15 december, 2012

Så svårt att till och med tänka på…

  ljus4

Vi ber för alla drabbade i USA vid det hemska massmordet!

32840an1xmylofb[4]

Ja, det är smärtsamt att till och med bara i tanken vara hos dem. Hur ska det då inte vara för de drabbade anhöriga till alla som blev dödade i massmordet? Många andra i världen är arga på Gud nu. Varför beskyddade Han inte barnen? Han är ju barnavännen? Det finns så många frågor och de närmast drabbade skulle nog inte klara att  godta någon sorts förklaring för de skulle inte kunna ta den till sig. Deras smärta är alltför djup ännu.

Och finns det någon förklaring? Ingen enkel i alla fall. Men ett är säkert, det är inte Gud som har orsakat detta ofattbara elände. Men Han är den som kommer och bär dem igenom smärtan och sorgen och mörkret. Han finns där, helt säkert. Även om smärtan och mörkret är aldrig så djupt så de inte ens märker att Han finns hos dem, så är Han det ändå. Bibeln säger att Han kommer till dem som har förkrossade hjärtan. Och skulle inte dessa anhöriga ha förkrossade hjärtan?

jesus-dove

Det kommer så många frågor från sökare över hela världen, när det händer sådana här fruktansvärda tragedier. En uppfattning som jag ofta har hört och som tydligen är vanlig är att om man är kristen så är man beskyddad av en god Gud som undanröjer alla smärtsamma svårigheter och tillvaron ska mestadels bli ljus och lätt att leva. Men det är inte sanning. Gud har aldrig lovat oss detta. Han har sagt att Han går med oss igenom svårigheterna men aldrig att han ska röja dem ur vägen för oss.

Jag tänker ibland på hur fruktansvärt fel det skulle ha blivit om Gud hade bestämt det så att vi skulle få alla tragedier, sorger och svårigheter undanröjda från vår väg som kristna. Då tror jag att många, många skulle i falskhet ta emot Jesus bara för att få del av ett lätt och sorgfritt liv. De skulle strunta i Givaren av gåvorna, bara för att få ta emot själva gåvan av ett sorgfritt liv. Då skulle det inte heller finnas någon sanning och ingen himmel. Då skulle det vita bli grått och ingen skiljelinje skulle kunna gå som ett svärd genom allihop och dela mörker och ljus åt.

Djävulen och hans anhängare härjar över vår jord och orsakar mycket elände. Jesus har tänkt ut det bästa åt oss. Han har lovat att vi ska få det också och det kan vi lita på till 100 %. Han talar inte bara sanning – HAN ÄR SANNINGEN! Men den synd som vi alla fick del av ända från Adam och Evas tid, den kan vi inte tvätta oss rena ifrån själva. Det finns bara en som kan göra det och Hans namn är Jesus Kristus. När vi kommer till Honom och med ett rent och ångerfullt hjärta ber Honom om att få förlåtelse från allt gammalt som ligger bakom och ber av HELA vårt hjärta att få tillhöra Honom – då sker undret! “Snaran har gått sönder och fågeln den är fri” sjunger vi i en av våra älskade sånger! Det är också vad som händer i frälsningsögonblicket. Vi blir befriade och allt gammalt blir verkligen borta, glömt och förlåtet. Våga lita på det även om djävulen vill få dig att tro att det inte är sanning.

Vi växer tillsammans med Jesus efter vägen allt eftersom Han ger oss undervisning. Den skolan slutar inte förrän vi är hemma hos Honom! Och det kan ske snart, vi ser så många tidstecken som är omtalade i förväg. Gör dig redo! Jesus kallar på dig och säger: Kom – följ mig!

fisher-of-men-3

Jag önskar dig en Fridfull och Välsignad Adventshelg!

3adventa

 

Fyrbåken blinkar:

501

(Matteusevangeliet kapitel 6, vers 19 – 21.)

Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sin in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

8 kommentarer:

  1. Tror det är ett misstag att tro att folk i USA är mer kristna än andra... I USA kallar sig väl alla för kristna, men är de det för det? Kom ihåg det där Matteus 7:21, :

    "Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja." .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Nej, det är inte säkert att hjärtat är fyllt av det munnen säger. Bara Herren själv känner våra hjärtan och vet vad som döljer sig där. Det är ett allvarligt bibelord du pekar på. När vi läser det leder det till att vi rannsakar oss själva och det behöver vi göra ofta.

      Du får ha en riktigt fin 3 Advent Andreas.

      Radera
  2. Takk for ditt innlegg søster.

    En forferdelig tragedie har igjen skjedd.
    Må Gud gi familie,venner og andere som
    opplevde dette grusomme marerittet kraft
    og styrke på veien videre i livet.

    La oss også huske alle de som opplevde
    22 Juli på Utøye også i bønn.

    Jeg hilser deg og dine med disse
    vidunderlige versene søster.

    Salme 28 vers
    6 Välsignad vare HERREN, ty han har hört mina böner om nåd.

    7 HERREN är min styrka och min sköld,
    på honom förtröstade mitt hjärta.
    Jag fick hjälp och mitt hjärta gläder sig.
    Jag vill tacka honom med min sång.

    8 HERREN är sitt folks styrka, ett frälsningens värn är han för sin smorde.

    9 Fräls ditt folk och välsigna din arvedel,
    var deras herde och bär dem för evigt!

    Hilsen Katthultaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      Tack för de välsignade verser du delade med dig av! Ja, så ofta har vi fått uppleva Guds Nåd, hur han har burit igenom när ingen styrka finns hos oss själva. Det är en ljuvlig sanning att Herren hjälper oss igenom!

      Ja, vi får tänka också på Norge för många, många som där var drabbade blir nu påminde om detta på nytt och mår säkert mycket dåligt. Gud, tack för att du ska bära dem igenom och ge nytt hopp och ny kraft!

      Gud välsigne dig Jan Samuel och hela din familj!

      Radera
  3. Ja,detta är svårt att tänka på,denna ondska som eskalerar över vår jord...
    Men vi har tagit vår tillflykt till Honom,som har övervunnit,segrat och sitter på Faderns högra sida och manar GOTT för oss...
    Vi må bedja,för alla de som lider nöd!!!

    Jag önskar dig en riktigt GOD,VÄLSIGNAD,FRIDFULL och FRÖJDEFULL JULHELG,allra käraste Myrra!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Ja, världen är ond, men Gud är God! Tack och lov för det och tack och lov för Nåden!
      Älskade vän, en riktigt God Jul önskar jag dig och familjen tillbaka och ett nytt Välsignat Gott Nytt År! Bamsejulekram!!!

      Radera
  4. "Måste" säga: De där silvriga rosorna där, på bilden, de tyckte jag var annorlunda... häftiga kanske...



    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja de är annorlunda men ändå så vackra tycker jag. De skulle bara ha gnistrat lite "saktare" tycker jag. En del animeringar blinkar mycket snabbt.

      Du får ha ett gott slut på det gamla året Andreas i fall inte vi hörs innan. Och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig. Fyllt af Guds välsignelser över ditt liv.

      Radera

Kommentar: