31 oktober, 2012

Sandy fortsätter plåga…

Beder

Bilder som kommer att gå direkt till historieböckerna visar hemska härjningar av Sandy.  Fortfarande nu natten mellan tisdag och onsdag den 31 oktober 2012 snurrar hon runt, runt, och breder ut sig över ett jätteområde som får väderexperter att tala om att de aldrig har sett eller hört om något liknande.

Dödsfallen enbart i USA är nu uppe i 48, enbart i New York är det 12 personer. Det märkliga med den här jättesnurran är att den plågar med så stora varierande utfall. På en del ställen är det mängder av snö och is, och vi får minnas att miljoner människor är strömlösa och det blir fort kallt om man inte har förberett ordentligt. Man kan inse vad det betyder för alla de som kanske också är sjuka och gamla och inte kan nås av vårdpersonal. På andra ställen är det vattnet som ställer till mest. Hem och bilar flyter i vatten, och tunnlar och gator står under vatten. På andra ställen är det vinden som är värst, där har hela väggar blåst av husen så vinden har krossat husets innehåll, träden ligger över nedbrutna ledningar och det är kaos och förstörda hem på plats efter plats. Just nu härjar vindarna runt, runt och Sandy är så utbredd att hon sträcker sig ända från Kanada ner till Florida, ett jätteområde.

Här kommer en länk till livesändningar: 

http://www.weather.com/tv/tvshows/live-stream

Jag följer den ett tag till innan det blir dags att sova. När jag ber så tänker jag på orden Daniel fick höra en gång. Gud hör våra böner. Läs vad Fyrbåken blinkar idag.

Fyrbåken blinkar:

501

(Daniels kapitel 10, vers 12.)

Och han sade till mig: “Frukta inte, Daniel, ty redan från första dagen, när du vände ditt hjärta till att söka förstånd och till att ödmjuka dig inför din Gud, har dina ord varit hörda, och jag har nu kommit för dina ords skull.

16 kommentarer:

  1. Ja,vi har ju blivit varnade av Herren att sådant ska komma,,,det är fruktansvärt vilken kraft "Sandy" bär med sig...
    Men Herren förmår att bevara den som tar sin tillflykt till Honom!!!
    Vi får fortsätta att be för de drabbade...
    God fortsättning på veckan,käraste Myrra!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja, tack och lov älskade Marguerite att vi har Herren att gå till. Och vi vet att Han hör oss även om vi inte känner det så ibland. Och Han verkar det som är bäst för oss. Tack för att du också ber för de drabbade i USA! Jag såg i går ett par som grät ut framför sitt krossade hem. Allt hade tagits ifrån dem, och mitt hjärta närapå brast när jag såg mannens tårar och uppgivenhet. Alla drömmar och förhoppningar om familj och hem låg i ruiner.
      Ja, vi får gå bönevägen Marguerite!
      Du ska ha en fortsatt fin vecka, tätt intill Herren och med Hans välsignelser över dig och din familj!
      Stor kramis från mig till dig!

      Radera
  2. Ja vi kan väl aldrig föreställa oss den smärta och nöd dessa stackars människor känner. Och alla som mist sina anhöriga..Käre Far förbarma dej över dem alla. Tänk vad vi har blivit förskonade i vårt Sverige trots den stora skuld som vilar över detta land.
    Herren är långmodig och vill allas frälsning..
    Jag vill önska dej en fin helg Myrra med stor välsignelse från vår Herre.
    Kram från marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja vårt land har dragit sig allt längre bort från sin Skapare, och sin Räddare och sin Vägledare. Så sorgligt och så oerhört allvarligt. Även om jag är gammal så är jag inte pensionär ännu och jag tänker ibland på hur Sverige snabbt Sverige har dragit sig bort från Jesus Kristus sedan jag själv gick i skolan. På morgonen fick vi ställa oss vid träbänkarna i skolan medan fröken eller magistern spelade på tramporgeln och vi sjöng, "Din klara sol går åter upp". Därefter bad vi alla en morgonbön tillsammans. Det var "Fader Vår" på morgonen när vi blev lite äldre, och "Gud som haver" när vi gick i småskolan.

      På eftermiddagen när skolan slutade stod vi vid bänkarna och vi bad "Herren välsigne oss och bevare oss". Därefter sa magistern "Slut för idag" varpå hela klassen svarade "Tack för idag".

      Likaså vid matbespisningen(vilket namn, men så kallade vi det då)Satte sig ingen elev förrän vi alla hade bett en kort bordsbön. "Gode Gud, välsigna maten. Amen" Efter maten fick ingen sticka iväg, alla väntade tills alla hade ätit färdigt. Då reste sig alla barnen upp och ställde sig bakom stolarna och så tackade vi först Gud för maten alla tillsammans "Tack gode Gud för maten Amen". Sen tittade vi upp och sa "Tack för maten, den var god"! Det sista var ämnat till skolmatstanterna som hade lagat den goda maten åt oss. Då var all mat lagad direkt på plats, precis som hemlagat.

      Ja, Marianne, vi fortsätter att tänka på de människor som har drabbats av tragedier. Jag önskar också dig och din familj en riktigt fin helg!
      Gud välsigne dig! Kram, kram!

      Radera
  3. Titta, flickan ber till den heliga Maria... så sött... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Nu vet jag inte hur du menar...

      Radera
    2. Jaja...jag menade väl inte så mycket. Men bilden där uppe, jag tyckte det såg ut som hon har händerna som katolikerna har händerna när de ber. Men det var väl inget...

      Dessutom så sägs väl katoliker vara kristna? Eller inte?...

      Radera
    3. Hej Andreas
      Men visst är hon söt den lilla flickan! Jag tror hon ber till Barnavännen. Hon är nog ännu lyckligt ovetande om både katolicismen och andra religioner.

      För mig är det viktigt att människor som är frälsta ser Bibeln som Guds eget ord, och har blivit pånyttfödda, frälsta och tillhör Jesus Kristus av hela sitt hjärta. Om vi inte gör det, hur ska vi då komma hem till himlen en gång. Bibeln säger att det finns ingen annan väg att komma till Fadern än genom Jesus Kristus, Guds egen Son.

      Sov gott Andreas!

      Radera
  4. Men Andreas nu tror jag ju verkligen att du bara "skojar" lite med oss...Märker att du gärna vill dra igång lite diskussioner här.
    Du vet lika väl som vi /tror jag/ att Maria bara fick nåden att säga ja till att bli Jesu mor här på jorden. Men det finns absolut inget i bibeln som säger varken att hon är "nåt annat än en vanlig människa" eller att hon ska tillbes.
    Tillbe Jesus Konungarnas konung. Han är den som är värdig all vår tillbedjan.
    Gud välsigne dej Andreas.
    Och Myrra du får bestämma själv om du vill lägga ut detta inlägg eller inte
    Mariane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne!
      AMEN säger jag till ditt inlägg! Jesus Kristus är vår Herre och är värdig all vår lovsång och all ära! Maria var ju Jesu mor, men ska inte tillbes. Tack för ditt tydliga tillrättaläggande Marianne!

      Bamsekram!

      Radera
  5. Kan jag nämna en annan sak, som har med katolicismen att göra? apg29 (sidan), hade en artikel för några dagar sedan tror jag, det handlade om katolicismen som villolära tror jag. Artikeln heter "Alberto". Det är en i serietidningsformat (kan man säga så?).

    Om en tiondel av det som står där är sant, ja då är det nog läsvärt tycker jag. Vissa kritiker till denne person "Alberto", menar nog att han är en bedragare och bluffmakare, men det finns väl alltid folk kanske som kommer att säga ja, och folk som kommer säga nej, liksom... Folk som tror, och folk som inte tror. Jag för min del vill nog tro på honom (men det låter ju helt otroligt på samma gång).

    Ja om detta stämmer, så är det nog en av de mest häpnadsväckande saker jag hört i hela mitt liv (men det är väl jag det, men ändå).

    Kanske du Myrra, och övriga läsare här, redan hört talas om det? Men i alla fall.

    Här till arikeln på apg29:
    http://www.apg29.nu/index.php?artid=9459
    Tog mig flera dagar att läsa igenom serien, men jag var väl noggrann, och jag läste väl inte i streckläsning kanske. Men jag tror jag tog det på stort allvar, det kan nog ha gjort att jag inte ville "hafsa igenom" det. Vissa kanske läser igenom det på tio minuter, vad vet jag...

    Här till en sida där man kanske ser det tydligare, större bild kanske:
    https://docs.google.com/file/d/0B749VDsYCe9ZckNhZlB2ME5MMWc/edit?pli=1

    Lite film med Alberto (Alberto Rivera):
    http://video.google.com/videoplay?docid=5730251808212460790
    (han är nog med flera gånger i den filmen, eller videon, eller vad man nu kallar såna filmsekvenser och det). Har själv inte sett hela filmen.

    Så... är detta stort?


    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Den berättelsen var otäck. Läser du mycket om olika religioner?

      Radera
  6. Hej. Nja, mest är jag väl intresserad av kristendomen. Brukar inte läsa så mycket alls. Fast jag läste mer förr tror jag.

    På senare år har jag nog börjat tycka att kunskap inte kommer från böcker och skolan, utan att kunskap kommer från Gud istället. Men det tror jag inte jag får gehör för från akademierna, eller intellektuella... man anses nog snarare som en dåre om man säger så om skolan och utbildning...

    Men i Bibeln, för att ta fram ett "argument", där står väl nåt i stil med: 'Gud har behag till okloka och olärda, men döljer frälsningen för de visa och kloka... ' Ja nåt i den stilen. Och i texter som inte tagits med i Bibeln, men som ändå är heliga? där tror jag Jesus ska ha sagt att han kommit för att sprida budskapet om okunskap och olärdhet, eller nåt i den stilen tror jag. Men vissa texter anses kanske gnostiska eller så av en del experter. Annars har jag nog texterna här hemma, om du vill veta mer om sånt. T.ex. Tomasevangeliet tror jag på mycket (därför att där står saker som jag tror mig också se, förstått, eller ha erfarit, men som ingen? kan veta om? ingen utom Gud?).


    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Det du skriver om din tro gör mig så glad. För böcker kan vara bra att hämta kunskap ifrån, så vi kan få utbildning osv. Men många gånger måste böcker skrivas om för att det inte längre stämmer det som de tidigare har lärt ut. Bibeln däremot är Sanning rakt igenom och de som inte kan läsa kan Gud undervisa på andra sätt, genom den Helige Ande. Jesus ställde ju ofta ett barn som ett exempel för oss att ta efter, så stor kunskap tror jag tvärtom kan vara ett hinder ibland om Gud ska kunna nå vårt hjärta. Faran kanske är att vi börjar vrida och vända på allt och söka förklaringar på allt. Och på mycket finns inga vanliga förklaringar utan vi måste gå vidare och lämna det vi inte förstår och istället lita på att Gud har allt under kontroll.
      Hoppas att du får en fin ny vecka Andreas. Gud välsigne dig!

      Radera
  7. Prognoserna om framtida ljusa tider är få idag. Jag tror vi får vänja oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tony
      Ja, det är långt på väg! Och jag tror att när valet i USA är över kommer världen att lägga i en högre växel, kanske till och med "overdriven" för att köra rätt in i de profetiska händelser som väntar.
      Ha en fin ny vecka Tony!

      Radera

Kommentar: