15 november, 2012

Mycket allvarligt läge i Israel…

Egyptens armé skickar styrkor till den norra Sinai-halvön, nära gränsen Israel-Egypten, rapporterade egyptiska medier. IDF gränsbevakning  skickar ytterligare trupper att säkra gränsen. (Roi Kais)

http://www.ynetnews.com/articles/1,7340,L-4306131,00.html

gzr12

Utrikesminister Carl Bildt uttrycker stor oro över utvecklingen.

– Jag är utomordentligt oroad över utvecklingen och kan bara vädja om att allt våld från Gaza och mot Gaza upphör. Risken att detta eskalerar utanför all kontroll är betydande, säger utrikesminister Carl Bildt till TT.

Slut på utdrag från artikel. Läs mer genom att klicka på länken nedan.

(Utdrag från artikel i DN idag den 15 november 2012.)

http://www.dn.se/nyheter/varlden/carl-bildt-jag-ar-utomordentligt-oroad

gzr12

USA försvarade Israel i FN

Under akutmötet i FN:s säkerhetsråd försvarade USA:s FN-ambassadör Susan Rice Israels flygattacker och sade att raketattacker från Hamas sida skadar försöken att få ett slut på konflikten.

– Hamas säger sig ha palestiniernas intressen i åtanke, men samtidigt fortsätter man med ett våld som bara skadar deras sak, sade Rice.

Även Storbritanniens utrikesminister William Hague hävdar att Hamas "främst bär ansvaret" för krisen på Gazaremsan. Hague säger att den militanta palestinska gruppen omedelbart ska upphöra med attacker mot Israel. Han manar också Israel att göra sitt yttersta för att minska spänningarna och undvika civila dödsoffer.

– Det är ytterst viktigt att en våldsspiral undviks, säger Hague till AFP.

Slut på utdrag från artikeln. Läs mer genom att klicka på länken nedan.

(Utdrag från artikel i DN idag den 15 november 2012.)

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-forsvarade-israel-i-fn

Glöm inte bort att Jesus Kristus, som har blivit given all makt, i himlen och på jorden,  finns där för oss, sträcker oss handen och säger “Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.” (Matteus 11: 28 – 30)

Fyrbåken blinkar:

501

(Jesaja kapitel 54, vers 7 – 10.)

Ett litet ögonblick övergav jag dig, men i stor barmhärtighet vill jag åter församla dig. I min översvallande vrede dolde jag ett ögonblick mitt ansikte för dig, men med evig nåd vill jag nu förbarma mig över dig, säger Herren, din Förlossare. Ty som jag gjorde vid Noas flod, så gör jag också nu: som jag då svor att Noas flod inte mer skulle komma över jorden, så svär jag också nu att jag inte mer skall förtörnas på dig eller straffa dig. Ja, om än bergen viker bort och höjderna vacklar, så skall min nåd inte vika ifrån dig och mitt fridsförbund inte vackla, säger Herren, din Förbarmare.

4 kommentarer:

  1. Tack Myrra för att du håller oss underrättade om vad som händer i Mellanöstern. Det är inte alltid lätt att få en rätt bild i media eftersom de alltid skyller på Israel. Vi ber för fred och ett uppvaknande. Jag tycker det är dåligt när man inte kan ge de rätta aspekterna på vad som händer. Hörde idag att Aduktsson hade fått sluta reportera från Israel eftersom han vågade säga sanningen. Är det så??
    Kram Myrra och var välsignad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym
      Ja det var sorgligt detta med Adaktusson. Han är en duktig reporter och vågar föra fram också Israels lidande av ständiga raketbeskjutningar. Men det är nog tyvärr så att många ser det de vill se. Har de agg mot Israel från början så hjälper det inte om det regnar raketer över Israel, det är ändå deras fel när de måste försvara sin civilbefolkning.

      De som rapporteras bäst av de profana tidningarna tycker jag är Dagens Nyheter. De tar med en konflikt sedd från bägge hållen. I dag läste jag i DN en artikel som var sedd också från Israels sida:
      Så här skriver de:

      Terrorismforskaren Magnus Norell anser att orsaken till den nya offensiven mot Gaza är att Hamas inte har satt stopp för raketbeskjutning av Israel som genomförts av mer extrema grupper, och att Israel slår till av nödvändighet.

      – Det har varit lugnare och stökigare i omgångar, men problemet för Hamas är att de både vill ha kakan och äta den. Om de ville skulle de kunna stoppa salafistgrupperna, men det har ansetts bekvämt att ha dem kvar. Och då tycker Israel att "nog får vara nog".

      Norell, som är verksam vid Utrikespolitiska Institutet, ser det dock inte som troligt att det blir en storskalig markinvasion av Gaza.

      Slut på utdrag från artikel i DN den 15 november 2012.

      Här är länken till den artikeln:
      http://www.dn.se/nyheter/varlden/terrorismforskaren-markinvasion-av-gaza-inte-trolig

      Med önskan om Guds välsignelse! Vi ber!

      Radera
  2. Men vad är nytt? Har inte Israel om området Palestina stridit mot varandra så länge de funnits? Och folk har dödats förr? Vad är det för skillnad denna gången?...


    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, det är upp till dig att bedöma hur allvarligt du tycker att det är. Jag tycker det är mycket allvarligt.
      Vi ser nog lite olika på detta.

      Allt gott!

      Radera

Kommentar: