01 maj, 2012

SKÖNA MAJ VÄLKOMMEN…

björkarförsta maj

Sveriges flagga  

En del säger att våren är här nu när första maj är kommen. För mig är sommaren här när när första maj är kommen! När jag var liten flicka var det en stor dag för mig, långt från bekymmer och första maj demonstrationer. Det var dagen som nästan alltid verkade ha sol och glitter på min älskade sjö invid barndomshemmet! Det var också dagen när mamma hade hämtat ner alla mina sommarklänningar från vintergarderoben och jag fick till min stora glädje för första gången gå ut utan strumpor, med bara ben och med bara armar. Jag minns hur jag dansade ut i solen, lycklig som en vårlärka, kände mig lätt som en fjäder i min vita korta klänning där jag dansade runt med uppsträckta armar och log mot solen och det glittrande vattnet. Högt uppe på himlen drillade lärkan, jag såg den aldrig, men hörde den nästan jämt dessa vackra sommardagar! Hon var lika lycklig som mig! Ja, det var större markering på den tiden när det gällde sommarkläder och vardagskläder och helgkläder. Mamma var noga med sådant och det var inte lönt att komma och tjata om någon sommarklänning i början på april. “Det är för kallt än, du får vänta till första maj, sa mamma alltid. När dagen kom så höll hon alltid sitt löfte. Trots att vi inte hade det så gott ställt, det var det inte många som hade på den tiden på landet, så hade jag  små fina sommarklänningar, en del köpta och andra som mamma hade sytt själv. Hon var duktig både på att sy och handarbeta. Så den här dagen tänker jag ofta tillbaka på just dessa lyckliga första maj dagar, när solen målade diamanter på min älskade sjö medan jag hoppade och dansade av glädje i min sommarklänning, med bara armar och ben!

animaatjes-bloemen-98981

Nu till något annat! Billy Joel, den populära sångaren, prisar en liten 6-åring som spelar piano. Ja, jag undrar vad det ska bli av honom när han blir stor. Han verkar ha pianotangenterna i huvudet inlagda redan, så liten han är. Han pratar och tittar åt alla håll, sjunger och flyttar på kroppen, ändå träffar de små fingrarna tangenterna på rätt ställe, med en ofattbar rytmkänsla för en så liten kille. Vill du titta på honom? Här är länken: http://www.washingtonpost.com/blogs/innovations/post/billy-joel-have-you-seen-this-six-year-old-ethan-walmark-plays-piano-man-video/2012/04/27/gIQAdwUWlT_blog.html?wprss=rss_national

 

 

Fyrbåkens egen video som du ser i högra marginalen här på Fyrbåken,  har också fått en del uppdaterade sånger. En del är live med dåligt ljud, men det gör inget. Det blir lite verklighetstroget, för det är ju så det är på tältmöten, man tar ljudet som det är och trivs ändå! Om du klickar nere i högre hörnet på den lilla videorutan så får du stor tv-bild!Ler

Önskar dig en skön 1 Maj! Och du såg väl gubben med plakatet högre upp! Det är mitt plakat till första maj 2012!

Fyrbåken blinkar:

1star5

(Johannesevangeliet kapitel 14, vers 15 – 17.)

Från Jesu avskedstal.

Om ni älskar mig, kommer ni att hålla mina bud. Jag skall be Fadern, och Han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: Sanningens Ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er.

4 kommentarer:

  1. Underbart Myrra att få ta del av din barndom. Kan se för min inre syn, hur du dansar av glädje. Önskar dig en fin 1 maj-dag / kväll härifrån Småland. Jesu Frid och kramar !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika!
      Ja, tänk så glömsk jag har blivit när det gäller kortminnet! Men längre tillbaka sitter det som berget, och jag minns så mycket med glädje från min barndom som kommer fram i minnet då och då. Jag tycker om minnen. De fina vackra minnena vill jag spara på. De andra har jag kastat på sophögen! Det fick jag lära mig i skolan, när magistern sjöng med oss i småskolan så här: "Släng dina sorger i en gammal säck som råd jag ger. Laga att hastigt nog du får dem väck, tänk aldrig på dem mer. Om du på bekymmer spar, så får du fler och fler - nej! Släng dina sorger i en gammal säck, som råd jag ger"!
      Så sjöng vi. Nu menas det nog inte att vi ska slänga obearbetad sorg i säcken för det är inte alltid så bra. Det menas nog mest de små förtretligheterna som man inte bör spara på, de blir så lätt fler och fler....
      Ha det gott och välsignat, resten av veckan Annika! Gud är med dig och leder framåt! Kraaaaam!

      Radera
  2. Takk for ditt innlegg søster!!!!!!!

    Pratet med min lillesøster ikveld.Hun har fått mye cellegift,å har store smerter,og er veldig uvel.
    Men midt oppi dette sier hun.
    Jeg er så glad for at så mange ber for meg.Det er så godt å høre,for hun er ikke Frelst.Hun sier hun tror,men har ikke tatt et standpunkt ennå.
    La oss også be om at både hun og mannen og resten av min familie blir Frelst.
    INGENTING ER UMULIG FOR GUD!!!!!!!
    AMEN OG ET HØYT HALLELUJA!!!!!!!

    Gud velsigne deg og dine søster!!!!!!!
    Hilsen Katthultaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel!
      Åh! Det är fantastiskt! Bara att höra henne säga detta är ett bevis på att hon står mycket nära Jesus! Tack och lov! Vi ska be om frälsningen för dem bägge! Gud förmår Jan Samuel, vi vet det och Han kan verka fram något gott ur våra svårigheter!

      Vi är flera med er i bön, vi står bakom er! Önskar er Guds välsignelse och starka närvaro!

      Radera

Kommentar: