02 december, 2012

Folk är skräckslagna över Mayakalenderns slut…

ljus2[4]

Ja det är konstigt. Bibeln som är Guds ord vill de inte tro på, men när Mayakalendern slutar den 21 december 2012, så tar man det som ett tecken på att världen ska gå under. Det finns de som varken äter eller dricker, oron håller på att förtära dem inifrån.

ljus3

Vi får istället påminna varandra om vad Jesus svarade sina lärjungar när de frågade Honom när Han skulle komma tillbaka till jorden. De fick till svar att inte ens Han själv visste, inte heller änglarna i himlen, INGEN UTOM FADERN vet när Jesus kommer åter. Varför skulle då Mayafolket ha fått någon sorts förhandsinformation? Nej, om det blir den 21 december, eller idag, eller om 1 år, 5 år, tio år… det vet endast Fadern själv.

 

Då är det istället bättre att söka den Frid som övergår allt förstånd genom att söka Jesus, att tala med Honom i ensamhet, berätta om önskan att få lära känna Honom, berätta om tvivel eller vad det än är som ligger i vägen för att vi tidigare inte vågat tro på eller vilja göra ett försök. Men när vi på det  sättet väljer att närma oss Herren, då ska han närma sig oss, säger Bibeln. Då börjar en relation växa fram och Jesus vet precis hur Han ska bemöta oss. Han som känner oss bäst – älskar oss mest!

juli2

Han kanske ordnar så att det helt plötsligt börjar dyka upp människor med en levande tro i vår väg, så vi får ställa frågor som vi kanske brottats med länge. Helt plötsligt börjar vi lägga märke till sångtexter på ett nytt sätt, som gör att vi kan ana att Gud försöker säga oss något. Det kommer böcker eller tidningar i vår väg som det inte brukar göra, och vi märker att vi läser sådant som ger oss aha-upplevelser och för oss ett steg närmare Jesus. Vi kanske tror att allt bara är tillfälligheter, men det är Gud som närmar sig oss, för att vi ska få lära känna Honom bättre, Han tar vår önskan på allvar, vi bad ju om att få lära känna Honom.

Så våga säga orden till Gud, jag vill lära känna dig, hjälp mig att tro på dig! Och ta Gud på allvar sedan, för Han kommer att ta dig på allvar. Om du inte vågar gå till någon kyrka, så kanske du har någon som du känner som är kristen och som du känner att du litar på. Kanske ska du ta kontakt med den personen och nämna att du har beslutat dig för att lära att känna Jesus, så kan du få ytterligare vägledning och någon som alltid ber för dig. Det är stor kraft i att ha någon som varje dag nämner ens namn inför levande Gud, någon som ber om välsignelse över oss och som tackar Herren för att Han ska ha omsorg om oss. Vi kommer att känna att friden växer på insidan och allt får ta den tid det tar, Gud stressar ingen. Han älskar oss och pressar inte på, utan låter oss själva bestämma takten.

Om du inte vågar ta steget att gå till någon kyrka eller söka kontakt med någon kristen, så kanske du har möjlighet att ta in de kristna programmen via TV. Där finns Kanal 10 i Älmhult, Kanal 10 i Norge, Vision Norge, Gospel Channel, God Channel, m.fl. Då kan du få mycket undervisning och  lyssna på många som tex. har suttit fast i droger eller andra missbruk som brukar berätta hur just de mötte Jesus och fick befrielse och ett nytt liv. Men börja i någon ände, Jesus väntar på dig och älskar dig, det kan du vara säker på!

Juli

 

Så låt ingen Mayakalender eller någon människa luras med datum, tänk så många människor som redan har satt ut många olika datum och årtal som Jesus skulle komma tillbaka eller att världen skulle gå under. Men det vet endast Gud. Vi kan se att det närmar sig eftersom världen idag ser ut som den gör, men vi har som sagt, inget datum. Vi får lita på Gud – Han vet!

 

 

1advent

En riktigt fin och välsignad första Advent önskar jag er alla!

Fyrbåken blinkar:

501

(Matteusevangeliet kapitel 24, vers 35 – 36.)

Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå. Dagen och timmen känner igen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.

17 kommentarer:

  1. Hej. Funderar på det där med Maya-kalendern. Är det så enkelt som att det är en almanacka som helt enkelt tar slut? Om man har en
    ICA-almanacka på väggen, det betyder väl inte att det är världens undergång när den tar slut? Utan bara att man valt att inte ha mer en ett års räkning i den? Och det finns väl ingen kalender som räcker i evighet? Eller så är det jag som inte fattat principen liksom, vad allt ståhej är om...

    Det du skriver om att vissa inte äter och dricker om dagarna för att de är oroade, det har jag inte hört? (vem skulle det vara)... I Sverige?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Jag är dåligt insatt i detta med Maya-kalendern. Jag har inte velat sätta mig in i det heller, men det lilla jag har läst om det så finns det olika uppfattningar. En del säger att det inte alls är menat som att det skulle betyda världens undergång utan en övergång till något nytt. Det är i bl.a. Ryssland som skräcken har blivit så stor att de säljer överlevnadskit och planerar in resor för att gå ombord på en ark för att de ska få behålla livet. Det är fruktansvärt synd om dessa människor som lider under alla olika årtal och konstigheter som är utfärdade om olika uttalanden om jordens undergång. Om man tror att Bibeln är sanning så får man lyssna på det Jesus har sagt - det finns ingen levande människa som vet när jordens undergång inträffar, allenast Gud Fader själv vet det. Och har vi då allt klart med Jesus, så har vi inget att frukta - tvärtom! Lyft era huvuden säger Bibeln, för då nalkas er RÄDDNING! DET är ett ord att ta fasta på.

      Jo du ska få länken här Andreas så kan du läsa om oron människor känner för Maya-kalendern. Den här länken gäller Ryssland Ukraina m.fl. men det ser ut på samma sätt på många håll på jorden, t.ex. USA:
      http://theextinctionprotocol.wordpress.com/2012/12/01/doomsday-hysteria-sweeps-across-russia/

      Önskar dig en fin vecka!

      Radera
    2. Hej igen Andreas
      Jag fann också den andra länken, den från USA där NASA går ut och försöker lugna bl.a. ungdomar som inte kan sova, inte äta, de vill inte ens leva, för oron håller på att förtära dem. Därför går alltså NASA ut för att försöka lugna med den information de har.
      Här är länken:
      http://theextinctionprotocol.wordpress.com/2012/12/01/nasa-scientists-dismiss-december-21-2012-end-of-the-world-fears/

      Radera
    3. Ja man får väl tacka för länkarna.

      Undrar om det där The Extinction Protocol, om det är en amerikansk sida, eller kanske brittisk sida?

      (Sedan kanske man inte bör lita helt på en sån sida heller? Kanske ska akta sig för att tro på allt.).

      Radera
    4. Hej Andreas
      Extinction Protocol är en sida som rapporterar om nyheter från andra nyhetssidor, ofta från typ NASA, geologiska mätningar, solens olika mätresultat, m.m. De är ofta långt före så när ett vulkanutbrott sker, en jordbävning kan väntas osv. så ar de ofta rapporterat i förväg och förvarnat för vad som väntas. Jätteintressant, och den första sida jag besöker varje dag!

      Ha en finer kväll!

      Radera
  2. Annikas och min mamma är i Mexico för tillfället.
    Innan hon åkte sa hon att hon skulle ta reda på varför deras kalender tar slut just då...de skulle nämligen vandra omkring ibland Mayaindianernas ruiner och kanske stöta på någon ättling...

    Vi får vara redo varje dag och varje stund!!!

    Herrens Välsignelse och STOOOR KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Det ska bli spännande att få höra vad hon säger när hon kommer hem! Det var inte dåligt av henne att åka ända till Mexico. Och det är ju inte lugnaste platsen heller. Men så mycket spännande hon ska ha att dela med sig av efter alla upplevelser!
      Guds välsignelse och Bamsestor kram tillbaka!

      Radera
  3. Mayaindianerna får säga vad dom vill, men dom har garanterat till 100% fel!!
    Hur kan jag då vara så säker på det? Svaret är lika enkelt som okomplicerat. De har öst ur usla brunnar!
    Det finns många människor som helt tappar fattningen i den tid som nu är och huruvida det kommer att bli bättre återstår att se.
    Att vi lever i den sista tiden är det inte tu tal om nåt annat. Men hur viktigare är det inte då att vi är väl förankrade i Guds Ord och i Guds rådslut och inte vad alla möjliga falska profeter basunerar ut i tid, men mest i otid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tony!
      Håller med dig till 100%! Och det värsta av allt är att de skrämmer slag på folk! Det är bättre att läsa Bibeln för där står sanningen och det som står i Bibeln ska hända, det händer också. Samtidigt visar den vägen till hur vi kan finna den räddningen - Jesus Kristus, Guds son!

      Ha en fortsatt fin Adventstid, Tony!

      Radera
  4. Hei Myrra,og Guds fred til deg og dine!!!

    Takk for innlegg!!!

    Har lest Salme 27,og ble så velsigna,og
    ble så minna på å dele den med deg.

    Gud velsigne deg og dine!!!

    Hilsen fra Katthult.

    Salme 27
    Gemenskap med Herren
    1 Av David.
    HERREN är mitt ljus och min frälsning,
    för vem skulle jag frukta? HERREN är mitt försvar,
    för vem skulle jag vara rädd?

    2 När de onda kommer emot mig och vill uppsluka mig,
    mina motståndare och mina fiender, då skall de själva stappla och falla.

    3 Om en här belägrar mig fruktar ej mitt hjärta.
    Om krig bryter ut mot mig är jag ändå trygg.

    4 Ett har jag begärt av HERREN, det längtar jag efter:
    Att få bo i HERRENS hus i alla mitt livs dagar
    för att se HERRENS ljuvlighet och betrakta hans tempel.

    5 Ty han håller mig gömd i sin hydda på olyckans dag.
    Han beskyddar mig i sin boning, han för mig upp på klippan.

    6 Nu kan mitt huvud höja sig över mina fiender runt omkring mig.
    Jag vill offra jublets offer i hans hydda,
    jag vill sjunga till HERRENS ära och lova honom.

    7 Hör, HERRE! Jag höjer min röst och ropar,
    var mig nådig och svara mig.

    8 Mitt hjärta tänker på ditt ord: "Sök mitt ansikte!"
    Ja, ditt ansikte, HERRE, söker jag,

    9 dölj inte ditt ansikte för mig. Driv inte bort din tjänare i vrede,
    du som har varit min hjälp. Släpp mig inte, överge mig inte,
    du, min frälsnings Gud.

    10 Om än min far och mor överger mig,
    tar HERREN emot mig.

    11 Visa mig, HERRE, din väg, led mig på en jämn stig
    för mina förföljares skull.

    12 Överlämna mig inte åt mina ovänners illvilja,
    ty mot mig uppträder falska vittnen som andas våld.

    13 Jag är viss om att få se HERRENS godhet
    i de levandes land.

    14 Hoppas på HERREN, var stark och frimodig i ditt hjärta,
    ja, vänta på Herren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel!
      Tack! Guds Frid önskar också jag dig och din familj! Det är så märkligt för dina hälsningar kommer alltid så exakt. Du vet jag har berättat det tidigare och det var även så denna gång. TACK för att du är Herren lydig och sänder iväg hälsningar när du känner dig manad! Det betyder enormt mycket! Och när de kommer så gör de stor skillnad, de kommer med välsignelse! Tack för all uppmuntran!

      Det var en hälsning att hämta tröst och styrka och nytt mod från! Jag önskar dig och de dina Guds rikaste välsignelse! Allt gott till Katthult!

      Radera
  5. Guds frid igen kära syster. Vilket underbart och mäktigt inlägg du åter igen har gjort. Håller med till punkt och prickar. Vi har vårt hjärta hos Jesus och därför behöver vi icke frukta eller oroas. Jag önskar dig en välsignad och fridfull helg. Många kära kramar till dig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Guds frid till dig också, älskade vän! Hoppas att allt går bra med dig, jag tänker på dig ofta och du finns med i bön.

      Jag önskar dig en Adventshelg full med frid och välsignelse! Många kramar och allt gott från himlen över dig och dina kära!

      Radera
  6. Hei kjære søster.

    Ønsker deg ei velsigna god helg med:
    Hab.3 vers
    18 Men jag vill jubla i HERREN och
    glädja mig i min frälsnings Gud.

    19 HERREN, Herren är min starkhet.
    Han gör mina fötter som hjortens
    och låter mig gå fram över mina höjder.

    Hilsen fra Katthult

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      Ja, tack och lov för din uppmuntran! Jag är mitt uppe i prövningar och fienden slår från alla håll. Då är det så gott att bli påmind om Guds väldiga starkhet och trofasthet! I en värld som blir alltmer kall och egoistisk, är det tryggt att veta om Guds Nåd och Trofasthet. Han sviker aldrig och det Han sagt en gång, det står fast som urberget! Jag tycker det är så tryggt och gott att tänka på.

      Önskar er en Advent med stor frid och välsignelse! Hälsa Solstråla så gott!

      Radera
  7. 5 Mosebok 28 vers
    6 Välsignad skall du vara när du kommer in,
    och välsignad skall du vara när du går ut.

    7 När dina fiender reser sig upp mot dig,
    skall HERREN låta dem bli slagna inför dig.
    På en väg skall de dra ut mot dig,
    men på sju vägar skall de fly för dig.

    8 HERREN skall befalla sin välsignelse att vara med dig i dina förråd och i allt vad du företar dig.
    Han skall välsigna dig i det land som HERREN, din Gud, ger dig.

    AMEN OG ET HØYT HALLELUJA!!!!!!!!!!!

    Hilsen fra Katthult

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      AMEN! Tack min uppmuntrare! Gud välsigne dig rikligt Jan Samuel! Dina verser och dina ord styrker, läker och ger nytt hopp för det är välsignade ord, direkt från Herren!

      Jag ber att den uppmuntran du ger till andra ska komma tillbaka med stor glädje och uppmuntran över dig själv, din familj och dina nära och kära!

      Fortsatt välsignad Adventstid!

      Radera

Kommentar: