18 juni, 2012

Det enkla är det svåra, det lilla är det stora…

Jag är så tacksam för att Gud har ordnat det så att det är enkelt att ta emot Jesus Kristus i sitt hjärta! Att följa Jesus ärligt och äkta, kräver inte att vi läser teologiska, invecklade studier eller 10 punktsprogram om hur man ber eller närmar sig Jesus. Tänk att Han gjorde det så enkelt att ett barn klarar av det – ja, kanske barnen gör det bäst av alla! Jesus satte ofta barnen som ett föredöme för oss vuxna att ta efter och följa. “Var som barnen” poängterade ofta Jesus. Han sa inte att vi måste läsa in speciella böcker om hur vi blir frälsta och lyckas fortsätta att följa Jesus Kristus. Nej, hur skulle då alla människor som inte kan läsa eller skriva kunna ta emot Jesus? Gud har istället valt vägen via människornas hjärtan och det är där undret sker.

1291

Tänk på en man i Kongo som heter Pivo som ett exempel. Han sitter ute på en åker, förtvivlad och ledsen, och talar med egna ord från sitt hjärta till den Jesus som han har hört talas om. Därute på åkern får han göra en upplevelse, ett möte med kärleken själv, Jesus Kristus, som förvandlar allt. Pivo kan inte ens förklara vad som hände, när han kände värmen och glädjen komma porlande som ett friskt källsprång genom hela hans kropp. Vemodet fick väja undan för den nya glädjen, friden ersatte den ständigt gnagande oron och ett nytt hopp och en ny framtid öppnades för hans inre syn där han såg att ingenting längre var omöjligt – han hade mött Gud och fått ta emot det han längtade efter, som svar på sina böner.

 

Pivo kunde inte läsa, men han hade hört någon berätta om Jesus så han visste till vem han skulle gå när oron höll på att kväva honom. När mötet skedde så blev Pivo aldrig mer densamma igen. Det var en ny frid och glädje som han nu ägde, och han hade fått en vägvisare och ledare varje dag, en osynlig bästa vän, som manade och varnade, som tröstade och som uppmuntrade, en vän som alltid fanns där till hans bästa – den Helige Ande.

1303

 

Pivo kände när han borde säga nej till något, han kände i förväg vad som han skulle lämna och inte ägna sig åt, den Helige Ande visade honom vägen. Det krävde lite träning, som ett barn som lär sig att gå. Men för varje dag växte han till i sin vandring tillsammans med sin osynlige vän. Så trots att Pivo inte kunde läsa eller skriva så följde han sitt hjärta, där bodde den Helige Ande. Varje morgon när han vaknade tackade han Gud för den nya dagen och satte igång med sina dagliga sysslor. Gud förde honom in på olika vägar och ibland var det tvärstopp när han kom till sådant som han tidigare vanligtvis hade gillat att hålla på med. Han kände inte att det var gott längre, han mådde inte bra på insidan av det och lämnade det.

Bloem30

 

 

På andra områden öppnade Gud nya dörrar för honom och varje dag växte han till i kunskap genom den Helige Andes försorg. Så enkelt har Gud ordnat det för oss. Visst får vi läsa och förkovra oss om vi vill, men det är inte en förutsättning med den sortens kunskap för att kunna följa Jesus. För oss som kan läsa är Bibeln en källa till växande och vägledning just för att Gud själv talar till oss genom sitt levande ord. Men om vi inte skulle kunna läsa eller skriva av en eller annan anledning, så har Gud andra vägar. När hjärtat är öppet och längtar, så kan Gud komma och möta och leda oss ändå! Tack och lov för det!

Men vi ser det allra viktigaste, att någon först måste berätta om Jesus, så människor vet till vem de ska vända sig. Det finns många böcker OM Gud men det finns bara en väg TILL Gud – och den måste gå genom Hans Son, Jesus Kristus. En del vill att vi ska vara tysta om vår tro. Hur skulle då människor få veta om Jesus?

 

 

28nature-photography

 

Fyrbåken blinkar:

501

(Psaltaren 42, vers 2.)

Som hjorten längtar till vattenbäckar, så längtar min själ efter dig, o Gud.

4 kommentarer:

  1. Ja,om någon bara ropar på Jesus,i den sista tiden,(som rövaren på korset,som bad om en tanke)ska bliva frälst...
    Och då är det viktigt att veta, på VEM man ska ropa!!!
    Tackar för ditt fina inlägg och önskar dig en härlig,välsignad midsommarhelg!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Ja det har du rätt i. Jesus har varit så tydlig med sitt budskap till oss!
      Jag önskar också dig och dina nära och kära och riktigt välsignad midsommarhelg!

      Kramar många, till dig!

      Radera
  2. Ingen skrivit nåt?...

    Jag tror jag gillar den där bilden där uppe, den gröna. Med gräset. Tycker jag är annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!
      Ja, den är fin. Så härliga färger och naturlig!
      Önskar dig en riktigt fin midsommarhelg!

      Radera

Kommentar: