11 juni, 2012

Hur har det kunnat gå så med Sverige…

Här kommer en länk till Världen idag som jag vill dela med er. Jag funderar på hur det är möjligt att det har gått så långt i Sverige?

Länken är här: http://www.varldenidag.se/nyhet/2012/06/08/Ville-saga-Gud-valsigne-er-avslutningen-flyttas-fran-kyrkan/

Artikeln kommer här:

Ville säga "Gud välsigne er" - avslutningen flyttas från kyrkan

I veckan har det berättats om kyrkoherde Ann-Louise Trulsson i Blekinge som vägrar anpassa sig till Skolverkets krav och har planerat att säga orden "Gud välsigne er och ha en härlig sommar" till eleverna vid skolavslutningen i kyrkan. Men Karlskrona kommun har nu agerat och flyttar avslutningen.

– Det är oerhört tråkigt men vi måste följa skollagen, säger Maria Persson, chef för barn och ungdomsförvaltningen i Karlskrona kommun till Sveriges radio Blekinge.

Bakgrunden är att kyrkoherden Ann-Louise Trulsson i Fridlevstad församling öppet sagt att hon inte kommer att anpassa sig efter Skolverkets krav på att inte uttala någon välsignelse vid skolavslutningen i kyrkan.
- Jag gör som jag alltid gjort, alltså att jag inte håller välsignelsen i sin helhet, säger hon till TT men tillägger att hon tänker avsluta med orden "Gud välsigne er och ha en härlig sommar".
- Det är en välsignelse oavsett om man gör den till hälften eller fullt ut, säger undervisningsrådet Claes-Göran Aggebo på Skolverket.
- Tanken med bestämmelsen är att alla föräldrar oavsett tro ska kunna skicka barnen till skolan utan att riskera att bli påverkade när det gäller politik eller religion.

Och om Ann-Louise Trulson yttrar "Gud välsigne er" på skolavslutningen kan Skolinspektionen agera i form av tillsyn och vitesföreläggande, skriver TT. Men så långt verkar det nu alltså inte gå, istället flyttas skolavslutningen bort från kyrkan.
- Vi får försöka tänka över en lösning på hur vi kan genomföra en bra och trevlig skolavslutning utanför kyrkrummet, säger Maria Persson till SR Blekinge på torsdagen.

Slut på artikeln från Världen  i dag.

3p12jovyh

 

 

Jag undrar varför det är fritt fram att få göra så mycket politisk propaganda i skolan, men att man inte får säga något om Jesus? Påverkar alltså inte politiken eleverna ett endaste dugg? Men om någon skulle önska barnen Guds välsignelse så flyttas hela skolavslutningen bort från kyrkan…. det är helt enkelt en ofattbar utveckling av Sverige sedan min egen skoltid. Vi startade dagen stående bredvid skolbänken medan vi sjöng en psalm och fröken spelade på tramporgeln så det dånade i skolsalen i vår lilla byskola. Sedan bad hon en bön för oss och lade hela dagen i Guds händer. Vi läste Fader vår gemensamt på morgonen och på eftermiddagen innan skolan slutade stod vi bredvid våra skolbänkar igen och nu läste vi “Herren välsigne oss och bevare oss”.

När vi skulle äta mat på lunchen bad alla en gemensam bön innan vi satte oss: “Gode Gud, välsigna maten! Amen!” När vi hade ätit upp väntade alla på varandra och vi stod sedan upp vid matborden och tackade först Gud för maten och sedan skolkökets personal genom att säga alla gemensamt: “Tack gode Gud för maten, Amen! Tack för maten den  var god!” (till personalen). 

 

Det blir en oerhörd chock för de ansvariga den dag de vaknar upp och den dagen tror jag är nära nu. Men var och en får stå till svars för sitt, det gäller mig och det gäller oss alla. Men dagen kommer när det inte längre är möjligt att fatta några beslut eller ändra på tidigare tagna beslut. Det blir som när Noa hade byggt arken och de allra flesta gjorde narr av honom. Ha ha ha… bygga en båt på torra land och inbilla sig att det ska komma en flod… De hade tid att omvända sig. Då. Men så kom dagen, Noa uppmanades att gå in arken. Han gjorde det och det står att HERREN STÄNGDE IGEN OM HONOM! När de andra insåg att Noa hade haft rätt hela tiden och kom rusande och ropade: “Öppna dörren för oss Noa…. så förblev dörren stängd för tiden var ute. Jag fruktar att många kommer att ångra att inte barnen fick höra om Jesus så de själva kunde få avgöra i vuxen ålder vilka beslut de skulle ta. Nu blir de påverkade av mycket elände som inte är bra för dem och det får ofta passera tyvärr.

 

Fyrbåken blinkar:

501

(Psaltaren 32, vers 8.)

Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra, jag vill ge dig råd och låta mitt öga vaka över dig.

8 kommentarer:

  1. Ja,man blir så bedrövad i Anden...
    Men det är tidstecken,vi får komma ihåg vad som är skrivet och fästa vår blick på Jesus,,,annars orkar man inte.....
    Herren välsigne dig!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!

      Ja, det är det rätta ordet, man blir bedrövad...
      Ha en fortsatt fin och välsignad vecka, min kära vän! Kram!

      Radera
  2. Ja nog kan man tycka att det är konstigt alltid.

    När jag gick i skolan, så läste vi nån slags ramsa på morgonen och vid lunch. Om det var kristna ramsor eller ej, det är jag inte säker på, men ändå...

    Jag gick i en friskola, en Waldorfskola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!

      Jaså, en Waldorfskola. Jag känner inte till de skolorna, men jag minns att vi läste om Waldorfpedagogiken när vi gick på vårdgymnasiet. Ja, det skulle inte skada om barnen på examen finge höra "Trevlig sommar och Gud välsigne er"! Mycket märkligt! Det skriver jag ofta till mina kunder. Undrar om de tar illa upp också? :-) Hur som helst så är det finaste och bästa någon kan få ta emot - Guds välsignelse!
      Ha en fortsatt fin vecka Andreas!

      Radera
  3. Jag kommer ihåg när mina barn var små och fick läsa en morgon bön i skolan, som Andreas säger. Men nu stundar det andra tider. Det lilla som finns kvar tar de också bort. Man förbereder för antikrist. / Men å andra sidan så är ju "stadskyrkan" också motsägelsefull när det gäller bibelns och sanningens undervisning... Önskar dig all välsignelser och massor med kramar.

    SvaraRadera
  4. Hej Annika!
    Ja, det är en skrämmande utveckling. Man säger att man inte får påverka barnen. Men jag tror att man glömmer bort hur mycket annan dålig påverkan som barnen får ta emot via tv, radion media osv. Att då få höra om barnavännen som älskar dem över allt förnuft, precis som de är, det tror jag berikar och ger frid åt barnens inre.
    Önskar också dig en varm välsignad vecka, tätt intill Jesus och under Hans välsignade ledning! Många kramar till dig min vän!

    SvaraRadera
  5. Hej min vän, som jag förstår så är det för att alla oavsett religion ska kunna vara med, Jaja det kan man väl tycka vad man vill om,för det är ju i alla fall inget farligt. men de är nog lite okunniga eller också är det jag som har fel men välsignelsen är som jag har fått lära mig från gamla testamentet och det använder ju både islamister och judar.
    Hoppas din svärmors begravning gick så bra det kan gå
    Kramar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja, jag tycker det skulle finnas värre saker att ha fokus på än sådan här saker... man begriper sig inte på hur de tänker riktigt, kanske menar de väl men jag tycker det blir så tokigt i slutänden.
      Ja, Svärmors begravning hade varit så jättefin. Jag har sett både kort och fått rapporter därifrån. Jag fick dessvärre ordna en egen ceremoni hemma eftersom jag blev sjuk dagarna innan. Jag saknar henne så fruktansvärt mycket, hon var så fin så det kan jag inte beskriva med ord.
      Ha en riktigt fin helg Marie! Tack för att du hälsade på! 1000 kramar till dig från mig!

      Radera

Kommentar: