13 januari, 2013

Att sätta sig över Guds ord…

Det är något märkligt som har hänt med den kristna tron över världen. Man letar i Bibeln och finner sammanhang som man säger inte hör till vår tid. Det är som att Bibeln anpassas till att passa in i vår tid. Som ett smörgåsbord som man plockar det man tycker om av och låter resten vara. Den här utvecklingen tycker jag är skrämmande och farlig. Farlig för att många följer med i tankegångarna av bara farten. Ungefär som tågen vi pratade om i ett inlägg tidigare.

tåg

Det stod två tåg på stationen.Ett stor grupp människor skulle ut på resa. Hälften av resenärerna var sena och kom springande mot de två tågen, rädda att inte hinna med. De såg sina vänner som redan tagit plats i tåget på långt håll. De ropade och vinkade och genom öppna rutor: “Skynda er hit, tåget går snart”. Utan att reflektera över om det var rätt tåg sjönk de pustande ner på sin plats inne i tåget och började glad och förväntansfulla att diskutera resan med sina vänner. De var så förväntansfulla.

image

Det första tåget hade bara några enstaka passagerare och stod längst fram på ett sidospår. Passagerarna i det överfulla tåget såg hur det andra tåget långsamt började röra sig framåt. De tittade på skylten när det sakta gled förbi. “Mot Himlen” stod det på sidan… Skratten dog bort och pratet tystnade. Den ena efter den andra förstod att de valt fel tåg. Nu fanns ingen hållplats för det här tåget skulle rusa fram i full fart mot slutdestinationen. De förstod utan att läsa på sitt eget tågs skylt vart det var på väg. De hade inte reagerat och tänkt efter när de valde tåg utan bara valt som deras vänner hade gjort. De var ju redan så många, de kunde ju inte ha fel…

34

Jag minns inte vem det var som skrev om den här berättelsen, jag tror det var Emanuel Minos från en av sina böcker. Min berättelse är bara en svag minnesbild av det som stod i boken och jag har använt fantasin till resten, men det var i alla fall något liknande som jag läste. Summa summarum är i alla fall – gå aldrig med i mängden utan att reflektera över VARFÖR du gör det! Gör dina egna val – innan det är för sent! 

Det som händer nu påminner mig lite om detta. Bibeln passas in så det passar folket. Man talar om att det är en annan tid nu. Man följer gärna och  accepterar det som media har bestämt är rätt och riktigt. Det krävs mod att stå upp för Sanningen. Det kan bli tufft  t.ex. på kafferasten på jobbet eller med vänner på lunchrasten. Arbetskamraterna kanske talar om den mossiga bibeln som inte längre är aktuell. 

jesus-preaching

Men det ska vara precis tvärtom – det är vi som ska rannsaka oss efter det som Bibeln säger! Vi ska bemöda oss att följa det Bibeln lär oss – Hela Bibeln. Inte bara det som känns bra. Vi måste rannsaka oss och låta Bibeln förvandla oss, det är inte vi som ska förvandla Bibeln!. Den Helige Ande hjälper oss att förstå om vi ger Honom chansen att visa oss. Nu gör många som tågpassagerarna. Följer med mängden. Men Jesus lärde oss att på den breda vägen är det många som går fram. Men vägen till Honom är smal och ofta besvärlig. det är få som finner den – men den leder hem och den är värd varje steg! Vi får låta Bibeln undervisa oss och vara helt säkra på att att Gud har inte förändrats, det är vi som har det. Hans ord står fast därför att Hans ord är Sanningen. Det kan inte ändras.  Det är evigt! Och Jesus själv går med oss på vägen, vi går aldrig ensamma.

Fyrbåken blinkar:

501

(Romarbrevet kapitel 12, vers 12.)

Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen.

12 kommentarer:

  1. Frid på dig igen kära Myrra. Jag kommer ihåg detta allvarliga inlägg, och det är en bra bild över världsläget. Har varit sjuk i tre omgångar nu, och sitter fortfarande med halsont och lite feber. Har ju börjat på nytt jobb igen på en Rehabavdelning i Sävsjö, och där har nästan alla förkylningar eller lunginflammationer.Oavsätt hur vi än mår, så är dock Jesus densamme...Full av kraft, och nåd, och vill sätta oss på det rätta tåget. Jag hoppas att allt är väl med dig, och jag tänker mycket på dig. Jag önskar dig en ny välsignad vecka i Jesu tjänst. Tusen kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Åh, vad jag har saknat dig. Jag förstod att det varit något särskilt och har tänkt mycket på dig också. Hoppas att nya jobbet ska ge stor glädje för dig och att sjukdomarna håller sig borta nu. Så svårt med alla dessa smittsamma sjukdomar som går, kräksjukor och influensor och allt vad det är. Den som vårdar andra är ju extra utsatt för smitta hela tiden.

      Jag har också varit sjuk hela jul och nyår, och efter det så blommade fibromyalgin upp så fruktansvärt så för tillfället kommer jag knappt fram i lägenheten. Håller mig i allt jag finner, stolar, bänkar, väggar... :-) Men på insidan har vi fröjd i Herren och då går det lättare att tampas mot sjukdomar. Det vore värre om det vore tvärtom - en frisk kropp och en själ som inte tillhör Jesus. Det blir på ett annat sätt när Jesus är tätt intill hela tiden.

      Vi kommer igen och ser fram mot en välsignad vår! Ljuset kommer nu och vi ber att det ska komma över Sverige i dubbel bemärkelse!

      Stor kram Annika! Gud välsigne dig rikligt med allt sitt goda från himlen!

      Radera
    2. Fick du fibromyalgi från arbetet på en tidigare arbetsplats?...



      /AT

      Radera
    3. Hej Andreas
      Jag vet faktiskt inte om det är så. Det kan ha legat latent i kroppen och brutit ut när det var dags. Vi har det i släkten på min mammas sida, det här med värk och artros m.m.
      På mitt tidigare jobb lyfte vi flera ton om dagen men som jag märker nu så mår jag bättre när jag tränar eller när jag låter bli. Det är som om musklerna vill ha en genomgång då och då och mår bäst av det. Inflammationer får inte så lätt fäste när man tränar för det ökar blodgenomströmningen har jag hört och det ska visst vara välgörande vid inflammationer. Mitt arbete innbär också mycket stillasittande vid datorn.
      Nu är det en ny vecka igen. Tiden går så fort, men visst är det skönt att vi går mot ljuset och våren Andreas?
      Du får ha en go och fin vecka!

      Radera
  2. Söken först Guds rike och hans rättfärdighet, och Guds rättfärdighet är fortfarande de tio budorden fast med mycken nåd när vi försöker att följa dem, Guds rättfärdighet rä fortfarande det som står och de kan han inte och vill inte ändra på heller för det är fullkomligt från början till slut och han uppenbara det för våra hjärtan fantastiskt att lilla jag får vara med.Jag håller på att lägga av med att önska ett gott nytt år det väntar jag med tills den dag då vederbörande människor som jag möter fyller år det är mer rellevant tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bert oss Arvid
      Ja tack och lov för Nåden! Och för att Herren är densamma och att Hans lagar och bud står fast! De gavs till oss, inte för att binda oss utan för att sätta oss fria och för att vi ska få leva i glädje och frid. Ändå tror många som inte inte är troende ännu att vi har lagar och regler som binder oss fast det är precis tvärtom. Så gott att vi får vara frälsta, Bert.

      Jag önskar dig en riktigt välsignad god fortsättning på den nya året. Jesus kommer snart!

      Radera
  3. Vi lever i den sista tiden och därför kommer kärleken hos dom flesta att kallna. Orden som Jesus profeterade ut om tillståndet i Kristi kropp känns närmast kusligt påträngande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tony
      Ja, det är konstigt att Bibeln har blivit något som måste anpassas till oss,när det är vi som ska anpassa oss efter Bibeln - Guds ord.
      Jesus visste vad som skulle komma och varnade, jag tror precis som du att vi är där nu, en tid som mer och mer fylls av våld och hat. Många, många blir frälsta ut över vår värld. Flera har profeterat att det ska komma också över Sverige! Jag hoppas och tror att det kommer en sista skörd.

      Ha en fin vecka Tony.

      Radera
  4. AMEN,till ditt inlägg,kära Myrra!!!
    Tack & KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Stooor kram tillbaka! Ha en go och fin vecka fylld av Guds välsignelser och närvaro!

      Radera
  5. Hei kjære søster.

    Blir minna på å sende deg en hilsen.

    Hab.3 vers
    18 Men jag vill jubla i HERREN
    och glädja mig i min frälsnings Gud.

    19 HERREN, Herren är min starkhet.
    Han gör mina fötter som hjortens
    och låter mig gå fram över mina höjder.

    Fint om ber spes.for oss på Katthult nå.

    Gud velsigne deg og dine med alt
    godt fra Himmelens land. AMEN!!!!!!!!!!!!!!!

    Hilsen fra Katthult.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      Tack för hälsningen! Tack för bibelverserna! Herren är vår starkhet, en vän i nöden - väl beprövad. AMEN! Tack och lov!
      Ja, det vill jag gärna göra, jag ska be för er! Alla behöver vi Guds omsorg varje dag och en del dagar behöver vi extra mycket förbön! Tack för att jag få be för er, det är till välsignelse att få vara med och be för människor.

      En välsignad fortsättning önskar jag er! Jesaja 65:vers 24. "Och det skall ske, att innan de ropar skall jag svara, och medan de ännu talar, skall jag höra"
      Kramar till er på Katthult!

      Radera

Kommentar: