21 mars, 2012

Utvecklingen är inte alltid som vi önskar…

image

Jag har sedan några år tillbaka tyckt att solens ljus är så ovanligt starkt. Det är som om själva ljuset har blivit ljusare, brukar jag säga. Nu är det bekräftat av undersökningar de har gjort att solljuset faktiskt har blivit ljusare och solen har inte varit så aktiv på över 8000 år säger forskarna. Forskare från Tyskland, Finland och Schweiz rapporterar i det senaste numret av den vetenskapliga tidskriften "Nature" från den 28 oktober att man måste gå tillbaka 8000 år för att hitta en tid då solen var i genomsnitt lika aktiv som  de senaste 60 åren. De beskriver att solljuset är ljusare i dag än för 8000 år sedan och blir starkare i samband med hög solaktivitet. Om det här kan ha något samband med uppvärmningen på jorden vill de låta vara osagt. Här kan du läsa mer på engelska. http://www.mpg.de/495993/pressRelease20041028

image

En stor nyhet om Sverige kan läsas som toppnyheter på utländska nyhetssidor. De skriver så här:

Sverige var det första europeiska landet att införa sedlar och året var 1661. Nu har Sverige kommit längre än de flesta i försöket att bli av med kontanterna. “Jag kan inte se varför vi skulle behöva trycka sedlar alls längre” säger enligt nyheten, Björn Ulvaeus, tidigare ABBA-medlem och en förespråkare för en värld utan kontanter. Konturerna av ett sådant samhälle börjar ta form i denna högteknologiska nation, vilket är frustrerande för de som föredrar sedlar och kontanter i stället för digitala pengar, fortsätter artikeln. I de flesta svenska städer accepterar inte bussar kontanter, utan biljetten är för-betald eller köps med textmeddelande via mobilen. Ett växande antal företag tar bara kort och några bankkontor som gör sig pengar på elektroniska transaktioner, har slutat att hantera kontanter helt och hållet. Curt Persson, som är ordförande i Sveriges nationella pensionärsorganisation säger att det är ett problem speciellt för äldre människor på landsbygden som inte har kreditkort eller vet hur man använder dem för att ta ut kontanter. Artikeln nämner också att de i vissa kyrkor har satt upp kortläsare för att skänka kollekten digitalt, utan kontanter.

Ja så lät det alltså i en fri översättning från en av alla artiklar som handlar om Sverige och det kontantlösa samhället. Du får två olika länkar som bägge handlar om Sveriges framfart på det här området och om hur andra länder ser på Sverige ifall du vill läsa mer själv.

Första artikeln. (Engelska) http://www.csmonitor.com/Business/Latest-News-Wires/2012/0319/Sweden-cash-free-It-s-getting-there?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+feeds%2Fwam+%28Christian+Science+Monitor+|+Business%29&utm_content=Google+Reader

Här en länk till: Sverige blir kontantlöst – resten av världen väntas snart följa efter! (Engelska)  http://theextinctionprotocol.wordpress.com/2012/03/19/sweden-goes-cashless-the-world-may-soon-follow/

 

Jesus-Christ-Widescreen-Wallpapers-17

Fyrbåken blinkar:

Stjärnan nya

(Jesaja kapitel 46, vers 4.)

Ända till er ålderdom är jag densamme, och ända tills ni blir grå, skall jag bära er. Så har jag hittills gjort, och jag skall också hädanefter hålla er uppe, jag skall bära och rädda er.

7 kommentarer:

  1. "Välj nu,välj Jesus,,,och välj för Livet,,,en bättre vän kan du aldrig få!!!...Är Han din vän i ungdomsåren är det givet,att Han är med till slut,när du blir gammal,grå"!!!...Den sångstrofen kom till mig,när jag läste Ordet som Fyrbåken blinkar ut idag!!!...Spännande information som du delar med dig av,allt händer så fort nu.....Ha en skön och fin vårdag!!!...KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret till dig hamnade lite längre ner Marguerite... jag glömde klicka på "svara" innan...
      Kramar!

      Radera
  2. Jag har även lagt märke till, att solen ser lite annorlunda ut, eftersom jag bruka fotografera den. Pengafrågan...? Ja, vi vet vad som komma skall enligt Guds ord och löften. Snart nalkas vår förlossning Myrra, då slipper vi all nöd och lidande, kamp och strid, och evigt skall vi få vara hos Herren. Tack för dina allvarliga rapporter, hoppas och tro att människor skall vakna upp ur sin lättjefulla sömn och inser att Jesus kommer snart. Ha en välsignad dag med Jesus. Kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Tack för din välsignade hälsning! Jag ska inte förklara så mycket men jag måste flytta till en större webbshop för att få del av den teknik som har hunnit ikapp mig. Den går inte att integrera i min butik och det andra tekniska hinner inte med heller. Så det är ett digert jobb jag har framför mig när varje bokstav ska över i en ny shop. Den kommer att se ganska lika ut men ha en helt annan teknik. Vi måste detta om vi ska kunna få vår butik att fungera.
      Jag önskar dig en underbart fin helg och mycket välsignelse! Må så gott i ditt paradis! Vi hörs så fort som möjligt! Tusen kramar!

      Radera
  3. Hej Marguerite
    Tack för din kommentar!Förlåt att jag är sen in med den, jag har fått akut flyttning i cyberrymden. Trodde att det skulle kunna vänta tills sommaren när allt är lugnare, men det blev tidigarelagt. Så nu ska varenda artikel flyttas med alla texter och allt vad det är på varenda sida och varenda bokstav och siffra och bild... annars kommer inte den nya tekniken att fungera. Så det är bara att dra igång och jag ville bara berätta så ni inte undrar varför jag inte ger något livstecken i från mig.
    Sänder er många, många kramar och önskar välsignad vår!
    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  4. Men, om ni är flera på företaget, kan inte de andra göra lite av jobbet också?... (ja alltså, de kanske sköter andra funktioner, men om de med kunde sköta samma funktioner som dig).

    Detta på tal om att flytta presentbutiken till ett annat ställe.



    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!
      Ja, det är inte så enkelt därför att all flytt sker på datorn. Det är ingen flytt i verkligheten, det är bokstäver, bilder, siffror, koder och sådant som ska flyttas och det är bara jag som har satt mig in i detta ordentligt. De andra är bättre på andra saker som teknik och logistik och hoppar in och stöttar när det behövs. Det är inget svårt jobb jag har framför mig, men tidsödande, och jag stressas lite av att eventuellt tekniken skulle kunna krångla för kunderna under omläggningen. Det gör mig bedrövad för det är ju för deras skull som vi finns och då vill jag inte att de ska behöva möta eventuella tekniska problem när de besöker oss. Service och förtroende är mycket viktigt för mig. Men det ska gå bra, det tror jag.
      Här utanför mitt fönster är det torgdag idag lördag, och torget är fullt av glada människor som ler under solen som flödar ner över torget och alla vårblommor och kläder och sådant som torgförsäljarna erbjuder. Det är en fantastiskt vacker dag här, hoppas att du har det likadant, Andreas!
      Önskar dig en fin helg! Stor kram!

      Radera

Kommentar: