18 april, 2012

Sjunkhålen också nu i Sverige…

image

Gigantiskt sjunkhål i Sverige framkallar skakningar och skalv medan det expanderar.

Det ser ut som något hämtat ur en skräckfilm. Ett enormt hål som leder till helvetet, skulle en del säga, uttrycker artikeln.  Men det här är ingen film utan en verklig och farlig företeelse. Nya bilder visar hur den enorma gropen i Sverige växer. Den är belägen i Malmberget i Gällivare och LKAB har nu tagit nya bilder på gropen. På bilden syns hur den s.k. Fabian-gropen har expanderat under natten. Gropen är kvadratisk och 150 X 150 meter hög. Detta är mycket dåliga nyheter för människor som bor nära detta jätte-sjunkhål, fortsätter artikeln och många är irriterade och rädda på grund av höga ljud. Enligt lokalbefolkningen känner de också ibland skalv i marken som kan vara i upp till 45 minuter!

Här kommer länken dit artikeln på engelska finns:

http://theextinctionprotocol.wordpress.com/2012/04/16/giant-sinkhole-in-sweden-creating-tremors-as-it-expands/

I går tisdag, snöade det i Arvika. Stora flingor men det höll inte på länge och det blev inget kvar på marken, åtminstone inte vad jag såg inne i centrum. Annat var det i USA där de har haft så hemska stormar under helgen som gått. Flera människor dog och många skadades. Hus revs sönder och folk varnades för livshotande stormar.  Hagel stora som basebollar drabbade bl.a Nebraska! Basebollar!!! Helt ofattbart, vilket klimat det har blivit på jorden. Men Bibeln nämner just haglens storlek som kommer att bli flera tiotals kilo tunga.  Här är länken till artikeln med haglen för den som vill läsa på engelska.

http://groups.google.com/group/bible-prophecy-news/browse_thread/thread/08474502c6f02969#

 

Fyrbåken blinkar:

1star5

(Johannesevangeliet kapitel 14 vers 1 - 4.)

Känn ingen oro. Tro på Gud och tro på mig. I min Faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.

15 kommentarer:

  1. Oj,oj,oj,,,det här med sjunkhålet i Sverige,hade jag ingen aning om...Där skulle man ju inte vilja bo,,,undrar vad de mystiska ljuden kommer ifrån???,,,själva underjorden?...Ja,det sker mycket nu,både i himlarymden och på jorden!!!...Vi väntar vårt Salighets hopp - Jesus Kristus,,,Han kommer snart!!!...Tack för denna intressanta rapporten,Myrra!!!...Herrens välsignelse vare med och över dig!!!...KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Det är märkligt att det talas så lite om sådant här hemma i Sverige när det finns med på stora nyheter utomlands. Jag visste det inte heller förrän jag läste det på den kristna sida som länken går till. Det såg otäckt ut, verkligen!

      Önskar dig en riktigt fin dag, Marguerite!
      Lycka till och Guds välsignelse, speciellt med skivan! Gud kommer att välsigna er så den får bli ett mäktigt verktyg, det är jag helt övertygad om! Jag tycker detta är så spännande och gläder mig så mycket över nyheten!
      Många kramar!

      Radera
  2. Hej Myrra.
    Ja det händer verkligen många oroväckande saker runt om i vår värld.
    Och vi i vårt land som varit så förskonade från naturkatastrofer och krig kan nog inte förstå vidden av det. Stackars dessa människor som i ett nu blivit utan både hus och hem och en del som t.o.m tappat sina närmaste=( Gud hjälp dom.
    Jag ska kika på sidan från Gällivare sen. Min man var dit i måndags men har inte hört nåt om detta.
    Kramar från marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne!
      Jag blev också lika förvånad för jag har aldrig hört talas om "Fabiangropen". Det var ju inget dåligt hål heller, 150x150 meter säger artikeln! Tydligen är det LKAB som tagit bilden enligt artikeln. Ja, man undrar så mycket varför inte vi som bor i Sverige har hört om det. Som du ser så la jag länken till artikeln i mitt inlägg så de som vill själva får läsa direkt från nyhetsrapporten. Min egen översättning är fri men jag tror jag fick med det nödvändigaste.

      Hoppas du har en välsignad och fin vecka Marianne! Jag önskar dig en riktigt fin fortsättning med frid, glädje och goda nyheter! Kram, kram från mig!

      Radera
    2. Hej igen Marianne!
      Jag fick efter att jag hade svarat på ditt inlägg se en artikel från Norrländska socialdemokraten, en av de Norrländska tidningarna. Där skriver de om "Fabiangropen" att det är rejäla ljud när det skakar som värst. Tidningen skriver att en kvinna berättar för tidningen att när de var inne i Konsum och handlade så lät det som reaplan, så högt var ljudet under skakningarna. Här får du länken till den artikeln, den är på svenska och från slutet av mars i år. http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=6801299
      Kramis!

      Radera
  3. Oj...

    Vad är sjunkhål egentligen då? (jo jag har hört talas om det, men vet inte om jag fattar det ändå riktigt).

    Och vad är "fracking" för något? (ett engelskt ord som heter fracking). Är det nån slags gruvdrift?... Ja jag vet inte om detta sjunkhål i Sverige beror på fracking, men ville ta upp det ändå...


    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!
      Jag vet inte heller vad ett sjunkhål är, jag gissar att även de som förstår sig på det här med sjunkhål bättre, är lite delade angående orsakerna. Men jag tror att det har att göra med t.ex. vatten som underminerar marken och dels på olika hålrum som uppstår i berggrunden osv. Jag är helt oviss om orsakerna men skulle gärna vilja veta mycket mer om dem. Det verkar också som om magma djupt under jordskorpan ska ha betydelse, men det bör ju inte höra till de svenska problemen i alla fall, men kanske utomlands. Nej det är svårt att veta varför dessa hål uppstår, men djupt oroande. Minns du kvinnan som vaknade på morgonen med ett stort sjunkhål i golvet bredvid sin säng? Den gången var t.o.m. svenska tidningar med och rapporterade. En annan familj kom ut på morgonen och fick se sitt hus stå på kanten av ett gigantiskt sjunkhål som hade uppstått under natten.

      "Fracking" som du undrar över har jag inte hört talas om, var har du läst om det? Kanske är det lättare att förstå om du kan hänvisa till någon artikel så vi ser ordet i ett sammanhang? Jag vet inte vad det är...
      Om du har tid, så kika på den svenska artikeln om Fabianhålet i Malmberget som jag skrev här ovanför i den sista kommentaren till Marianne. Jag fick se den efteråt när jag redan hade svarat henne så jag skrev ett extra svar. Där kan du läsa lite mer hur folk som bor där upplever detta.
      Ha nu en fin fortsättning på veckan, Andreas! Kramar!

      Radera
    2. Ja jag hörde ordet "fracking" på AOL tror jag, det brukar väl nämnas där i samband med jordskalv och sånt.

      Jag har mitt e-postkonto där, så det är väl därför jag brukar läsa artiklar där, men det är på engelska.

      Det är väl "The Huffington Post" som skriver där på AOL.

      Nåväl.


      /Hej då

      Radera
    3. Hej Andreas!
      Jag försökte översätta men det blev samma ord på svenska som på engelska. Kanske får vi en förklaring så småningom. Det är intressant att följa med på sidor som mäter hur naturen beter sig tycker jag. Särskilt nu när så mycket händer som förbryllar.
      Önskar dig en fin helg Andreas! Kram, kram!

      Radera
  4. Det där hålet ser ut som jätten Ymer tagit ett fotsteg, hihi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!
      Ja, usch ja! Jättar talar bibeln om. I början på gamla testamentet berättar bibeln om tiden när jättarna, dessa väldiga män bodde på jorden...
      De är otäcka dessa hål men de hör väl kanske avslutningen till, naturen är sig inte lik och inte heller människorna och djuren som bor på den. Många far illa och mår inte bra, det gäller nog större delen av jordens invånare. Det var inte så här Gud hade tänkt sig att det skulle bli, men människan har ofta gått sina egna vägar. Jag tror att det är resultatet av det som vi ser i dag.
      Sov gott Andreas. Jag har nyss packat färdigt paket och ska snart i säng jag också!

      Radera
  5. Fracking är ett ord man använder när det inte passar sig att skriva fucking.. och sjunkhålet växer i samband med lastning i gruvan under, så det har nog ett samband i detta fallet.

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym
    Tack för hjälpen! Då fick Andreas svar på sin undran om ordet "fracking" och vi fick veta mer om samband och orsaker till detta sjunkhål.
    Önskar dig en välsignad fin Adventstid!

    SvaraRadera
  7. Fracking är en teknik för utvinna främst olja och gas. Anledningen till att det har varit på tapeten är att metoden inte är så ekologisk och ställer till med rätt stora skador i berggrunden men gör det ekonomiskt att utvinna även mindre fyndigheter. Läs mer här

    https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_fracturing

    Fabiangropen är inte ett sjunkhål i traditionell benämning utan det är gruvan i malmberget som nu kommit upp till ytan. Finns mer och läsa på LKABs hemsida. Anledningen till att det inte blev nyheter annat än i Norrländskan torde vara att "hålet" var både förväntat och kontrollerat d.v.s inga byggnader eller människor kom till skada.

    Gott folk med den goda undervisning vi har i Sverige och den mängd information som finns på internet finns det ingen anledning att vara så dåligt påläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym
      Välkommen till Fyrbåkenbloggen och tack för din kommentar och din upplysning. Vi beklagar om den Norrländska tidningen inte hade den information som behövdes för att rätt visa situationen. Om det var någon nyhetstidning som skulle veta bäst om "sjunkhålet" så borde det vara de Norrländska nyheterna. Eftersom vi bara förmedlar nyheter och hänvisar direkt till artiklarna så får var och en själv läsa artikeln i original och själv bilda sig en uppfattning om innehållet i artikeln. Det har även skrivits många artiklar i andra länders nyhetstidningar om detta "sjunkhål" i Norrland och alla har skrivit ungefär samma sak om vad som har hänt och vad som kan hända.
      Här nedanför ser du länken till den Norrländska tidningen.
      Önskar dig en god fortsättning på julen och ett Gott Nytt År.

      http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=6801299

      Radera

Kommentar: