24 september, 2012

Yom Kippur, att söka lugnet och friden…

Israel flagga 

Jag fick mail från Jerusalem i dag, som fick mina tankar att fokusera på hur viktigt det är med inre frid och och att vi söker lugn och ro, stunder för oss själva ibland. Vi lever i en digital tidsålder och med varje ny uppgradering av mobiler och IPads, förväntas vi bli mer och mer tillgängliga för alla. För många är det så att om de inte tweetar eller skriver inlägg på Facebook så existerar de inte. Om de inte har sin Facebook-sida fullklottrad med statusuppdateringar och kommentarer så verkar de mindre intressanta. Och för många är detta en ytterligare press, att ständigt vara online och nåbar var som helst, när som helst…

Det är därför inte så konstigt att det är mycket svårt att hitta ett enda ögonblick av fullständig frid och tystnad - ett verkligt ögonblick där man får kontakt med sitt hjärta och kan kontakta Gud i innerliga samtal och bön. Det är därför det är svårt att hitta en tidpunkt då tystnaden störs bara av dina egna ord av bön och bara du och dina böner fyller hela utrymmet som omger dig.

Yom kippur

Det är därför människorna i Israel gläder sig åt “Yom Kippur” (Försoningsdagen). Den inträffar nu den 26 september och i mailet berättar de för mig att de då får tillfälle att verkligen få vara sig själva utan distraktion. Tystnaden som krävs för att kunna tala med Gud från botten av hjärtat är då äntligen inne. De får paus från sina snabba liv så de kan hitta orden, sina egna privata ord till Gud.

De fastar också på Yom Kippur, förbereder scenen för den sanna stunden av kontakt där de inte bara vill tala med Gud utan också vill höra Honom svara dem. De berättar så här:”Vi vill kunna tolka Hans språk av tecken och symboler och förstå vad Han kommunicerar med oss. Att vi fastar hjälper oss att fokusera på det andliga istället för på det kroppsliga. Vi är inte fysiska varelser som gör andliga upplevelser, utan vi är andliga varelser som gör fysiska upplevelser”!

Shoofar

De berättar vidare att när de är anslutna i bönesamtal med Herren, känner de det som sin egen personliga triumf. En känsla av välbefinnande där Guds Frid omsluter och de  får känna sig fullständigt inneslutna, omhändertagna och hela, av Hans kärlek. “De flesta av mina frågor besvaras. Jag upptäcker också att jag kan acceptera det tålamod som krävs i min väntan över de svar jag ännu inte har. Jag blir starkt medveten om att det är Han som styr och att Han har en plan för mig och jag vet att Hans plan är den rätta.”

“Det finns en stark samhörighet bland folken under Yom Kippur som förstärker våra avsikter med bönen. Alla är i en process av fasta och samtal med Gud i bön. Det är tyst och alla möts  i bön också tillsammans och vi ber Gud förlåta oss våra synder. Vi klär oss i ljusa kläder och vi håller isär det vardagliga och det Heliga. Den här högtiden får mig att känna mig hel och när Yom Kippur är över försöker jag leva kvar i den förunderliga frid och stillhet och kraft jag fått under denna dag.

Israel sök tystnaden

Här i det Heliga Landet är det tystnaden som tar över, när bilar slutar köra, affärer och nöjescenter stänger och det finns inga officiella tv eller radiosändningar under hela högtiden. Vi gör vårt bästa för att inte tala om fåfängliga saker utan istället försöker vi fokusera på vår kontakt med Gud.”

Till sist , jag vädjar om att vi hjälps åt i  bön för Israel, i Jesu namn! Vi ber om fred och frid  i Jesu namn! AMEN

 

Fyrbåken blinkar

501

(Jesaja kapitel 43, vers 1 – 2.)

Men nu säger Herren så, Han som har skapat dig, Jakob, Han som har danat dig, Israel: Frukta inte, ty jag har befriat dig, jag har kallat dig vid ditt namn, du är min.

Om du än måste gå genom vatten, så är jag med dig, eller genom strömmar, så skall de inte dränka dig. Måste du än gå genom eld, så skall du ej bli svedd, och lågorna skall ej förtära dig.

8 kommentarer:

  1. Håller med dig Myrra om att vara uppkopplad hela tiden..Själv älskar jag tystnaden och friden när jag vandrar i skogen. Att få möta Herren under en bar himmel. Ladda " batterierna " med ny kraft, lyssna och få höra hans röst. Och dom stunderna kan ingen människa nå mig. Det är helt enormt...Tack för ditt inlägg om Israel vännen. Må Herren rikligt välsigna din dag. Kära kramar från mig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Ja det är ett ljuvligt tillfälle att få söka Gud, ute i naturen, Hans egen skapelse. Jag har förstått att detta är högtidsstunder för dig när du söker dig ensam eller kanske tillsammans med Palle ut i naturen på vandringar.

      Du ska ha en fortsatt fin höstvecka! Sänder många kramar!

      Radera
  2. Jag har ett väldigt behov av tystnad,stillhet och ro,,,måste bara få vara för mig själv och lyssna inåt...annars fungerar ingenting för mig...
    Önskar dig en fortsatt fin höstvecka,käraste Myrra!!!
    Herrens Välsignelse!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Ja, det är samma med mig. Utan den möjligheten skulle det inte fungera med de innerliga samtalen med Herren. Jag lekte med tanken, tänk om vi i Sverige hade en sådan dag om året. En högtidsdag som kallas för "Försoningsdagen" där allt stannar upp, trafiken, affärer osv, för att människorna ska få söka Gud i stillhet och ro. Undrar om jag kanske skulle föreslå Reinfeldt en sådan dag i Sverige? :-):-)
      Ha det fortsatt gott och bra, tillsammans med Herren! Kram!

      Radera
  3. Ja en sådan dag borde Sverige nog ha med, i någon form. Sådan trafik och buller som det är i Sverige om inte annat?...



    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, det skulle nog göra oss gott. Denna dag använder man i Israel för att förlåta andra och sig själv, att försonas och tala med Herren om året som gått och om året som ligger framför. Det verkar så gott att läsa om hur en hel nation vänder sig till Gud, har en speciell högtid när man sätter fokus på försoning med Gud och med människor och även med sig själv. Kanske kan det vara svårt att förlåta sig själv också ibland.
      Hoppas att du har det bra Andreas! Allt gott önskar jag dig!

      Radera
  4. Tusen takk for et velsigna innlegg Myrra!!!

    Ja, la oss søke Jesus mer og mer!!!!!!!

    Lenge siden jeg har vært innpå bloggen nå,
    men nå kjenner jeg at jeg bare må!!!!!!!!!
    Føler at det er noe som mangler når jeg ikke er det.

    Siste tiden har det skjedd mye her på Katthult.
    Jesus har velsigna meg med en ny 100% stilling,og
    jeg har vært og tatt førerkort på kran.
    Imorgen starter jeg i den nye jobben,så det er fint
    om dere ber for meg kjære venner.

    Hilser dere med,
    salme 20
    En bön för Herrens smorde
    1 För sångmästaren, en psalm av David.

    2 HERREN må höra din bön på nödens dag,
    Jakobs Guds namn må beskydda dig.

    3 Han skall sända dig hjälp från helgedomen,
    från Sion skall han stödja dig.

    4 Han skall tänka på alla dina offer, med välbehag ta emot dina brännoffer. Sela.

    5 han skall ge dig vad ditt hjärta begär och fullborda dina planer.

    6 Då skall vi jubla över din frälsning
    och i vår Guds namn resa upp baneret.
    Herren må besvara alla dina böner.

    7 Nu vet jag att HERREN frälsar sin smorde.
    Han svarar honom från sin heliga himmel,
    genom väldiga gärningar ger hans högra hand frälsning.

    8 Andra förlitar sig på vagnar och hästar,
    men vi berömmer oss av Herrens, vår Guds, namn.

    9 De sjunker ner och faller, men vi reser oss upp och blir stående.

    10 HERRE, fräls oss! Konungen skall svara oss när vi ropar.

    Hilsen med Guds rike velsignelse
    fra katthultaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      Halleluja! GRATTIS till nya jobbet! Jag är så glad för din skull! Men hade inte du redan kort för kran? Var inte det ditt gamla jobb? Det var välsignat att läsa om detta, och jag förstår att du gläder dig!

      Jag har tänkt på att skriva en rad och höra hur det är med er, för det har varit tyst från dig ett tag. Jag minns att du skrev att du behövde lite paus så jag har också velat lämna dig i lugn och ro. Men du är varmt välkommen tillbaka till bloggvärlden, du är saknad för dina inlägg är till stor välsignelse för många! Jag tackar djupt för de uppmuntrande verser som du sände, jag behöver dem så mycket just nu. Jag har råkat i fällan på försäljare som har lurats och det blir en dyr historia för mig att komma fri.
      Lycka till med all! Guds välsignelse över Katthult!

      Radera

Kommentar: