04 juli, 2012

Big bang i miniatyr… nu tror de att de hittat Guds partikeln… eller Higgins partikeln… det ringer varningsklockor…

Minns du för något år sedan att vi här på Fyrbåkenbloggen hade flera artiklar om den väldiga partikelacceleratorn LHC  vid kärnforskningsanläggningen Cern i Schweiz? Då minns du kanske att jag berättade att deras experiment skrämmer mig eftersom jag inte tror att de kan vara 100 % säkra på vad deras undersökningar kan få för följder. Jag berättade att vi bra säkert skulle få anledning att återkomma angående denna  väldiga accelerator återigen. Och om jag var skeptisk till dessa försök då, så är jag det ännu mer nu. Enligt de flesta artiklar så är det så ofarligt och oförargligt, men jag tror inte på det. För några år sedan läste jag en del om de som inte alls var lika tvärsäkra på följderna. De varnade bestämt för konsekvenserna av att laborera och göra experiment med något som ligger utanför deras fulla kännedom.
Som exempel hänvisar jag till en artikel som var publicerad så tidigt som 9 september 2008 kl. 20:24, uppdaterad: 17 november 2010 kl. 18:08 i Svenska Dagbladet. Här följer ett utdrag ur artikeln:
“Men en handfull forskare ser dagens igångsättande som början på slutet för mänskligheten. De tror att experimentet kan skapa så kallade svarta hål som gradvis kan svälja hela planeten. Den tyske vetenskapsprofessorn Otto Rössler har försökt stoppa projektet, och gått till Europadomstolen med fallet. Andra skeptiker har gått till domstol i USA för att förhindra att experimentet genomförs.
Europadomstolen meddelade förra fredagen att projektet inte anses vara farligt och därför inte bör stoppas. Cern, som blivit översvämmat av mejl från oroliga människor de senaste veckorna, har tagit farhågorna på allvar. Häromdagen presenterades en säkerhetsstudie av kärnfysikcentret i samarbete med USA och Ryssland, där man försäkrade att experimentet är ofarligt. Visserligen är det inte uteslutet att svarta hål kan bildas, men de blir i så fall väldigt små och försvinner mycket snabbt.
– LHC är säkert och alla antydningar om att det är riskfyllt är rena fantasier, fastslår Cerns generaldirektör Robert Aymar.
Den stora utmaningen för forskarna blir hur all information från acceleratorn ska hanteras. Den dagliga informationen motsvarar ungefär tre gånger alla telefonsamtal som pågår i världen – och data ska samlas under tio år. Cern hoppas kunna använda den nya Grid-teknologin som möjliggör enorm datakraft genom att koppla ihop nätverk över världen.”
Slut på utdraget från artikeln.
DÅ, för flera år sedan, när den här artikeln skrevs och Big bang experimenten startade hade redan över 10 000 forskare varit engagerade i projektet som kostat över 60 miljarder kronor. Nu i dag år 2012 vet jag inte vad det hela har gått på rent ekonomiskt, men det är andra skador som jag befarar. I mina ögon håller de på att experimentera med sådant som de inte har full kunskap om vad det är de gör, som kan få stora konsekvenser för den fullständiga och perfekta skapelse som Gud har satt i ordning en gång där allt samarbetar enligt hans lagar, där allt är tillrättalagt in i minsta detalj. Där finns en balans där allt hör samman i ett samspel, som jag tror att de kan rubba när de håller på med dessa Cern experiment. Det finns ingenting som Gud skulle ha glömt att göra med sin skapelse, allt är perfekt – eller VAR perfekt. Människan själv har åstadkommit mycket skada på vår jord.
De flesta tycker inte alls att detta är farligt, jag tillhör den skara som inte är ett dugg imponerad av att de nu säger att de har funnit “Guds partikeln” Higgins partikeln, som ska förklara livets uppkomst. Så stor upptäckt att de anar ett Nobelpris några år framåt. Själv kan jag inte glädjas med dem, jag ryser invärtes och undrar vad nästa steg blir…


Fyrbåken blinkar:
501
(Jesaja kapitel 40, vers 26.)
Lyft upp era ögon mot höjden och se: vem har skapat allt detta? Det har Han som för härskaran däruppe fram i räknade hopar, Han nämner dem alla vid namn. Så stor är Hans makt, så väldig Hans kraft, att inte en enda uteblir.

16 kommentarer:

  1. Ja själv undrar jag: atombomber, neutronbomber, vätebomber... sedan bomber som bygger på detta nya?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!
      Ja, något som eventuellt kan skapa svarta hål i rymden genom konstgjorda kollisioner, låter för mig som något man bör vara 100 % försiktig med. Hoppas att du har det fint Andreas. Nu är värmen och solen här, åtminstone i Värmland!
      Allt gott!

      Radera
  2. Jag såg på vetenskapens värld,för ett tag sedan om just detta. Och jag ställde mig väldigt frågande, till denna big bang... Gud som är en ordningen Gud. Han som har skapat allt, med sin stora kärlek till oss. Skulle det vara en big bang...? GUD, varnade Adam och Eva. Ormen lurade dem. Och nu ser vi vad följden blir...Kunskapen ifrån Gud är god, medan världen går mot sin undergång. Jesus är snart här. Må vi vara redo, när Han kommer !!! Tack för ditt inlägg älskade Myrra. Herren är med dig och skall välsigna dig rikligt. Massor med kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Ja, Amen! Snart är Jesus här! Så mycket händer nu som pekar på att tiden är mycket nära.

      Jag tror aldrig att människan kommer att få den fulla kunskap som de eftersträvar, det skulle aldrig Gud tillåta. Han tillät ju inte Adam och Eva att äta från kunskapens träd. Men precis som du skriver så lurade ju ormen Eva så de åt ändå, och som straff blev de utslängda ur lustgården. Jag tror att det berodde på att människan kan inte hantera den fulla kunskapen, eftersom kunskap kan missbrukas i ett ont syfte från människans inte alltid enbart goda hjärta. Jag tror att Gud har placerat en vakt vid kunskapens träd för att inte människan ska kunna utplåna sig själv i förtid.
      Många sommarkramar till dig min älskade vän! Önskar dig en riktigt fin och välsignad helg!

      Radera
  3. Jag är inte heller i den skaran som imponeras...
    Livets uppkomst har vi ju redan fått förklaring på,eller hur Myrra!!!
    Men man undrar hur långt Herren tillåter,att det får gå???
    Ha en riktigt fin och välsignad helg!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Ja, tack och lov! Vi har fått det skriftligt från Högsta ort, Bibeln. :-)
      Jag undrar också när Herrens sätter stopp, för redan den kunskap som finns missbrukas ju ofta och används inte alltid i goda syften. Mycket bra har forskarna kommit fram till som används förståndigt till vår hjälp och välsignelse. Men så finns det baksidan, där kunskapen missbrukas till att förstöra vår skapelse och förutsättningarna för oss människor. Kanske är vi inte långt i från den dag när Gud säger: Hit - men inte längre! Det är gott att veta att den som äger den fulla kunskapen är vår Skapare och Gud och Hans öga övervakar varenda liten detalj på jorden. Inte en sparv faller till marken utan att Han känner till det, säger Guds ord, Bibeln.
      Nu drar det ihop sig till semester, Marguerite! Jag önskar er en välsignad ledighet, som bygger upp och laddar upp era inre batterier! Sänder stoooooor sommarkram och önskar en välsignat rik helg!

      Radera
    2. "Kanske är vi inte långt i från den dag när Gud säger: Hit - men inte längre!".

      Ja jag tänker ibland på vetenskapen, att vetenskapen kanske liknar Babels torn.

      Radera
    3. Hej Andreas!
      Ja, kanske kommer den dagen fortare än människor tror! Babels torn var en bra beskrivning av vad dagens människor kan ta sig till i sin strävan att efterlikna Gud. Har du läst boken "Synen" som David Wilkerson skrev i början på 70-talet? Det är som att läsa direkt ur dagens nyhetsnotiser...

      Hoppas din helg är fin Andreas. Själv har jag varit på Löttorp på Öland på konsert med "Jerusalem" men via tv-soffan. Det gick jättefint det också... :-)

      Radera
  4. Hej, "Myrra"!
    Higgspartikeln har inte mycket mer med Big Bang att göra än vad alla andra partiklar har, nämligen att de blev till (om Big Bang är vad man tror på).
    "Gudspartikeln" är vad media benämner partikeln för att skapa stora rubriker, som fångar folks intresse, och de smör på extra med alla dessa kritiker som talar om svarta hål och allting. Det finns alltid de som tror motsatsen, och detta snappar media så klart upp, eftersom det säljer. Men om det verkligen fanns något riktigt hot med denna forskning, varför har det då fått hållit på så länge som det gjort? Visst, det finns andra exempel på där "dåliga saker" fortfarande får ske, men detta är något annat... de påstår att jorden kommer gå under. Varför skulle jorden gå under? Det är en partikel som ger allting dess massa, vikt. Och vi har inte gått under ännu... trots att de har hållit på ett tag. Det är först nu de hunnit fånga upp informationen som de sökt, men de har gjort detta experiment ett bra tag nu, och vi har ännu inte försvunnit.
    Så känn ingen oro!
    Vid frågan om vad denna nyvunna kunskap leder till för hemskheter är det ingen som vet. Männen och kvinnorna som forskade på atomen hade inte stor vilja till att den kunskapen senare utvecklades till atombomben, men det skedde, efter ett antal år. Men framtiden ligger i våra händer! Vi får se till så att vi använder kunskapen rätt! För om vi ska vara rädda för att söka kunskap kommer vi aldrig finna ett botemedel på AIDS eller cancer, vi kommer inte finna en lösning på miljöhotet, osv.
    Dessutom står det: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt FÖRSTÅND (...)" (Luk 10:27)
    Om man nu söker kunskapen för att vilja förstå mera av universums skapelse - kanske i jakt efter att förstå Gud bättre - är inte det att glädja Gud?

    "Hej, Gud! Jag älskar din skapelse! Därför vill jag ägna mitt liv till att förstå den bättre"

    Men det beror vad man gör det till. Jag hänger med på era tankar om Babels torn, men åter igen: det bror på vad man gör det till. Så kan det även vara om bibelläsningen, där man anser sig vara högre än alla andra i sin kunskap om Skriften, så att man gör sig själv till en gud bland sina medmänniskor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym
      De brukar kalla "Big Bang" (när det gäller partikelacceleratorn) de kollisioner de skapar i experimenten, en "big bang" i miniatyrformat. De har ju hållit på med detta i 40 år och det de gör har de inte själva 100 % koll på. De är inte säkra på om det verkligen ÄR Higgins partikel de har hittat nu heller, men som forskarna själva skrev, om det INTE är Higgins, VAD är det då som vi har funnit? Kanske något ännu större?

      Eftersom en stor del av forskarskaran varnar för experimenten, så anar man att förespråkarna inte kan veta säkert vad de håller på med, men nyfikenheten kan ta överhanden och farorna skjuts tillbaka.
      Men jag förstår att du tycker det är bra att man forskar, det tycker jag också - inom vissa gränser. Men när forskarmetoderna kan innebära att de rubbar hela samspelet i Guds skapelse då önskar jag att de skulle vänta tills de VET säkert vad de håller på med till 100%.

      Jo, det är bra som du säger om människan söker Gud och även söker kunskap. Bara hon inte i sin iver springer FÖRE Gud och gör strövtåg i farlig natur UTAN Honom. Då kan det gå riktigt illa.
      Det ska bli spännande att följa med vidare i vad de kommer fram till i detta. Om vi inte hörs förr så får du ha en riktigt fin sommar!

      Radera
  5. "Det finns de som har förlagt Gud till bortom det vi vet, och då blir varje gång vi utvidgar vårt vetande ett hot, men så behöver det ju inte vara. Det allvarliga är om man på ett på ett kritiskt sätt avvisar allt kunskapssökande på vissa områden. Det är farligt, eftersom det kan leda oss fel.

    Jag tror att Gud skapade oss nyfikna. Det är en viktig egenskap för mänsklighetens och planetens överlevnad."

    http://www.dagen.se/nyheter/higgspartikeln-inget-hot-mot-skapelsetron/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym
      Jag tror också att Gud har skapat oss nyfikna. Det är nog en del i vår överlevnad. Om vi inte hade varit nyfikna hade det inte kanske blivit någon utveckling över huvudtaget. Så långt är det bra. Forskning på sjukdomar, mediciner, osv. är också nödvändigt och bra, oftast.
      Men här handlar det om något helt annat. Om det visar sig att de har begått ett stort misstag med partikelacceleratorn, då kanske det inte finns någon väg tillbaka, skadan är och förblir bestående.

      Därför fasar jag för fortsättningen av detta. Jag förstår att du inte har den uppfattningen och jag hoppas av hela mitt hjärta att du har rätt och jag har fel. Framtiden får utvisa och vi får följa och se vad som visar sig i fortsättningen.
      Jag önskar dig också en riktigt fin sommar!

      Radera
  6. Själv är jag lite delad i frågan om vetenskapens "godhet" eller eventuella "ondska". Men att dåliga ting gjorts i vetenskapens namn, det kanske en del kan hålla med om? Men jag är väldigt osäker på vetenskapens natur och väsen. Lutar åt att jag ogillar det vetenskapliga sättet ibland, att allt ska vara så vetenskapligt hela tiden, att vetenskapen, så att säga, lägger sig i allt i människornas vardag.

    Samtidigt så är det väl väldigt svårt för mig att motsäga vetenskapens och teknologins framsteg och inverkan på världen. T.ex. medicin-vetenskapen är kanske svårt att vara utan, ja mediciner och vård, etc. . Men visst är det väl också så att t.ex. mediciner kan ha s.k. biverkningar... som ett exempel.

    Men man får väl ha en åsikt om inte annat (hoppas jag).


    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!
      Ja, det är mycket med vetenskapen. Både det som är bra och det som är dåligt. Men det är intressant att få följa med och se vad olika forskare kommer fram till. Forskning är ju absolut nödvändigt inom vissa områden och det finns många duktiga forskare. Bara de inte i sin iver att vilja veta allt om hur Guds skapelse gick till, förstör viktiga naturlagar i den befintliga skapelsen. Kanske leker de med elden utan att själva veta om det..
      Jag kommer att fortsätta läsa om Cern med hjärtat i halsgropen, och det är många med mig som känner likandant. Många tycker tvärom, att vi som är skeptiska har för livlig fantasi och att det inte alls är farligt. Jag säger än en gång att jag hoppas att jag har fel när jag känner osäkerhet inför vad de håller på med. Det skulle vara toppen om det visade sig att vi inte har någonting att frukta.

      Du behöver aldrig känna att du inte kan säga vad du tycker Andreas. Vi är ju bara vanliga betraktare och inga vetenskapsmän. Ändå har vi lov att berätta vad vi känner inför olika experiment som pågår. Man behöver inte vara expert för att få dela sina tankar med andra. Känner vi att något griper tag i oss så är det en bra idé att diskutera det med andra för då får vi olika synpunkter och vinklingar på det vi upplever.

      Jag är jättetacksam för alla som delar med sig av det de känner, även om de inte tycker lika som mig. Tillsammans kan vi nog hjälpa varandra att se saker från olika håll och från olika perspektiv, det är det som är meningen med kommentarerna när vi diskuterar olika saker.

      Så ska du fortsätta att ha en fin vecka!

      Radera
  7. Skrämmande med dessa religiösa bakåtsträvare som med bibeln i hand vill förhindra all utveckling. Jorden är platt, hallelujah!

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym
    Ja, du vet vi är alla olika och har olika uppfattningar om saker och ting. Du får bara inte dra alla troende över en kam för att du läser om min egen oro för detta med Cern. Det finns säkert många troende som har en helt annan uppfattning än mig. Huvudsaken är att vi respekterar varandras åsikter och inte ser ner på varandra för att vi tycker olika. Men det är intressant att läsa åsikter om både för och emot Cernexperimenten så tack för ditt inlägg.
    Önskar dig allt gott och en riktigt fin sommar. Välkommen tillbaka!

    SvaraRadera

Kommentar: