04 november, 2012

RUNE LARSEN "Dream Lover" - Voksne Herrers Orkester - 30.1.12



Måste bara få dela med mig av en av mina favorit låtar som sjungs av en av Norges största kristna artister, Rune Larsen. Han blev kristen redan i slutet på 60-talet, spelar och sjunger mycket musik som jag tycker om. Orkestern som spelar åt Rune heter "Voksne Herrers Orkester". Kanonbra musiker, mycket bas... :-) det tackar jag alldeles extra för!
Fler av Rune Larsens godingar är tillagda i Fyrbåkens video som du ser längre ner i högra marginalen! Jag tycker mycket om Norge, både folket och musiken och tycker de är så mycket enklare och naturliga än oss svenskar. Jag är själv född bara ett par mil från norska gränsen så jag kanske är lite partisk. :-)
Du som har bra högtalare till datorn, kan skruva upp volymen och verkligen njuta av Runes härliga sång och de superduktiga killarna i orkestern!


10 kommentarer:

  1. Bryr ni er om vem som vinner valet i USA? Vem tror ni vinner? (Själv funderar jag ibland på om det spelar så stor roll, för det är kanske samma krafter i USA ändå vem som än är president)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Jag följer det noga, till och med i direktsändning. Det ligger live-stream ute direkt från vallokalerna och kommer ibland nya fräscha nyhetsrapporter. Jag tror det får stor betydelse vem som vinner. Men jag tror att det blir Obama som vinner. När valet är överståndet så lägger de i overdrivern i världen, det är vad jag tror. Så mycket har bromsat och inväntat detta USA val för jag tror de styrande är för rädda att ta obekväma beslut så länge som de inte vet utgången av valet. När valet är säkert avgjort, då brakar det loss över hela världen, det är min uppfattning.
      Vem tror du vinner Andreas?

      Radera
    2. Ja jag gissar väl på att Obama vinner, men det är väl inte helt klart tycker jag. Verkar som om många gillar Obama tror jag.

      (Undrar hur världen skulle bli om Myrra var president?...)... :)

      Radera
    3. Hej Andreas
      :-) Jag fortsätt och fundera på det du... :-)

      Radera
  2. Hej. Kan jag tipsa om en artikel på apg29, som jag nog tyckte var ganska bra. Ja den handlar väl om "bög"-grejer och sånt. Och synden. (Artikeln är väl från tisdag 6 november, idag då).

    "Räddad från homosexualitet - Det finns inget sådant som en Gay kristen"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Tack för tipset om artikeln. Jag läste hela och förundrades över hur en man som aldrig tittade åt Bibeln fick en längtan efter den och tog emot Jesus i sitt hjärta trots att han tidigare knappt visste något om Honom - och allting blev nytt! Det var ju inte alls länge sedan som han blev frälst och han var ju bara 20 år 2009 om jag förstod allt rätt. Efter detta har han fått en stor hunger efter sanningen och läser med stor behållning och uppmuntrar andra att börja läsa den. Jag tror att denna berättelsen som du hänvisar till kan bli till stor uppmuntran för alla oss som ber för anhöriga som ännu inte är frälsta.

      I den här mannens liv kom Jesus in fast han knappt fattade vad som hände. Han hade aldrig brytt sig om Jesus och begrep inget av Bibeln. Men så helt plötsligt hände undret! Jag tror att någon bad för den här pojken mycket, kanske en farmor, farfar, mormor, morfar, föräldrar eller någon annan. När vi läser sådana här starka vittnesbörd, så inte vi heller ge upp! Själv blev jag frälst mitt i natten, blev väckt och fick uppleva frälsningen! Så Guds vägar är så outgrundliga.

      När det gäller homosexualitet så dömer jag ingen, det har jag ingen rätt att göra. Men jag har reagerat när jag läser om hur alla debatterar i forum och i debatter på tv för att framför sina åsikter. Det kan gå hetsigt till och alla vill att just deras åsikt ska tas till vara och respekteras.
      Men vem frågar efter Guds åsikt? Vad säger Gud? Vad säger Guds ord? Vilka råd har Gud själv gett oss för att vi ska må bra? Tänk om vi oftare ställde oss den frågan i stället för att följa med mängden. Vi glömmer Herren och samhället har blivit det som sätter upp våra normer. Media har en stark påverkan. Grupptryck likaså. Men Guds vilja, det är den som vi ska fråga efter om vi vill finna sanningen. Den som inte tror på Bibeln idag, kommer att tro det längre fram. Bara det inte är för sent då.

      Ha en fin kväll Andreas.

      Radera
    2. "När det gäller homosexualitet så dömer jag ingen, "

      Men inte menar du väl att det är okej med homosexualitet? (ja jag tycker nog det är syndigt, men jag vågar väl inte säga emot Myrra)...

      Radera
    3. En sak, från den artikeln på apg29, en sak som jag tror jag mött förr också. Nämligen det antyds att ungefär: "Alla synder är lika allvarliga.". Det fattar jag inte. Jag tänker mig att det finns värre synder och mindre synder.

      Ett exempel. En person stjäl en sak. En annan person mördar folk. - Skulle detta vara lika stora synder!?... Jag fattar inte det (och samhället fattar nog inte heller det, för juridiskt blir väl en som dödar hårdare straffad av samhället).

      Man kanske kan skilja på samhällets lagar och paragrafer och Guds vilja. I och för sig?...

      För övrigt. Jag kan nog inte skilja på ordet moral, och ordet synd. För mig är det nog samma sak ungefär.

      Radera
    4. Hej Andreas
      Tack och lov så är det inför Guds tron vi ska stå och få ta emot domen och där flödar också Nåden. Jesus dömer rättvist och med kärleksfullt hjärta. Han har en gång betalat ett ofattbart högt pris för oss människor med sitt eget liv. Därför har jag tagit till mig Hans mycket allvarliga ord: "Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas och med det mått som ni mäter med, skall det mätas upp åt er.
      (Matt. 7:1 - 2)
      Men därför ska vi inte vara rädda att visa på vad Gud säger om olika saker. Vad jag och du eller andra än debatterar om, så kan vi inte lägga ett enda ord till Guds eget ord, och inte heller dra bort en enda bokstav. Det säger jag för att Guds ord säger att det är så. Att sedan försöka vända mörker till ljus i egen kraft det är omöjligt om inte Guds Ande är där och verkar fram mirkakel.
      Därför säger jag till mig själv och andra: Vi har Guds ord! Om vi tvistar om vad som är rätt och fel, så ska vi gå dit och läsa om vad Han som ÄR kärleken lär oss. Om vi följer det så går vi den rätta vägen. Men ofta går vi vilse, åtminstone gör jag det och då får jag be om förlåtelse och börja på nytt.

      Jag tror inte heller att du är dömande Andreas, utan jag märker att du är insatt i mycket och läser Bibeln och lär om Jesus. Det är ju den rätta vägen!

      Radera
    5. Hej igen Andreas
      Jag måste ha klickat på "svara" på fel ställe för nu går det inte att svara dig högre upp, där finns bara "radera"-knappen, men ingen "svara" knapp. Därför slog jag ihop mitt svar till dig till ett svar och har försökt få med allt i det inlägget. Ja, det är en tuff och hård värld vi lever i. Vi behöver ha fokus på Jesus så vi inte ser för mycket på ondskan för då tappar vi modet och orken att gå vidare. Snart brakar det loss, det som måste komma över världen och om vi då ska orka vidare så behöver vi Jesus av all vår kraft. Det är vad jag tror Andreas. Tiden får utvisa.
      Sov gott!

      Radera

Kommentar: