20 januari, 2013

Ingen har hittills vågat sig på en förklaring…

Finns det någon bland Fyrbåkenbloggens läsare som kan hjälpa till med min  Bibelfråga angående Johannes Döparen och Elia? Ingen på presentbutikbloggen har hittills vågat sig på en egen förklaring så min fråga står utan svar. Jag vet att här på Fyrbåkenbloggen finns många som är väl insatta i Bibeln. Vill någon ge mig sin syn i denna fråga så skulle jag bli så glad. Det är många ställen i Bibeln som kan vara lite svåra att få grepp om och därför har jag tänkt att ta någon fråga i taget för att diskutera med andra varmt troende. På så sätt kan vi hjälpa varandra att få ljus över olika Bibelställen som verkar svåra att förstå.

Skriv gärna i kommentaren till den andra bloggen vad du tror så också de läsarna kan få läsa ert svar. Här är länken till bloggen:

http://fyrbokensbutik.blogspot.se/

16 kommentarer:

  1. Har lämnat en kommentar där, får väl se vad du tror om den.
    Ha i övrigt en bra dag i denna tid av vinterkyla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tony! Jag har just läst det och begrundar det du skrivit. Det var ett nytt sätt att se på det som jag inte har tänkt på tidigare. Det hjälper att få ljus över bibelställen som tidigare varit så svåra att begripa.
      Ha det gott!

      Radera
  2. Hej kära Myrra
    Så här ser jag på dom bibelorden fast det är ju förstås bara som jag tänker.
    I GT säger ju Herren att han ska sända Elia innan Herrens dag kommer.. Fariseerna kunde väl säkert bibeln ordagrant så dom förstod nog vad Jesus menade när Han sa....Han är DEN elia som skulle komma ...alltså menade väl Jesus inte elia som fanns förut..
    Och Johannes svarade väl riktigt när han sa att han inte var Elia.
    Det var lite om hur jag ser på dessa bibelställen
    Kram från marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Marianne!
      Jag önskar jag finge ta er alla i famn och ge stor tackkram för att ni hjälper mig att förstå detta Bibelställe. Det har varit så mycket funderingar kring detta. Jag vet att man ska lämna ett sådant ställe och gå vidare så kan lösningen dyka upp senare, men för mig har det inte blivit så utan jag körde alldeles fast och har burit med mig detta ställe i tankarna flera år utan att kunna greppa det. Till sist tänkte jag att jag frågar kunderna på Fyrbåken bok och present eftersom de är fler än läsarna av Fyrbåkenbloggen. Men inget svar kom och då satte jag mitt hopp till mina vänner på Fyrbåkenbloggen och det gav god lön. Nu har jag fått hjälp både av Tony, och dig Marianne och snart kommer Marguerite med hur hon ser på saken. I sådana här stunder tänker jag särskilt mycket på hur mycket ni alla har kommit att betyda för mig.

      Jag älskar er jättemycket och sänder STOOOR tackkram för hjälp jag fått hittills. Ha en fin och välsignad vecka Marianne!

      Radera
  3. Kan ej svara på detta kära du. Men Herren kommer att uppenbara det för dig. Jag förstår inte heller alltid allt som jag läser, men då lyfter man på hatten och går vidare...och nästa gång man läser det, får man en AHA-upplevelse ifrån höjden. / Har läst dina andra inlägg och tycker det är helt fantastiskt och spännande. Du och jag brukar ju titta och studera himmelen...Det vore ju spännande om vi också fick skåda något tecken...Önskar dig Guds rika välsignelse, och att du får visshet i frågan. Ha en bra ny vecka. Tusen Kraaamar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kära Annika!
      Ja det var så jag gjorde, lyfte på hatten och gick vidare :-) Men blev inte klokare senare heller. Jag frågade vänner från kyrkan, de hade uppfattat det som att det var Elias mantel som Johannes Döparen fick att förvalta. Så detta viktiga Bibelställe har i dag fått mer ljus för mig och jag kanske kommer med fler funderingar eftersom det är ljuvligt att få tala om Bibelställen med troende vänner. Vi vet att hela Bibeln är Sanning och när vi delar olika Bibelställen och samtalar om vår tro så blir det så berikande och välsignat tycker jag. Man känner så tydligt gemenskapen med syskonen, jag kan inte riktigt förklara det. Ja, du vet säkert precis vad jag menar för vi brukar tänka så lika jag och du.

      Jag ser också liksom du ofta upp mot himlen. Himlen är så vacker, liksom havet och sjön. De är aldrig lika utan ständigt varierande i skönhet. Jesus säger att det ska visa sig märkliga tecken i skyn så vi kommer nog att få se vad det var Han menade snart. Och så ska "MänniskoSonens tecken" visa sig i skyn. Hur ofta jag har funderat på vad det kan vara? Är det korset? Är det Betlehnsstjärnan eller något helt annat. Vi får vara vakna och fortsätta att lägga märke till allt, för så sa Jesus att vi skulle göra.
      Hoppas att du har haft det gott under helgen när du jobbade och att förkylningens sista envishet måste ge med sig!
      Bamserkram kommer från mig till dig!

      Radera
  4. Ja du har väl redan fått flera svar då.

    (Har du ingen präst du frågat om det?).

    (Eller så får Myrra fråga Jesus själv...) .

    (Är frågan så jätteviktig förresten?...) .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, frågan är viktig för mig. Jo, jag har frågat Pastorer, två stycken och fått två olika versioner, och det är det som är intressant, hur ser just du på den här frågan? Det är mycket intressant att med troende få ventilera den här sortens frågor. Vi har så mycket att ge till varandra Andreas.

      Det var ett riktigt gott råd jag fick av dig att fråga Jesus :-) Det har jag faktiskt gjort flera gånger och Han har bergis svarat också, fast inte jag har uppfattat svaret. Bibeln beskriver de troende som en kropp med flera olika kroppsdelar där varje del har sin funktion. Ögat har sin, hjärtat har sin, öronen sin osv. Därför kan vi troende vara varandra till stor glädje när vi utbyter tankar i en varm respektfull gemenskap. Vi har så mycket att ge varandra och var och en är vi så unika och ser saker från olika vinklar som kan göra att den som kör fast på ett ställe hjälps loss av någon annan. Det man går och klurar på kan få bli fullständigt belyst när man får se det från en annan vinkel.

      Sedan för det oss samman ännu mer när vi lever i Guds ord och talar om det med varandra. Vi tvistar inte och bråkar om vad som är rätt eller fel utan delar bara med varandra hur vi uppfattat olika Bibelställen och då blir det till så stor välsignelse. Läser du också ibland i Bibeln Andreas? Det verkar så för du är insatt i så mycket om Bibeln.
      Ha det så jättegott!

      Radera
  5. När Elia kastade manteln över Elisa visste Elisa vad detta innebar.Elia sa bed mej om vad du vill , då bad Elisa ge mej en dubbel arvslott av din Ande, Elias svar om du ser mej när jag far till himmlen så kommer det att ske men om du inte ser det då sker det icke.Han såg och när sen Elia hade farit ifrån honom upp till himlen tog han Elias mantel och ropade var är Elias Gud då fick han uppleva att Elias Gud var hans gud för vattnet delade sig, de som då såg det sade att Elias Ande vilade över Elis. Och jag vet att jag läst någonstan att Elias Ande var över Johannes döparen. Vi glömmer ofta att både Fadern och Sonen och den Heliga Ande var verksamma i det gamla testamentet.Gud gör inga kopior utav någon utan vi är alla original.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bert osså Arvid
      Det var så intressant det du skrev! Jag har läst detta ställe så många gånger men jag har aldrig tänkt på det så som du beskriver. Det var berikande att få ta del av detta.

      Jag tackar dig så mycket Bert och önskar dig Guds välsignelse!

      Radera
  6. Och ändå säger du inte i artikeln vad du fick för svar av pastorerna?...



    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Jag förstod inte svaren jag fick av pastorerna, där är därför som jag inte kan återge dem. Det var flera år sedan nu. Men nu har jag fått många ledtrådar och synpunkter som jag är så tacksam för.
      Ha det gott Andreas.

      Radera
  7. Ja som svar innan där, jag läste förr i Bibeln, men inget numera. (Man kanske tycker man kan det liksom). Nä, jag har inga planer på att läsa mer, men vem vet...

    Den där episoden om Elia, Johannes, Jesus, i Bibeln. Visste nog inte om det, den motsägelsen (eller vad man ska kalla det hela). Prästerna kanske inte vet bättre, tycker de ofta använder liberalteologi (eller vad det är). Ja jag vet nog inte hur det ska tolkas. Och just det där mysko att Johannes själv säger emot det!? - Men att Jesus säger att det är Elia!?
    (men man borde väl lita mer på Jesus än Johannes?...) . Men Myrra, vet inte hur du kan säga att Johannes pratar förvisso sanning?... men du litar väl mer på Jesus än Johannes?... (tänk om t.ex. Johannes inte visste hur det låg till då? att han trodde att han inte var Elia liksom...) . Och... betyder det där om Elia och Johannes att det finns något som återfödelse?... (att människor lever flera gånger?).


    /Hej då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Jag skulle vilja uppmuntra dig att ta fram Bibeln igen och läsa lite ibland. Bibeln är ett "levande Guds ord" brukar man säga och det har jag själv upplevt stämmer så bra. Det har hänt ibland att jag har läst samma ställe i Bibeln många, många gånger. Men helt plötsligt en dag - så öppnas liksom texten på nytt, det strömmar ett nytt ljus över den och det går rätt in i hjärtat och helt plötsligt är det som om Jesus talar direkt till mig på nytt just angående själva meningen med det jag nyss läst. Så därför är inte Bibeln som en vanlig bok som man vet handlingen i när man läste den några gånger utan den har ständigt nytt att ge till oss. Jag tror du det finns mycket gott som väntar på dig där Andreas.
      Angående Jesus och Johannes Döparen, ingen av dem talar osanning, det är jag helt övertygad om. Johannes var den som kom för att bereda vägen för Jesus och som Jesus själv sa: "Ingen av människa född är större än Johannes". Så sanningen i det dom säger betvivlar jag inte, det var bara hur jag skulle förstå själva sammanhanget.

      Det om återfödelse tror jag inte på, det hör till en helt annan trosuppfattning än den jag har. Men många frågor i bibeln är djupare än andra och ibland är det ljuvligt att få samtala om olika bibelställen med andra troende, det är som att samlas omkring en dyrbar skatt - Guds eget ord. Den är Sanning och enbart Sanning så man behöver aldrig tvivla på om Bibeln är sann. Men det kan vara intressant att dela med varandra hur man upplever olika händelser.
      Jag uppskattar så mycket att du tycker om att prata om bibeln, jag har förstått att även om du inte läser så mycket som nu mot förr så har du mycket sparat inom dig och det är en skatt att ösa ur. Tack för att också du gav mig din syn på detta bibelställe, Andreas.
      Ha en riktigt fin torsdag!

      Radera
    2. Hmm... jag brukar inte förstå mig på dig... du verkar leva i en rosenröd tillvaro där allt är gulligt och rosigt, det är ingen värld jag känner vad jag tror...

      Jag kallar mig nog mer för sökare än kristen.

      Kommer man till helvetet så gör man väl det, men jag oroar mig nog för sånt, så det är kanske därför jag intresserar mig för det andliga.


      /Hej då

      Radera
    3. Hej Andreas
      Då är du på den absolut rätta vägen! Fortsätt söka för du har ett löfte från Jesus - "Den som söker, han finner"! Det viktigaste tror jag är att man inte söker på villovägar, så man hamnar snett ute i New Age eller andra krafter som bara är ute för att förstöra och bryta ner. Det finns redan många människor som har blivit bedragna av krafter som inte visar sitt rätta ansikte förrän det har gått för långt.

      Men jag tror att du redan vet vilka vägar du ska söka på och jag är så glad att du finns med här på bloggarna för här finns ju redan många troende.

      Jag tänker på min egen väg fram till Jesus, den var lång och krokig, men jag sökte hela tiden och kände att jag ville tillhöra Jesus fullt ut men vågade inte släppa taget fullt ut och ge upp mitt gamla liv. Jag trodde att det skulle bli så tråkigt. Men en vacker dag så fann jag att mitt sökande var över och jag hade bestämt mig. Det var mitt bästa val någonsin, för nu är jag fri - verkligen fri!

      Jag önskar dig en fin fredag Andreas!

      Radera

Kommentar: