07 oktober, 2012

Politiker kallar Big bang ”djävulens lögner”…

Evolutionsteorin och Big bang är ”lögner som kommer rakt ur djävulens håla” enligt en republikansk kongressledamot.

Jorden

En artikel i DN, publicerad i dag, söndagen den 7 oktober, gjorde mig glad. Glad för att en republikansk kongressledamot vid namn Paul Broun vågar säga och stå för det han tror på, trots att han säkert visste vilket ramaskri det skulle bli. Det kostar på att stå upp för sin tro. En politiker kanske ibland kan dra sig för att säga alla sanningar rakt ut av rädsla för att förlora anseende inom politiken. Men det brydde sig inte Paul om, tack och lov!

Intressant i sammanhanget är att Broun inte bara är läkare utan också sitter med i kongressens kommitté för vetenskap, rymdfart och teknik. Artikeln berättar vidare Broun säger att evolutionsteorin, embryologin och Big bang "är lögner som är gjorda för att hålla mig och alla andra som har lärt sig detta från att de behöver en Frälsare".

Broun, som är medicine doktor, sa också att han var övertygad om att jorden är omkring 9.000 år gammal och att den skapades av Gud på sex dagar och att han sett "massor av vetenskapliga fakta" som visade att detta var sant.

"Guds ord är sanna", konstaterade han också.

– Som er kongressledamot så håller jag Bibeln som den guide som leder mig i alla delar av livet, sa han också.

Här slutar jag utdragen ur artikeln så får ni som är intresserade läsa vidare själva genom att klicka på följande länk som leder till DN:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/politiker-kallar-big-bang-djavulens-logner

Fyrbåken blinkar:

501

(Matteusevangeliet kapitel 10, vers 32 – 33.)

Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förneka mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen.

8 kommentarer:

  1. Att Broun anklagar seriösa vetenskapsmän för att vara lögnare är ingen vidare reklam för hans religion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johnny!
      Välkommen till Fyrbåkenbloggen, roligt att du tittar in! Jag tror jag förstår hur du menar.

      Samtidigt så är det så att om vi tror på att Bibeln är sanning och Guds eget ord, då är det inte fel att säga att det är lögn när de presenterar en helt annan version av skapelsen än den som Bibeln hänvisar till.

      Jag är glad och tacksam för att en politiker vågar stå upp för det han tror på, Guds ord. Om vi tror på Guds ord, då måste vi också tro på att Bibelns skapelseberättelse är sanning. Då är det inte vad vi själva tycker och anser som som kan ändra på det skrivna ordet, utan det viktiga är vad Gud säger i sitt eget ord. Det är Hans ord som är sanning, det är vad jag tror.
      Tack för att du delade med dig av dina åsikter Johnny. Välkommen tillbaka!

      Radera
  2. Hej. Jag tror mig ha hört, att vissa kristna tror på evolutionen, att de säger ungefär: "Jag tror att Gud skapade världen, genom evolution." .

    Själv tycker jag att det inte är självklart att vetenskapen och kristendomen alltid går hand i hand. Tänk om de uppkommer tillfällen då man får välja?... Då får man väl hoppas då att det inte finns såna tillfällen...

    Eftersom vetenskapen ger många "tecken", så tror jag att folk ofta tror på den... (ja jag vill gärna kallad det för tecken)...



    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, det är intressant att höra vad olika människor tycker och tänker. Skönt att vi kan få byta åsikter och diskutera.

      Jag tycker också det är intressant med vetenskap, men när det kommer till skillnader mot det som står i Guds ord, då hänger jag inte med längre. Jag kan inte ta bort en del blad ur Bibeln och säga att en del sidor är sanna och andra sidor inte sanna. Guds ord är sanning hela vägen, och det finns det tack och lov många vetenskapsmän också som tror. Jag är så tacksam för det.

      Men det är intressant att följa med lite i vetenskapens upptäckter tycker jag. För min del ser jag på de upptäckter som görs som ytterligare bevis för att Bibeln är sanning. Jag ser dem i profetiskt ljus. Bibeln talar ju om att vi ska se tecken i månen och stjärnorna och på himlen. Den talar om jordbävningar och vulkanutbrott, (rökpelare), fiskdöden, ja... man kan räkna upp mycket. Men när jag läser sådana upptäckter, då ser jag dem i Bibelns ljus och så tänker jag på att nu kanske fler av vetenskapsmännen börjar att ana att Guds ord är sanning. Om de inte redan tror på det vill säga. :-)
      Ha det bra!

      Radera
  3. Ska kanske också nämna; jag tycker nog det var bra att du tog upp artikeln. Är du inte rädd att folk ska se dig som en "tokstolle" för att du försvarar skapelseberättelsen? För visst är det väl så, att i stort sett ingen tror på den?... (fråga vem som helst i Sverige, hur många tror du hade svarat att de tror på skapelseberättelsen? av svenskarna, eller hur många procent av svenska folket?)...

    Jag tycker nog det var modigt av den där amerikanen att ta upp det.

    Själv vill jag nog tro, men tycker vetenskapen är stark... hur ska man våga tro?... I min tanke kanske jag vill tro, men mitt hjärta kanske inte förmår att tro?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, om någon tycker att jag är en tokstolle för att jag tror på Bibeln så tar jag det som det finaste komplimang :-) I den här artikeln så tog jag inte upp den främst för det som han talar EMOT utan mer för det som det han talar FÖR! Jag har så länge längtat efter att politiker som har en levande tro på Gud, ska våga stå för det så det blir synligt i deras vardagliga arbete. Många politiker gör det redan, det ska sägas till deras försvar. Men många fler tycker jag skulle våga göra det.

      Den här mannen gjorde det så tydligt genom att han sa t.ex. att Bibeln var den guide som han tydde sig till i livet och att han såg Guds ord som sanning. Så skönt att han vågade stå för sin tro så öppet.

      Du slutar så fint i din kommentar Andreas. Direkt från Bibeln nästan. Där står det så här: "Jag vill tro - hjälp min otro"! När man vill tro så förs man närmare Jesus och vill ta reda på mer, veta mer, man söker nära Jesus efter svar - och finner dem! Jesus sa att den som söker Honom av hela sitt hjärta, skall finna Honom! Det lönar sig att söka ärligt och det gör ju du.
      Fortsatt allt gott!

      Radera
  4. "Tokstollar" är vi allihopa,,,jag med och du med...Ha,hahaha!!!
    Guds Ord,är våra fötters lykta och ljuset på vår stig!!!
    Det är en dårskap för världen,men en Guds Kraft till frälsning för var och en som tror!!!
    Herrens Välsignelse!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Ja, amen! Jag vill gärna vara en dåre om det är för Kristi skull! Jag följer med spänning det som händer i Mellanöstern. Men också med bävan, när jag inser att tiden kan vara kort som vi har på oss att vittna och berätta om på vem vi tror.

      Nu ska du ha en välsignad vecka Marugerite! Tack för alla sånger och vittnesbörd du delar med dig av i din tjänst för Herren! Och tack också för alla blogginlägg! Stor kram till min vän!

      Radera

Kommentar: