03 mars, 2012

Varning… kolla noga er e-post INNAN ni öppnar mailen fullt ut….

image
Det är full fart på bedragare på nätet! Själv får jag flera mail som ser ut precis som om de kommer från mina bästa vänner. Jag ser att det inte är mail de brukar skicka, man känner sina vänner en del efter många år, och vet på ett ungefär hur de brukar uttrycka sig. Den e-postadress som står som avsändare är alltså vännernas riktiga adresser, men det är innehållet som gör att man undrar: skulle verkligen han eller hon, skriva på det här sättet? Jag har gjort så att jag skriver då och frågar om det är dessa vänner som har skickat mailen men då visar det sig, att det har de inte gjort. Jag får som svar att de har också blivit bombarderade med samma bluffmail som kan vara till stor skada. Men så länge vi inte öppnar dem så ska det gå bra.
image
När jag har hört att det inte är mina vänner som har sänt mailen så polisanmäler jag dessa IP-adresser. Varje dator har ju en IP-adress och det får bli polisens sak att reda ut vilka som mailen kommer ifrån. Så var försiktiga, vi kan inte nog varna varandra. Jag har själv ett mycket gott virusskydd med flerårigt extra avtal som skydd, men för den som inte har ett bra virusskydd, kan det nog ställa till en hel del dessa mail. Något är de väl ute efter eftersom de gör sig besväret att skriva till oss!
Fyrbåken blinkar:

(Första Petrus brev kapitel 2, vers 16.)
Var fria människor, men missbruka inte er frihet till att göra det onda, utan var tjänare åt Gud.

6 kommentarer:

  1. Fattar inte. Kan man söka igenom ett brev innan man öppnar det? Hur då i sånt fall?...

    Sedan kan jag säga att jag blivit utsatt för sådana bedrägerier (men anmäler brukar jag inte göra, vet inte ens hur man gör en anmälan till nåt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Kanske beror det på vilka inställningar man har i sitt e-postprogram, men själv har jag det så att när ett mail landar i inkorgen så kan jag läsa mailet innan jag klickar på det. Det ligger i förhandsgranskning. Men om jag dubbelklickar på mailet i inkorgen då öppnar jag det fullt ut. Kanske inte alla har det så , men jag tror att det finns möjlighet att förhandsgranska alla mail innan man öppnar dem fullt ut, det hänger på inställningarna tror jag. Jag är inte så bra på den tekniska biten tyvärr, jag får hjälp av Glenn med all IT-teknik.
      Ha det bra Andreas! Fortsatt fin helg!

      Radera
  2. Jaha, så var det dags igen då...Jag kan inte begripa vad det är för mening med att hålla på och förstöra. Jag har inte sett några konstiga mail hos mig än. Och tänker heller inte öppna något som ser annorlunda ut. Jag hoppas du säger till om du ser mitt namn inblandat i något, som inte jag vet om ? Jag säger även till dig Myrra. / Vad fint du har gjort med fyren där, och alla vitsippor. UNDERBART !!! Vi har vår frihet i Jesus och vill bara göra gott. Ha en välsignad kväll. Kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Ja, det är visst full fart igen på bedrägerierna. Det står våra namn med stora bokstäver och så ombes man att klicka på en länk för att läsa mailet på ett annat ställe. "Det är viktigt" stod det! Ja lovar att säga till om jag ser någon av era namn, jag skriver direkt och frågar den det gäller. Tidigare har jag fått från er också men då har jag skrivit och berättat för er. Jag läser också att de kristna bloggarna är mycket utsatta och vi förstår ju varför, de vill inte att vi ska vittna om Jesus och vad Han har betytt i våra liv.
      Ha det välsignat gott du också min vän. Jag läser att du har mycket på gång :-) Kramar många till dig!

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ta bort kommentaren här ovanför, det var jag själv som har skrivit den men jag skrev den på fel ställe så jag tog bort den och skrev om den högre upp. Glömde klicka på "svara" innan jag skrev.

      Radera

Kommentar: