13 juni, 2012

Arvika Kommun tar i med hårdhandskarna…

…lite väl hårda handskar om du frågar mig. Ändå bor jag mitt inne i innerstan. Historien är den att de boende i innerstaden har känt sig störda av ungdomarnas musik som de spelar i sina bilar. De har ju bra baslådor nu för tiden så det dunkar på ganska bra. Men ändå… jag har i alla fall inte glömt när jag själv var ung. Man ville har roligt och det blev ofta att vi körde det s.k. raggarvarvet, två speciella gator i Arvika på den tiden – Kyrkogatan och Storgatan. På senare tid har de styrande börjat stänga allt fler gator i innerstaden vilket har gjort att turister som kommer hit blir alldeles vilsna hur de ska köra om de har råkat hamna i centrum efter klockan 23 på kvällen. Det är nämligen från den tiden som det är stopp för trafik. raggarbilHamnar man i centrum vid den tiden så gäller alla otaliga skyltar om motortrafik förbjuden och det var då det…. nu blir det fler skyltar…. många, många fler!

Men när de för några år sedan började stänga olika gator i innerstaden så drog sig ungdomarna utåt på andra gator som de fortfarande hade lov att åka på. Med den följden att även de boende efter de vägarna började klaga på oväsen och krävde avstängning. Nu i dag har jag fått ett förhandsmeddelande att kommunen har beslutat att stänga hela innerstaden från trafik. Det gäller verkligen hela innerstaden! Och det gäller redan från och med idag, onsdagen den 13 juni 2012. Se kartan på följande länk!

http://www.arvika.se/download/18.2a5ab40f137d3228d01e50/1339595844484/Centrum_avst%C3%A4ngning.pdf

 

Nu ska ungdomarna fira sin student och jag förstår att det känns som ett slag i ansiktet det här. Trots att jag själv bor mitt inne i centrum så tycker jag att det här var alldeles för hårda tag.

När vi var unga fanns det också människor boende i centrum och vi kunde minsann också spela och föra oväsen. Men inte en enda gata stängdes av, däremot fanns det ibland patrullerande poliser som höll ordning så gott de kunde Ler Men toleransen var bättre då och man förstod att även de unga ville ha roligt.

887103elvisklein

 Det jag är orolig för och mår dåligt av på helgerna det är när det blir bråk men det gäller för det mesta folk som är ute och går på stan. Det är de som blir osams fram på nattkröken när det stänger på krogar och nattklubbar. Då hänger både smockan och knivarna i luften och det är fruktansvärt eftersom våldet har blivit så grovt nu för tiden.

 

Men dessa som åker runt i sina bilar, spelar musik och sjunger och är glada, de tycker jag gott kunde få vara i fred. Snart lämnar ungdomarna Arvika och det blir en spökstad med bara oss gamlingar kvar… tyst som i graven, det kanske är så de styrande och de boende som klagar vill ha det…. 

z6

Nej, det här tror jag inte kommer att passera obemärkt förbi… men jag står på ungdomarnas sida – trots allt!

 

Fyrbåken blinkar:

501

(Mika kapitel 6, vers 8.)

“Nej, vad gott är har Han kungjort för dig, o människa. Ty vad annat begär väl Herren av dig, än att du gör vad rätt är och bemödar dig om kärlek och vandrar i ödmjukhet inför din Gud?”

 

10 kommentarer:

  1. Nä, jag håller inte med dig i detta. Här stör "ungdomarna" mitt i natten också, och bara håller på med dumheter.

    Det de kallar "kul", det är väl att störa folk, och att synda.

    (Men jag misstänker ju, att det är just p.g.a. att du gjort samma saker förr som du beskyddar dessa. Jag har aldrig varit på krogen, och aldrig festat, jag gillar inte sådant).

    Men man kan väl inte vara ense i allt kanske. Och du verkar vara en så bra människa i mycket annat. Och annorlunda person/personlighet. Så detta sista stycke var nog en komplimang till dig.

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas!
    Nej detta handlar inte om krogen och synd, det är ungdomar som älskar musik och håller ihop i bilarna med sitt gemensamma intresse bilar och för det mesta musiken som de själva spelar i bilarna. De som åker runt och stör kanske är ett fåtal tal volvo-ekipage som har full rulle på sina baslådor, ett fåtal av dem kan verkligen höras.

    Men då drabbar avstängningen också alla cruisare som kommer glidande försiktigt med sina stora bilar för de är så rädda av dem och försöker trixa sig över alla "gupp" som kommunen har ordnat med lite över allt på gatorna i stan. Det gäller för dem att försöka komma lite på sned över guppen så de skonar underredet på bilen. De flesta av dem använder inte heller det vi kan kalla basun-baslådor i sina 50 och 60-talsbilar, eftersom det faktiskt inte är så lätt att få kanonljud i en cab. De killarna och tjejerna brukar på sommaren åka till ålderdomshemmen och ta med så många av de gamla som vill och kan på crusingkväll. De åker runt lite i långa karavaner på stan, så de gamla får uppleva gamla tider och sedan tar de dem med på någon överraskning, kanske åker och grillar korv och har något uppträdande med musik. I år tror jag det blev gamla Folkets Park som fick besök av alla "raggarbilarna" med de gamla tanterna och farbröderna glada och leende vinkande från bilarna. Många av dem minns hur det var förr och känner igen de gamla bilarna och turerna som de själva tog.
    För någon vecka sedan tog några tjejer från ungdomarnas sida, kontakt med kommun och polis och vädjade om att de inte skulle stänga stan för dem, på grund av att ett fåtal missköter sig. Det lovade kommunen. Men så har det nu i student-tider varit tre kvällar med några volvobilar eller i alla fall var det inte någon av de vanliga cruisingbilarna, som har spelat lite för högt när de kört runt, med den slutsatsen att det blev stängt för alla.
    Nej, jag tycker vi kan få ha olika åsikter precis som du skriver Andreas. Men för min del så tycker jag inte vi får glömma bort att polisen bör använda metoder som riktas mot den eller de som verkligen missköter sig, än att som nu - dra alla över en kam och straffa kollektivt och välja den enklaste utvägen - att stänga hela innerstan. Jag tror inte att det kommer något gott av det här, mer än frustration och besvikelser och ilska.

    Ha det riktigt gott och en fin helg Andreas! Kram från mig till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog är det dumt när samhället drar alla över en kam. Det händer väl då och då, och i mycket.

      Men som du själv tar upp, raggare i Volvobilar, det är väl de som verkligen stör. Här kör de mitt i natten. Ofta tror jag det är just Volvo (av nån konstig anledning?).

      Men menar du att man inte ska göra nåt alls då? Vad ska göras?... Ska man få störa folk? - Hoppas inte du menar det (men det gör du väl inte).

      (Sedan. Vad gäller rock and roll-kulturen. Ja, men om musiken och bilarna blir till frosseri då? Att det blir nåt slags avgudar? Precis som t.ex. fotboll och sport kan gå för långt?).


      /Hälsningar

      Radera
    2. Hej Andreas!
      Ja, jag har också märkt att det ofta är Volvo som ungdomarna gillar att bygga om. De gör dem fina och mekar med sina bilar efter konstens alla regler. Det är ju ofta Volvo-utställningar med bilar av den här sorten när de träffas och har kanske också tävling om finaste bilen eller bästa ljudet osv.. Det är jättefint tycker jag att de har ett intresse och gillar att hålla på med sina bilar. De bygger också häftiga baslådor och ljudanläggningar som de också kan tävla med på olika bilutställningar. Det är också roligt för dem, jag är själv jätteintresserad av bra ljud, det ska vara efter konstens alla regler - då blir det bra. För den som är intresserad av ljudkvalité så förstår jag att det är superviktigt att det låter som det ska. Och som sagt, detta intresse av bilar och ljud tycker jag är jätteroligt att ungdomarna sysslar med.

      Så långt är allt väl. Sedan får man ju inte missbruka sitt superljud hela nätterna, men det är just det som en del har gjort. Då ska du veta att det handlar om 5 bilar som stör på det här sättet, enligt dagens tidning. Det är 4 bilar som inte hör till själva Arvika kommun utan kommer från andra kommuner och en bil från Arvika, det är alltså dessa som stör. Polisen har identifierat dem står det i tidningen idag. Men eftersom kommunen har stängt av hela Arvika centrum, så drabbar det även de skötsamma. Det är onödigt hårt i mina ögon. Det är som ett slag i ansiktet på de som kommer sakta glidande med sina Amerikanare och spelar lite 50-tals musik där basen knappt hörs eftersom dessa gamla skivor är inspelade med den tidens teknik. De flesta som spelar den typen av låtar vill också att det ska låta som då - som originalmusiken, det är det som är själva grejen. 50-60- talsbilar och den sortens musik, hår och klädstil osv. är en kultur som vi ska vara rädda om, ifall du frågar mig om min inställning.

      I tidningen i dag står det att om man bryter mot förbudet och sticker in kylaren innanför förbjudet område, (hela Arvika centrum) efter klockan 23 på kvällen så får man omedelbart på plats betala 1000 kr i böter. Om de sen ser dig nästa gång och du gör om samma misstag, så kan de ta både bilen och körkortet!

      Så har de bestämt och jag tycker inte om den här typen av kollektiva straff, just för att de drabbar den oskyldige.
      I stället skulle jag önska att poliserna som ändå åker runt och kontrollerar ordningen, skulle stanna de fordon som stör och ge dem en varning. Upprepas det kan det eventuellt bli böter, och hjälper det inte att bötfälla heller, så kan de få en skrivelse om att ytterligare åtgärder kommer att vidtas, hur hårt - det får väl stå i proportion till hur dessa som stör har betett sig.

      Däremot ska alla som sköter sig få vara ifred tycker jag och resurserna på bevakningen av ordningen ska läggas så att det drabbar endast de som missbrukar sitt sätt att visa andra hänsyn.

      Du skriver om avgudar, det ska man ju inte ha. Men ett vanligt intresse att meka med bilar behöver inte bli en avgud. En del vill handarbeta, pyssla med blommor, måla tavlor, snickra eller bygga modeller. Bilintresset är ytterligare ett intresse. Men en avgud är enligt mitt sätt att se det, något helt annat. Då har man fastnat i en form av slaveri som man önskar komma ifrån men inte längre klarar i egen kraft för man har fastnat. Då brukar också glädjen ha försvunnit och den enda önskan är att komma loss ur detta som binder. Då får man be Jesus Kristus om hjälp, Han är den stora Befriaren och inget är omöjligt för Honom.

      Ja, det blev ett långt svar det här Andreas. Hoppas att du har orkat lästa ända hit! Då önskar jag dig en riktigt fin och välsignad helg! Njut av sommaren!
      Kram från mig!

      Radera
    3. Okej.

      Ja du verkar tro att de flesta ungdomar menar väl. Där tror jag tvärtom. Om du tror att ungdomar inte syndar, ja vad ska jag säga om det...

      Hög musik kan störa, det stör mig (och t.o.m. gamlingar vill jag tro? och de som knappt har hörseln ibland, ändå klagar t.o.m. de?).

      Men jag tycker också de går för långt i att förbjuda saker i och för sig. Som du säger, först borde de ge varningar innan man slänger folk i fängelse. (Fast I t.ex. USA är det nog ännu värre, där verkar de arrestera folk på löpande band, usch).

      Jag pratar ofta allmänt om synd i samhället, menar inte nödvändigtvis allt folk gör, utan jag menar ofta allmänt sett.

      Men man får väl försöka sköta sig på din sida liksom. Och försöka hålla god ton. Annars blir man väl bort-modererad, hehe...

      Nu får jag nog ge mig.



      /Hej då

      Radera
    4. Hej Andreas!
      Det är jätteroligt att du skriver så vi får utbyta åsikter. Det är det som kommentarerna är till för, så du ska skriva som du känner och vill, det är så som jag önskar att kommentarerna ska vara. Du behöver aldrig tänka på att det du skriver ska passa in på något sätt, då blir det ju omöjligt för folk att kunna vara ärliga när de skriver. Man måste få lov att uttrycka sina åsikter och göra det på ett ärligt sätt, annars skulle inte de som ännu inte har kommit till tro ha en chans att få delta med sina frågor och funderingar och åsikter. Det är ju jätteviktigt att just den som är sökare får komma till tals också.

      Här i Arvika åskar det och regnar just nu. Det blev inget bra väder för skolavslutningen och de som vill fira den. Nu är det bäst att jag drar ur datorn så den inte slås sönder!
      Kram, och trevlig helg Andreas!

      Radera
  3. Ja,jag håller med dig,Myrra!!!
    Det kommer säkerligen inget gott av det...
    Önskar dig en fin och skön Torsdag!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Nej, det kan nog bli värre när alla ungdomar kommer gående på stan, utan sina bilar. Det är då det lätt blir bråk och ovänskap. I dag är det stundentfirande i Arvika. Regnet hänger tyvärr i luften men vi får hoppas att det ljusnar fram mot eftermiddagen när de ska börja sitt firande.

      Många kramar tillbaka till dig min vän! Allt gott!

      Radera
  4. PS: "Häftiga"bilder,du har fått tag i!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Ja, det är lite 50-60-tal över dem. Man känner igen sig ganska bra tycker jag. Bilderna är från Animaties, ett ställe med gratis fria bilder. Säg till om du vill ha adressen dit, det finns jättemycket bilder!
      Ha det gott, vännen!

      Radera

Kommentar: