17 februari, 2012

Otäck bild…

image

Libanon. Beirut floden färgades blodröd på onsdagen. På onsdagskväll hade ännu inte källan till färgen fastställts, men floden fortsatte att tömma sitt rödfärgade vatten ut  i Medelhavet. Tjänstemän från stat och kommun hade skyndat till för att försöka utröna orsaken, men inget har hittats ännu som skulle kunna vara källan till den röda färgen. Prover har tagits av vattnet som ska analyseras och svar väntas inom kort. Jag lägger texten till artikeln under bilden så får du som kan engelska

läsa mer där. NY Times har skrivit artikeln.

http://theextinctionprotocol.wordpress.com/2012/02/16/beirut-river-mysteriously-turns-blood-red/

För ett tag sedan fick jag en hälsning från Marianne, en varmt troende kristen vän från norra delen av Sverige. Hon skrev bl.a ner en härlig dikt av Margareta Melin som var så fin. Jag vidarebefordrar Mariannes kommentar här direkt i bloggen i fall en del missade den. Jag har frågat henne om lov först om jag fick göra så här och det fick jag! Ler

Härligt att höra att du är bättre Jan Samuel. Bön förändrar verkligen situationer=) Jag vill skicka med en dikt till er alla som jag läste ikväll, Margareta Melin har skrivit den.

Jag är fin ty du har skapat mej Jag är dyrbar för du älskar mej

Skön är jag i dina ögon en ädelsten i din hand

Därför kan det kvitta om nån säger att jag är värdelös och dum

In i mitt hjärta viskar du sanningen att jag är mer värd än guld

Jag är din ögonsten din hemliga skatt Du är glad att jag finns till

Jag vill tacka dej så länge jag lever och aldrig glömma vem jag är

Kramar till er alla från Marianne

Tack ska du ha Marianne! Dikten gör mig glad och pekar på Guds kärlek, att vi är älskade precis sådana som vi är – varenda en av oss!

OBS! Glöm inte att skicka in böneämnen för de som ännu inte kommit till tro som ni vill att vi ska ta med i bön på måndag!

Fyrbåken blinkar:

star5

(Mika kapitel 6 vers 8.)

“Nej, vad gott är har han kungjort för dig, o människa. Ty vad annat begär väl Herren av dig, än att du gör vad rätt är och bemödar dig om kärlek och vandrar i ödmjukhet inför din Gud?”

26 kommentarer:

  1. Oj,Oj,Oj,,,en flod röd som blod!!!...Ja nu "drar" det verkligen ihop sig,på alla håll och kanter!!!...Fin dikt av Marianne!!!...Jag sänder ett böneämne: Bed för två av mina barn (Jill & Jim,)som ännu inte tagit ett avgörande för Jesus fullt ut.......Ha en välsignad dag!!!...KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Ja det var en riktigt otäck färg! Så mycket konstigt händer samtidigt!
      Mariannes dikt var så fin. Jag har läst diktböcker av Margareta Melin när jag hade bättre tid och jag tycker om henne så mycket. Denna dikt får oss att känna hur genomälskade vi är utan att försöka att göra om oss själva.
      Vi ska be för ditt böneämne. Det är tillagt på bönelistan. Tack för att du har sänt in det! Var rädd om dig! Varmt och gott, lugnt och stilla... :-)
      Kram med önskan om en välsignad dag och kväll!

      Radera
  2. Jag ryser när jag ser floden. Känner att Jesu ankomst är nära. Och upplever en stor sorg att inte människor kan få upp sina ögon, och se att Jesus är ett hopp för alla.Men vi kan bara vittna och bedja, där vi går fram. Vilken underbar dikt. Ha en välsignad dag med kramar ifrån mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Jag håller med dig fullständigt! Det är detta som gör också mig djupt ledsen när jag tänker på det men jag tror att många ska komma till tro när tiderna hårdnar. Kanske är det lättare att söka Jesus när vi känner att tillvaron håller på att falla samman. Vi fortsätter att vittna om Jesus och jag tror att fler kommer att dras närmare Honom och när de kommer Honom nära, så är inte steget långt innan de lägger sin hand i Hans utsträckta hand.
      Ha en fin fredag, under Guds ledning och välsignelse!

      Radera
  3. Visst är det märkligt att ingen av våra svenska dagstidningar har med detta i sina nyheter. Inte ens världen idag. I uppenbarelseboken står det ju om ängeln som fick makt att göra så att floderna färgades som av blod. Jesu ankomst är nog t o m närmare än vi kan tro. Må många söka Herren medan han låter sej finnas
    Önskar er alla en underbar helg
    Kram från Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne!
      Ja det är konstigt att de skriver så lite om det. Att de som inte är troende inte skriver om det förstår jag, för de har kanske ingen tro på profetiska förutsägelser. Men kanske borde kristen press uppmärksamma sådana här saker, för jag anar att många troende vill få möjlighet att läsa om sådana här fenomen.

      Önskar dig en riktigt välsignad helg Marianne! Sänder dig många kramar!

      Radera
  4. Ja märkligt, floden alltså. Personligen så är jag så rädd för att luras av bluff, så man vill knappt tro på det. Samtidigt så vill man kanske tro också. Det är kanske som om man är kluven i två delar, en del som vill tro, en annan som säger att det är omöjligt...

    Annars tycker jag nog det som försiggår i Syrien är väldigt otäckt. Man kunde nästan ha den blodröda floden som liknelse för folkets blod på ett sätt kanske.



    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!
      Ja det skulle kunna vara en bra liknelse, för i Syrien flyter ju verkligen blodet. Det är så hemskt så man saknar ord, vilket lidande människorna går igenom där. Vilken sida de än tillhör så är det ett enda lidande alltihop för folket som bor där. Vi får inte glömma bort alla dessa i våra böner.

      Jo, själva artikeln kan de knappast ljuga ihop. Det var NY Times som hade artikeln och de skulle nog mista de läsare de har om de skulle ljuga om detta. Men däremot vet vi ju inte orsaken heller ännu. Det ska bli intressant att se om de publicerar rapporten om provresultatet. Jag har direktlänk till NY Times så jag ska leta efter rapporten, för det ska bli intressant.
      Önskar dig en riktigt fin och välsignad helg Andreas! Kram!

      Radera
  5. 2 Krön 7 vers
    15 Mina ögon skall nu vara öppna och mina öron lyssna till vad som beds på denna plats.
    16 Jag har nu utvalt och helgat detta hus för att mitt namn skall vara där till evig tid. Och mina ögon och mitt hjärta skall alltid vara där.
    AMEN OG ET HØYT HALLELUJA KJÆRE SØSTER!!!!!!!!!!!!!
    Hilsen Katthultaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel!

      Tack för en välsignad vers! Ljuvliga ord som ger frid, glädje och tacksamhet över Nåden. Jag blir alldeles salig bara vid tanken på en Allsmäktig Gud som är vår nära och bästa vän och lyssnar uppmärksamt på våra böner och gläder sig åt dem. Tack för att ni står med oss från Katthult. Jag tycker redan jag ser böne-elden brinna från norska sidan på måndagskväll. Nere i söder kommer det att brinna och långt uppe i norr. Tvärs över hela vårt land finns människor som älskar Jesus och som lyfter upp våra innerliga önskningar om befrielse för de fångna till levande Gud! Då ska jag tänka på din vers, att "Guds ögon ska vara öppna och Guds öron ska lyssna till vad som beds"... det var en vers till uppmuntran för oss alla!

      Önskar er nu en välsignad vilsam och stärkande helg. Ledighet när ni får koppla av och vara tillsammans!

      Radera
  6. Hei igjen Myrra,og Guds fred til deg og dine.

    Fint om dere ber spes.for oss nå kjære søster.
    Vi trenger virkelig mye forbønn.
    Vi sliter fortsatt med mye smerter,og vi skal også kanskje få et fosterbarn til nå.
    Jeg kjenner at vi burde flytte Østover så nærme Sverige som mulig.Har jo et ønske om og flytte til Sverige da,men må Guds vilje skje,og ikke vår.

    Hils alle med disse vidunderlige versene.
    2 Kor.4 vers
    6 Ty Gud som sade: "Ljus skall lysa fram ur mörkret", han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall sprida sitt sken.

    Skatten i lerkärl
    7 Men denna skatt har vi i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från oss.

    8 Vi är på allt sätt trängda men inte utan utväg, rådvilla men inte rådlösa,

    9 förföljda men inte övergivna, nerslagna men inte utslagna.

    10 Alltid bär vi Jesu död i vår kropp, för att också Jesu liv skall bli synligt i vår kropp.

    11 Ty vi som lever utlämnas ständigt åt döden för Jesu skull, för att också Jesu liv skall uppenbaras i vår dödliga kropp.
    Må Gud rikelig velsigne deg og dine med alt godt.AMEN!!!!!!!!!!!!
    Hilsen fra oss på Katthult.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      Jag är tacksam att du berättar så vi kan hjälpas åt att be. Det är hemskt att ständigt plågas av värk. Det sätter sig både på krafter och humör. Men vi ska be och vi ser framåt med stort hopp, för när bönesvaret väl kommer så finns det ingen värk som kan hålla sig kvar! Ingenting är omöjligt sa Jesus Kristus och det tar vi fasta på.
      Ja ni är så välkomna till Sverige! Vi får lägga allt i Guds händer och Han kommer att leda er rätt.
      Tack för bibelverserna! Jag känner mig så glad när jag läser dem och jag har faktiskt tänkt mycket på just dessa verser sedan en tid tillbaka. De är så uppmuntrande att läsa när vi möter tuffa prövningar av olika slag. Ni har ju fått tampas med mycket på Katthult och själv har jag fått knata uppför tunga uppförsbackar under gråt. Men mitt i allt detta... så kommer de bibelverser in som du skriver här! Och de ger sånt hopp och är till så stor uppmuntran! Tack, tack, tack för att du påminde oss om dessa verser. Har du tänkt på hur många av oss troende som går igenom prövningar av olika slag nu? Jag hör det gång på gång och kanske är det ännu ett tecken på att Jesus är nära, utanför dörren.
      Guds välsignelse över er på Katthult och era nära och kära! Önskar er en välsignad helg!

      Radera
  7. Vad är det där "Katthult"? Finns det ett sånt ställe i Norge? (tänkte på det som 'Jan Samuel' brukar skriva).

    När jag tänker på "Katthult" så tänker jag nog mest på
    "Emil i Lönneberga".



    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Katthult är själva stället där familjen bor. Men fråga Jan Samuel, han kan säkert berätta mer. Hoppas att du har det riktigt bra. Här i Värmland regnar det och blåser så det är gott att vara inomhus i värmen.
      Ha en fortsatt fin helg! Kram!

      Radera
    2. Hej igen Andreas! Hoppas att du läser här för nu har Jan Samuel förklarat mer om Katthult. Se längre ner!
      Kram!

      Radera
  8. Hei Anonym.
    Min fru har alltid sagt at det bor en liten Emil i meg,og derfor kaller jeg hjemmet vårt for Katthult,å skriver noen ganger,hilsen oss på Katthult:0)
    Hilsen Jan Samuel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      Hihihi... det är ett härligt namn! Katthult passar fint på ert vackra hem för i svenska Katthult, där Emil bodde, hade de också en stark tro på Jesus, liksom ni har. Och i Emil bodde ett hjärta av guld, liksom i ditt och din Solstrålas hjärta. Det kommer mycket gott från er i Katthult! Så många gånger har din uppmuntran lyft oss alla! Tack för allt ni ger till oss!
      Välsignelse från Herren önskar jag över Katthult!

      Radera
  9. Beklager Andreas,så ikke navnet ditt. Jeg begynner visst og bli gammel,å ser ikke så godt mer.HEHE.
    Tror vi sendte samtidig nå Myrra:0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      Då är vi lika du och jag... hihi...jag inte bara ser dåligt jag är glömsk också så jag skriver allt på lappar nu för tiden hihi... tänk min mamma hon var klar som en stjärna i sitt minne ända tills hon flyttade hem till Herren. Hon var över 88 år och om jag behövde minnas något så var det bara att be henne hjälpa mig att komma ihåg, vissa datum eller vad det nu var det gällde. Men mamma löste ofta korsord, hon var en hejare på det och ända sedan jag var liten såg jag mammas korsord som var färdig lösta förutom någon enstaka ruta kanske på en del korsord. Men jag tror detta är en fantastisk träning för hjärnan. Jag skulle kanske också börja med det... men då vill jag ha lite fler timmar på dygnet först. hihi....

      Radera
  10. Ja,Jesus kommer snart igjen. Det ser vi på alt som skjer rundt om i verden.
    Blir minna på disse versene til deg Myrra.
    Ps 126 vers
    5 De som sår med tårar skall skörda med jubel.

    Jesaja 54 vers
    14 I rättfärdighet skall du bli befäst.
    Förtryck skall vara fjärran från dig,
    du har ingenting att frukta.
    Förskräckelse skall vara borta,
    den skall inte komma dig nära.

    Amen og et høyt Halleluja søster!!!!!!!!!!
    Hilsen Jan Samuel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      Tack, tack ska du ha! Jag tar verserna till mitt hjärta och är tacksam över att få ord som du känner att jag behöver! Tack och lov för troende vänner som lyfter varandra! Du träffar alltid mitt i prick och dina hälsningar från Guds ord kommer vid tillfällen när jag behöver dem som mest! Tusen tack!

      Radera
  11. Ps 107 vers
    28 Men de ropade till HERREN i sin nöd
    och han förde dem ut ur deras trångmål.

    29 Han stillade stormen och böljorna omkring dem tystnade.

    30 De gladdes över att det blev stilla,
    och han förde dem till den hamn dit de ville.

    31 Må de tacka HERREN för hans nåd,
    för hans underbara gärningar mot människors barn,

    32 må de upphöja honom i folkets församling
    och prisa honom där de äldste sitter.
    HALLELUJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Med disse versene ønsker jeg deg og dine
    ei velsigna god natt i Jesu Navn Myrra.
    Hilsen fra Katthult.

    SvaraRadera
  12. Hej Jan Samuel
    Tusen tack! Dina verser från Guds ord har gjort mig så uppmuntrad och tacksam! Guds ord är levande och verksamt och du använder det till det som det är till för, att ge uppmuntran, vägledning, tröst och styrka! Gud ska rikligen välsigna dig tillbaka för din omtanke!
    En välsignad god natt tillbaka till Katthult!

    SvaraRadera
  13. Ska bara prova här och se om det går att skriva under sitt eget namn utan att använda tjänsten "anonym".



    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja det krånglar här och där med bloggarna och det kan vara svårt ibland att kunna skriva. Du måste ha ett konto att logga in på för att inte vara anonym, t.ex ett Googlekonto. Men det går ju lika bra att skriva som anonym så skriver du under med ditt namn om du vill, för då vet vi ju ändå att det är du. Vill du vara helt anonym så går det ju också lika bra.
      Önskar dig en fin vecka!

      Radera

Kommentar: