24 juni, 2012

Morgondagen vet vi inget om…

Nu har det hänt igen. En man kom gående på trottoaren i Ankara, och trottoaren försvann under honom och han blev slukad i ett stort hål. Mannen har inte påträffats ännu, sökhundar söker efter honom. Det finns en svensk artikel i DN om händelsen som du kommer till genom att klicka på följande länk! http://www.dn.se/nyheter/varlden/man-forsvann-nar-trottoaren-gav-vika

Roses_45

 

Vi vet så lite om vad framtiden bär med sig. Ofta är vi oroliga för speciella händelser, som vi tycker är farliga som t.ex flygresor, biltrafiken och utlandsresor och liknande. Men se på den här mannen, som går ut på en promenad och försvinner ner i djupet under trottoaren. Vem skulle kunna förutse något sådant?

Något annat som jag ibland har hört av de som ännu inte kommit till tro är varför inte Gud botar alla sjuka om han nu har all makt? Varför vill Han inte ta hand om sina barn och de som tillhör Honom?  Men då frågar jag: Tänk om alla som tar emot Jesus skulle undslippa sjukdomar och svårigheter och kunna leva ett behagligt, friskt och skönt liv, utan några svårigheter överhuvudtaget, är inte då faran att människor skulle ta emot budskapet om frälsning bara för att slippa ifrån lidande av olika slag? Det skulle inte finnas en äkta kärlek till Givaren av gåvorna, utan bara en egoistisk kärlek för att bli ägare av gåvorna (undslippande av svårigheter och lidande). Sjukdom drabbar alla lika, troende som icke troende. Tänk om våra egna barn bara skulle komma till oss och älska oss när de får gåvor, annars skulle de strunta i oss. Detta blir ju inte en äkta kärlek till oss som är givarna, endast en kärlek till gåvorna och en kärlek till sitt eget ego.

Gud har lovat att gå med oss igenom det svåra och ge oss styrka och hjälpa oss att bära bördorna. När vi tar emot Jesus, gör vi det därför att vi älskar HONOM - GIVAREN av alla goda gåvor. Sedan händer det tack och lov att Gud griper in i olika situationer och i olika människors liv och bryter både sjukdom och lidande så vi får bli fullständigt helade och friska. Andra gånger griper Han in och förändrar svåra situationer som vi lever i, så det bryter mörkret och släpper fram ljuset och glädjen på nytt. Jesus lärde oss att vi ska be om hjälp och aldrig ge upp utan invänta bönesvaret. Vi ska vara ihärdiga i bönen och uthålliga i lidandet och tro på att Gud griper in och låter oss få uppleva mirakel och helande.

bl_605

En sak kan vi alltid vara säkra på: När Gud kommer till vår hjälp så gör Han alltid det som är bäst för oss! Han kan ur det svåra, verka fram det goda och ibland lyfter Han helt enkelt bördan av oss. Andra gånger går Han bredvid oss och samtalar med oss hela vägen, viker inte i från oss utan inger oss mod och styrka. Andra gånger lyfter Han oss upp och bär oss framåt, det är de gångerna när vi inte orkar något mer själva, inte ett steg till på vägen förmår vi gå, vi har kommit till en gräns där vi är på vippen att ge upp. Men Han lämnar oss inte en enda sekund, Hans ord kan vi lita på!

Han har verkligen lovat: “JAG SKA ALDRIG LÄMNA DIG ELLER ÖVERGE DIG”!

Det är ett ord att lita på! Jag har själv upplevt det gång, på gång, på gång – det stämmer till 100 %!

Fyrbåken blinkar:

001

(Johannesevangeliet kapitel 6, vers 35 – 40.)

Jesus svarade: “Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. Men som jag har sagt er: ni har sett mig och tror ändå inte. Alla som Fadern ger mig skall komma till mig, och den som kommer till mig skall jag inte visa bort. Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja som har sänt mig. Och detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte skall låta någon gå förlorad av dem som han har gett mig, utan låta dem uppstå på den sista dagen. Ty detta är min faders vilja att alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv. Och jag skall låta dem uppstå på den sista dagen.”

18 kommentarer:

  1. Så sant skrivet kära Myrra. Och visst svarar Herren på vår bön, när vi beder. Det fick jag själv erfara igår. Och tackar dig av hela mitt hjärtat, för de böner du sänt upp för mig. Det gamla är förgånget någonting nytt har kommit. Nu är det endast nu som gäller...Blott en dag, ett ögonblick i sänder. Allt får vi lägga i Jesu händer.../ Ha en fridfull söndag vännen. Tusen Kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Annika... tack för segerrapporten! Det har gjort mig så ont om dig, jag känner igen mig i din situation för jag har själv upplevt liknande saker i unga år.
      Minns du sången som börjar så här: "Vi har härlig seger, vi har härlig seger, seger i Jesu namn! Alla onda andar, alla onda andar, vika för Jesu namn...
      Det är en gammal väckelsesång som vi ofta sjöng i tältet på Löttorp när Christer Lindberg hade sina möten där. Nu får vi fröjda oss tillsammans och sjunga den sången på nytt!
      Tusen kramar och Guds välsignelse och frid!

      Radera
  2. Kloka,fina,älskade Myrra!!!
    Tack för all den visdom,som du delar med dig av!!!
    Du mättar oss med "vårt dagliga bröd",som är Ordet!!!
    Ha en fin och välsignad söndag,du Herrens trogna tjänarinna!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Tack för dina varma ord! Ja, den väg vi har valt tillsammans med Herren visar oss varje dag att vi valt det bästa. Tänk att få följa Honom som ÄR vägen, sanningen och livet! Jag får dag efter dag uppleva hur Han står trofast kvar i alla svårigheter och motigheter och bär framåt, tröstar, styrker och öppnar nya dörrar och stänger andra. Men ALDRIG överger Han eller säger att nu har du varit så dum så du får klara upp det här själv...Nej, i stället ser Han när någon av hans får i hjorden har farit illa och blivit sittande eller liggande vid vägkanten, lyfter oss upp i sin famn, ställer ner oss på vägen på nytt och går sen själv framför oss och visar vägen. Ofta ser Han sig bakåt så ingen ur hjorden återigen har svårigheter att följa med.
      En sådan fröjd att få ha det så, att få vara älskade utan gräns av vår Herre Jesus Kristus!
      Många midsommar-kramar till dig! Guds frid och glädje!

      Radera
  3. Jag blir så glad när jag läser din blogg kära Myrra. Du har verkligen så mycket visdom som du delar med dej av här. Det är underbart att veta att Herren alltid är med oss och gör vad som är bäst för oss..Tack för att du påminner oss om det.
    Många kramar till dej
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hem Marianne!
      Tack för din varma uppmuntran! Hoppas att ni har det riktigt skönt i sommaren och ledigheten. Att bara få tid för varandra och kunna ta vara på tiden. Jag önskar dig en riktigt fin fortsättning på sommaren och ledigheten.

      Många välsignade kramar till dig! Önskar allt gott för er alla!

      Radera
  4. Idag var jag på "Torp" (det var jag även förra året).

    Men jag tycker det är väldigt högljutt, för mycket. Blir väl ingen trevlig upplevelse då. För högt både när de talar, och när de sjunger. Hälften av ljudet hade väl räckt kanske. Synd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!
      Men vad roligt att läsa att du var på Torp! Även om det kanske var lite högt så är jag säker på att ditt hjärta har sparat mycket bra därifrån. Sedan är det ju härlig gemenskap och mycket att se och uppleva.

      Ha en fin vecka! Här regnar det oupphörligt nu.

      Radera
  5. Hej. Såg i tidningen "Flammor", att en händelse nu finns med svensk text. En änglauppenbarelse. Kanske du redan hört om sedan tidigare.

    (http://www.youtube.com/watch?v=fUiHKArHkj4&feature=youtu.be).


    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, den har jag sett, det var en märklig berättelse och det var ju flera bilar som hade stannat och många ögonvittnen till händelsen. Och vilket budskap som stod på ängelns vinge: "Fälten har vitnat till skörd"! Så mäktigt...

      Tack för att du påminner om denna händelse!

      Radera
  6. Takk for velsigna innlegg søster,
    og takk for hyggelig kommentar!!!

    Her er det som vanlig full fart med
    besøkshjem og avlastning.
    Denne uka har vi et søskenpar på 10 og 12
    som skal være hos oss fram til Søndag.
    Så blir det jobbing ei uke,men så setter
    vi kursen mot vårt kjære Sverige.
    HALLELUJA SOM VI GLEDER OSS!!!!!!!

    Først skal vi ligge på hotel i Lysekil i 2 netter,
    og så drar vi til Venersborg på hotel i 2 netter.
    Hvor turen går videre har vi ikke bestemt ennå.

    Ellers sliter jeg vanvittig med smerter som vanlig.
    Har vært 3 ganger hos legen og fått kortisonsprøyte,
    og det hjelper litt.
    ALT MAKTER VI I HAM SOM GJØR OSS STERK!!!
    AMEN OG ET HØYT HALLELUJA!!!!

    Hilsen Katthultaren

    SvaraRadera
  7. Hej Jan Samuel!
    Så glad jag blir att läsa att ni ska få komma ut på semester tillsammans och koppla av och bara ta vara på varandra. Ni är så välkomna till Sverige! :-)

    Det var envisa smärtor att bita sig fast! Även om kortisonet lindrar så fortsätter vi att be Gud att han ska gripa in och sätta stopp för denna plåga med ständig värk!

    Undrar hur det går med din lillasyster? Jag tänker på henne och du får hälsa henne att jag står med i bön för henne. Det kan vara gott för henne att känna till att vi är många som ber för henne.

    Med önskan om en välsignad sommar till dig och hela din familj!

    SvaraRadera
  8. Hei igjen Myrra,å takk for hyggelig kommentar!!!

    Min lillesøster har igjen vært på sykehus å fått
    cellegift,og hun er mye bedere nå.
    Vi ber om at Jesus må helbrede henne,for ingenting
    er jo umulig for ham. Takk og lov!!!!!!!

    Vi er så takknemlig for at dere ber for henne,og
    hun hilser å takker dere varmt!!!!
    Vi er så glad for at vi har så fantastiske venner
    som dere kjære søster!!!!!!!
    Må Gud rikelig velsigne dere med alt godt.AMEN!!!!!!!

    Ja,om ca 2 uker drar vi til vårt kjære Sverige,og
    det hadde vært kjempekoselig om vi kunne treffes.
    Vi har også veldig lyst til å treffe våre andre
    kjære venner også.Det hadde vært en stor velsignelse
    om vi kunne truffet dere alle.Da kunne vi hatt et
    fantastisk Hallelujamøte,å prise Jesus sammen.AMEN!!!!!!!

    Vi får se hvor Gud leder oss søster.

    Hilsen Katthultaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel!
      Det var då goda nyheter att din syster känner sig bättre. Vi fortsätter att be för henne och hoppas på överläkarnas Överläkare som förmår allt!

      Ni är så välkomna till Sverige och jag hoppas att ni ska få koppla av och ha riktigt fina dagar här så ni får ladda era inre batterier med ny glädje och nya miljöer. Vi får se hur Gud leder allt framåt, så som du skrev.
      Allt gott till er!

      Radera
  9. Hei igjen søster.
    Blir så minna på å sende deg en oppmuntring.

    Mika 7 vers
    7 Men jag, jag skall skåda efter HERREN,
    jag skall hoppas på min frälsnings Gud.
    Min Gud skall höra mig.

    Ords 23 vers
    18 Förvisso har du en framtid,
    och ditt hopp skall ej bli til intet.

    Matteus 18 vers
    18 Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen.

    19 Vidare säger jag er: Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen.

    20 Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem."

    Jesaja 41 vers
    13 Ty jag är HERREN, din Gud, som fattar din högra hand
    och som säger till dig: Frukta inte, jag hjälper dig.

    AMEN OG ET HØYT HALLELUJA SØSTER!!!!!!!
    Jesus er med oss på veien,og han svikter oss aldri!!!

    Fantastiske løfter,så jeg skal dele de med flere ikveld.

    Vi skal be for deg og dine ikveld!!!

    Må Gud rikelig velsigne deg og dine!!!!!!!
    Hilsen fra Katthult

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel!
      Så ljuvliga löften! Stark uppmuntran! Tusen tack! Jag blev så glad och lyft av dessa verser!

      Guds välsignelse över er på Katthult! Tack än en gång!

      Radera
  10. Romerne 8 vers
    24 Ty i hoppet är vi frälsta, men ett hopp som man ser uppfyllt är inte längre något hopp. Vem hoppas på något som han redan ser?

    25 Men om vi hoppas på det vi inte ser, så väntar vi uthålligt.

    26 Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord,

    27 och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill.

    28 Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut

    vers 32
    32 Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom?

    HALLELUJA,GUD ER GOD!!!!!!!

    ØNSKER DEG EI VELSIGNA GOD NATT KJÆRE SØSTER!!!!!!
    HILSEN KATTHULTAREN

    SvaraRadera
  11. Hej Jan Samuel!
    Tack för dina välsignade verser! Så gott att få bli påmind om vårt hopp och om Anden som ber för oss. Han är själv tätt intill oss och det är ljuvligt att bli påmind om denna kraftkälla! Tänk så rika vi är Jan Samuel! Vi är rikare än rikast för vi står tillsammans med Himmelens Gud och har blivit befriade av Hans Son, Jesus Kristus vår Befriare! Aldrig någonsin lämnar Han oss eller överger oss! Jag gläder mig stort över dina verser!

    Må glädjen och friden komma starkt över Katthult och dig och din familj!

    SvaraRadera

Kommentar: