA,JAG JUUUUBLAR!!!...HALLELUJA,vad Jesus är GOOOOD!!!...Ha,hahaha,,,ja jag blir alldeles salig,när jag läser detta!!!...KRAAAMAAAR!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Marguerite!
    Härligt, fantastiskt! Så skönt att läsa ditt svar! De två jag har berättat för om detta tidigare är ännu inte troende och de sa bara... något i stil med... äsch....
    Tack för att du jublar tillsammans med mig! :-)
    Kramar tillbaka till dig! Ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  3. HALLELUJA !!! Vilket underbart inlägg. Jesus Han Är Helt Suverän. Han är med i både med och motgång. Han ger oss bevis varje dag, att han är med oss, och stadfäster sitt ord med både under och tecken. HÄÄÄRLIGT ! Ha en välsignad söndag, kära syster. KRAAAMAR!

    SvaraRadera
  4. Hej Vanja!
    Ja, så glad och tacksam jag blev! Den här gången kom bönesvaret snabbt! Tack och lov! Jag är så glad över er alla på Fyrbåken. Vi kan dela allt och prata om allt, det betyder mycket!
    Önskar dig en riktigt fin vecka som kommer, under Guds ledning och välsignelse! Kramar!

    SvaraRadera
  5. Ja det var det värsta, vad ska man tro...

    Men det där med "support". Varför betala för det då om det inte är mycket nytta med det?... Du hade väl andra bekanta som kunde mycket om datorer?...

    Kanske du skulle notera kunders telefonnummer (aktuella kunder). Och SMS:a dem, eller ringa, om det blir tekniska problem. (Men man kanske inte får hålla register? Men om kunden går med på det då? Ja det finns väl den där lagen PUL, vad den nu innebär).


    /Andreas

    SvaraRadera
  6. Hej Andreas!
    Ja, den supporten ångrar jag kraftigt att jag tog! När jag köpte datorn så blev jag erbjuden ett avtal som skulle "täcka in allt" ett serviceavtal som kostade flera tusen kr och skulle täcka tre år. Det skulle ingå allt och det var bara att ringa så skulle jag ha full support vad det än gällde om något brakade samman. Eftersom jag visste att det kan hända saker när när min vanliga datahjälp inte finns tillgänglig, så tänkte jag att det var en bra idé detta supportavtal så kanske det avlastar honom lite, annars har han ju ansvar för precis allt som gäller det tekniska på Fyrbåken.

    Men när det var dags att installera alla program och få igång den nya datorn, så ringde jag supporten som jag blivit lovad, det var år 2010. Nej, det där får du inte hjälp med här sa de, det gäller bara hårdvaran. Då sa jag till dem vad jag blivit lovad fullständig support vad det än gällde, även installation och vägledning via telefon. Nej, nej, svarade de. Det får stå för vår kollega i så fall om han lovat dig det...
    Kan jag få tala med honom då, undrade jag? Jag berättade hans namn. Nej, han slutade på företaget igår...
    Suck... där blev jag riktigt lurad, jag vill så gärna tro gott om människor och det kostar mig ibland en hel del. Men hade jag visst detta redan då, så skulle jag aldrig ha tagit supportavtalet. Min datakille varnade mig och sa att jag inte borde ta det, men jag gjorde det ändå för att han skulle få mer lugn och ro med de tekniska problemen. Men det slutade ju med att det blev han som fick ta hand om alltihop ändå.
    Angående kunder och kundregister så har jag ansvar för kundregister och ansvarar under personuppgiftslagen, PUL. Det är viktigt att hålla sig noga informerad av vad som gäller där för det måste in i våra köpvillkor. Alla kunders uppgifter har jag säkrade på annat ställe, men man kan ju inte kommunicera via datorn vilket är en förutsättning när det är en onlineshop. I värsta fall får man ju sms:a eller ringa förstås, vanligt brev finns ju också fast man nästan glömmer den möjligheten i data världen.
    Oj... jag ser att det blev ett långt svar det här. Bäst att sluta nu och önska dig allt gott, om du har orkat läsa ända hit! :-)
    Må så gott Andreas! Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej Ellinor /och alla andra/ler=)
    Vilket fantastiskt vittnesbörd. Så fantastiskt att vi kan vända oss
    till Jesus i allt vi möter. Åkalla mej i nöden så skall jag hjälpa dej och du ska prisa mej (psaltaren)
    Tack för att du delade detta med oss så vi får glädjas med dej=)
    Kram från Marianne

    SvaraRadera
  8. Ja, tack för långt svar.



    /Andreas

    SvaraRadera
  9. Hej Marianne!
    Roligt att du hälsar på! Ett starkt och uppmuntrande bibelord som du hänvisar till, det ger oss trygghet att tänka på det och stärker vårt hopp. Jag önskar dig en riktigt fin vecka med Guds välsignelse!
    Många kramar till dig min vän!

    SvaraRadera
  10. Hej Andreas!
    Ja det blev så långt så du kanske knappt orkade läsa det till slut! :-)
    Det är svårt att stoppa ibland...

    Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera

Kommentar: