12 januari, 2013

Att hämta råd från Bibeln är gott…

bibeln

Jag blev så glad när jag såg bilden av Benjamin Netanyahu och några israeliska ledare som satt runt ett bord. Där fanns en stor överskrift: “Israeliska ledare går till Bibeln när de söker fastställa principer för fred”! Det jublade av fröjd i mitt hjärta och jag såg det som ett bönesvar. Med Bibeln som rättesnöre är de på rätt väg och jag är så glad för att fler och fler har förstått att Jesus Kristus är den Messias de väntar på. Och när ledarna vänder sig till Bibeln så är allt gott och väl.

Med adress till kristna ledare sa Peres på nyårsafton att Israel nämns i både nya och  gamla testamentet som skyldiga till att söka och skapa fred. Han fortsatte med att säga att Israel har sökt fred och nu är det upp till Israels fiender att bestämma om de vill fortsätta framåt eller om de vill fortsätta att slåss.

Netanyahu slog fast att han redan visste svaret på den gåtan och han tog andra Mosebok som exempel och visade på orsaken till att inte rusa in i ett illvilligt avtal med den Palestinska myndigheten.

Netanyahu var ledare för en återupptagen “Premiärministerns Bibel cirkel” som först startades av David Ben-Gurion. Första  kapitlet i andra Mosebok påminner om inrättandet av en ny makt i Egypten som “inte kände Josef” och som plågade Israels barn svårt. “Just som det var då- är det idag noterade Netanyahu. I Egypten har regimen blivit utbytt och i Syrien håller regimen på att falla och detta kan också hända i det palestinska territoriet. Alla vet att Hamas skulle kunna ta över den palestinska myndigheten. Det kan hända efter ett avtal och det hända före ett avtal, som det hände i Gaza, sa Netanyahu.”

http://www.israeltoday.co.il/NewsItem/tabid/178/nid/23606/Default.aspx

Fyrbåken blinkar:

501

(Psaltaren 34 vers 4 – 6.)

Lova med mig Herren, låt oss med varandra upphöja Hans namn. Jag sökte Herren, och Han svarade mig, och ur all min förskräckelse räddade Han mig. De som skådar upp till Honom strålar av fröjd, och dras ansikten behöver inte rodna av blygsel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: