13 december, 2012

Jag såg inget… förstås…

10

Först ett blåskimrande ljus på himlen – sedan ett orangefärgat klot som föll mot marken och följdes av ett kraftigt muller.

Jaha! Så missade jag förstås eldklotet som föll över Värmlandshimlen på tisdagskvällen! Det hade varit något för mig att se det, jag som tycker det är intressant att till och med att stå och kika på satelliter som rör sig däruppe på himlavalvet.

De vet inte säkert vad detta var, men en del gissar på att det var en stor meteorit som de kallar för “bolid”.

Ja du får läsa mer om det via länken här nedanför om du vill. Själv tror jag att jag går till fönstret och spanar – uppåt! Det ska visst synas upp mot 80 stjärnfall i timmen om man har tur. Det är ju klart väder nu, åtminstone här i Arvika. Men en massa cityljus förtar natthimlen för mig. Men ni som bor på landet, ni är riktiga lyckostar, som kan gå ut och se den sammetssvarta natthimlen med alla glittrande briljanter på. Åhhh vad vackert…

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lysande-klot-foll-fran-himlen_7749198.svd

Önskar alla ett riktigt fint Luciafirande!

animaatjes-kerstengel-61135

Fyrbåken blinkar:

501

(Lukasevangeliet kapitel 3 vers 4 – 6.)

En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör Hans stigar raka. Varje klyfta skall fyllas, varje berg och höjd skall sänkas. Krokiga stigar skall rätas, och steniga vägar jämnas. Och alla människor skall se Guds frälsning.

6 kommentarer:

  1. Synd att du missade det,Myrra!!!
    Hoppas vädret är klart,så kanske jag kan se några stjärnfall när jag kör hem ifrån jobbet i kväll,(jag har kvällspasset)...
    Lucia firar vi inte,men det är fint med alla sångerna som sjungs.
    Önskar dig en fin och Välsignad dag!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja, det hade jag velat se! Hoppas du får se fina stjärnfall som bor på landet på ert underbara Hilleborg! Tänk nu vänder det strax och börjar bli ljusare. Då viker mörkret undan för ljuset!
      Ja jag vet att många inte firar Lucia för de kanske kopplar det till den gamla hedniska berättelsen om Lucifers ljusbärare. Men jag själv kopplar det med änglabud från himlen. En vitklädd vacker änglaskara som kommer med bud om att Frälsaren snart ska födas! De kommer med ljus och efter några dagar vänder själva mörkret och det börjar bli ljusare.

      Många kramar till dig kära Marguerite! Ha det riktigt gott och välsignat!

      Radera
  2. Du och jag Myrra... Vi är väldigt lika...Älskar också att stå och blicka upp mot himmelen. Tyvärr missade jag också detta eller ha hört någonting...Men vi vet dock att Jesu ankomst är nära.Ha en fortsatt välsignad dag kära du. Kramar från Småland !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Du och jag Annika... :-) ja vi tänker så lika i så mycket. Ja, himlen är ljuvlig att skåda upp mot, så mycket spännande och outforskat. Så mycket som ännu är Guds hemlighet men som vi snart kommer att få veta!

      Gud välsigne dig Annika! Ha en riktigt fin fortsatt vecka!
      Kramar till dig!

      Radera
  3. "jag som tycker det är intressant att till och med att stå och kika på satelliter som rör sig däruppe på himlavalvet."

    Va? Kan man se satelliter? De borde väl vara jättelångt bort, och mindre än några stjärnor liksom... Trodde inte man kunde se sånt?...


    /Hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, de har i alla fall sagt till mig att det är satelliter som jag ser. De ser ut som vandrande stjärnor, passerar ganska snabbt, man kan följa dem hela vägen över himlen, en del syns mycket klart, andra är svårare att se. Tar man en kikare blir det ju perfekt. Fortsätter man att titta så dyker snart upp en ny. Kolla noga ska du se om du har ett riktigt mörkt ställe, som på landet, utan störande lampor. Fäst blicken på ett ställe och håll den fast där med tålamod. Ganska säkert får du snart se en "stjärna" som rör sig ganska snabbt. Nej. det är inte flygplan! :-)
      Lycka till Andreas! Har du klart väder lär du också få se diamantregn av stjärnfall den här helgen!

      Radera

Kommentar: