16 april, 2012

Robotar som väcker häpnad …

En liten robot som är ämnad att användas i t.ex. Afghanistan bland trupperna där.  Den följer dig överallt och hoppar lätt upp till tvåvåningshus. De som tillverkat den har inspirerats av den enkla loppan. Den använder komprimerad gas och kan hoppa till taket på en tvåvåningsbyggnad. Den har fyra stora hjul så den kan ta sig fram i svår terräng. När den flyger upp använder den ett stabiliseringssystem för att hålla sig på rätt köl genom luften. Den bär också med sig en kamera som ser 215 meter bort över omgivningarna och den kan även simma. Den ska testas under verkliga förhållanden i Afghanistan och jag gissar att de kommer att bli ett effektivt hjälpmedel i spaning och olika uppdrag som minskar riskerna för trupperna i området. Informationen kommer från Discovery News. Om du klickar på den långa länken här nedanför så kommer du till sidan där videon finns. När filmen är slut så ser du andra små rutor  på filmskärmen som erbjuder andra filmsnuttar av robotar som människan utvecklat och jag trodde nästan inte mina ögon när jag tittade. Det var mycket intressanta filmsnuttar på denna YouTube video men hoppa gärna över filmen om ormen för den var riktigt äcklig tyckte åtminstone jag. Men robotarna var häpnadsväckande. Och bilen i vattnet… och den japanska omeletten… ja, jag säger då det… Ler

http://theextinctionprotocol.wordpress.com/2012/03/30/the-robot-that-can-jump-two-story-buildings-and-follow-you-anywhere-to-be-deployed-in-afghanistan/

 

Fyrbåken blinkar:

1star5

(Jeremia kapitel 6 vers 16 -17.)

Så sade Herren: “Ställ er vid vägarna och se till, och fråga efter forntidens stigar, fråga vilken väg som är den goda vägen, och vandra på den, så skall ni finna ro för era själar.” Men de svarade: “Vi vill inte vandra på den.” Och när jag då satte väktare över er och sade: “Ge akt på basunens ljud”, svarade de: “Vi vill inte ge akt på det.”

10 kommentarer:

  1. "Robotar som väcker häpnad" - Ja,det gör de verkligen???,,,Det är inte klokt vad människan kan åstadkomma,,,men snart säger Herren:Nu är det stopp!!!Stängningsdags!!!...Det var roligt och välsignat att höra ifrån dig,,,förstår att du har haft mycket att göra,,,du är med i våra böner och tankar!!!...KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Ja, det tror jag också! "Hit men inte längre"! Det finns en gräns som jag tror ingen människa tillåts komma över. Skapelsen och Skaparen som har gjort den har ensamrätt på varenda en av sina skapelser, så gränsen finns nog där. Men de här robotarna kanske är bra mycket bättre i alla fall att använda i spaningsarbeten så inte människor behöver sätta livet till.
      Ha en fin och go vecka, Marguerite! Herren går med dig! Kram!

      Radera
  2. JA det är väl så att många saker som människan kommer på är väl bra om det bara används på rätt sätt...Tyvärr är det väl ofta så att många saker blir använda i det ondas tjänst. Hoppas att det här blir till nytta.
    Härligt att se att du är igång med bloggen igen Myrra det kanske betyder att det går bättre med jobbet nu?
    Många kramar
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne!
      Jo nu är jag faktiskt klar med det mest akuta på shopen, nu ska där bara byggas blogg och magasin till hjälpen eftersom det är enda sättet att ge mer information om produkterna. Det doftar så ljuvligt här nu Marianne. Det är en fröjd för mig som älskar när det doftar gott.
      Jag studerade dessa robotar och hade en trevlig stund med många skratt när jag tänkte på vad människan hittar på egentligen. Tänk ända sedan hon skulle börja flyga och alla dessa flaxande med konstgjorda vingar som de med livet som insats kastade sig utför något stup och flaxade för vilda livet tills det slog stopp. Hihihi...det var inte så länge sedan trots allt. Och nu är det ingen hejd på vad de försöker sig på. Jag skrattade gott och den tvåbenta s.k. "hunden" som vurpade ibland i uppförsbackarna. Den såg ut som när man lekte häst när man var liten, en gick bak och en fram. Ja kära värld... hihi.. jag kan inte låta bli att skratta bara jag tänker på det.
      Nu ska jag återgå till mina spa-tvålar, nu ligger de snyggt på plats i hyllorna, nu ska de in på shopen också!

      Många kramar till dig Marianne! Herren välsigne dig och de dina rikligt under vår nya vecka! Kram!

      Radera
  3. Oj vilken fin fyr du har här Myrra. Glömde jag skriva i min kommentar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Jag älskar den också mycket! För dess ljus påminner mig om Jesus som är min Fyrbåk som Jard Samuelson sjunger om! Har du hört den texten någon gång? Så härlig, den blir jag aldrig trött på, den var min och Håkans egen låt och är det än förstås... :-)

      Kram igen!
      Allt gott!

      Radera
  4. Den där roboten kunde kanske bli årets leksak typ?... Verkar ju hållbar i alla fall.

    "Och bilen i vattnet… och den japanska omeletten…" , det där fattade jag inte riktigt, gick inte länken endast till roboten som kunde hoppa?... Jaja...


    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjohej Andreas!
      Blev det förvirrande? Det var inte meningen! När filmen med den lilla vita loppan var slut, så kom det fram små bildrutor som du kunde klicka på och beroende på vilken av bilderna du klickar på så startar nästa film. Jag har sällan sett något som jag tyckte var så intressant, det var därför jag ville dela med mig av detta till er. Men det var inte meningen att jag skulle förvirra er. Bilen i vattnet är roligt att se på, för den klarar sig galant, helt otroligt egentligen! Hoppas att du finner dit igen om du vill se testa igen!
      Ha det gott Andreas!

      Radera
  5. Hei søster,og Guds fred til deg og dine.

    Blir minna på å sende deg,
    Sef.3 vers
    17 HERREN, din Gud, bor i dig, en hjälte som frälsar.
    Han gläder sig över dig med lust, han tiger stilla i sin kärlek,
    han fröjdas över dig med jubel."

    Halleluja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Hilsen Katthultaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel!
      Så gott att bli påmind om detta! Om Herren är tyst så beror det inte på att Han lämnat oss, Han tiger stilla i sin kärlek! Så underbart gott att veta och så tröstefullt! Tack, tack Jan Samuel! Gud välsigne dig och de dina! Önskar allt gott från himlen över er i Katthult!

      Radera

Kommentar: